SAS og Leasede A320/B737

Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Håll ögonen uppe idag för SK9171 DUB-CPH.
Delivery of OY-KAW
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Detta är nr 10#.
Nr 11 blir OY-KAY( kanske, maskinen är ju gammal Kingfisher, så den är ju lite att jobba på).
KAS och KAU syns inte till ännu.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

OY-KAW är väl också ex Kingfisher?
(OY-KAY lär stå i DUB, OY-KAU i WIE medan OY-KAS fortf är aktiv i IndiGo)
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Har noen en oppdatert oversikt over når de siste 737 kommer? Kommer de før classicerne forsvinner ut av produksjon 20 des?
 
SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Har noen en oppdatert oversikt over når de siste 737 kommer? Kommer de før classicerne forsvinner ut av produksjon 20 des?

Nei, og det er heller ikke behov for det da flytrafikken er vesentlig lavere i Q1, og SAS således ikke trenger den ekstra kapasiteten før til våren
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Sista ex-IndiGo maskinen (OY-KAS) nu i MNL! Cirka en månad till lev?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

OY-KAY skal nå være levert

Airbus A320 -232 2856 OY-KAY SAS delivery 08nov13 DUB-CPH ex M-ABFN

Da skal det bare være OY-KAS som gjennstår av de 13 planlagte A320
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Som en lille kuriositet så er det bare 11 fly som har SE registrering.
Hovedparten af SAS flåden har LN reg

Hilsen Ole
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Har gjort några små observationer på SAS "nya" 737:or.
- SE-RER och -RES har livflottar under taket i kabinen (eller plats för livflottar...). Har endast sett det på amerikansk inrikes tidigare. (Finns det krav för vissa rutter eller vad avgör detta?)
- SE-RJU har till synes "kromade" framkanter på luftintagen till motorerna... Det har jag inte sett på någon (SAS) 737:a tidigare?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Skal noen av SAS nye A320- eller eldre A321/A319 få sharklets?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Mener sharklets ikke kan ettermonteres. Correct me if I am wrong.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Mener sharklets ikke kan ettermonteres. Correct me if I am wrong.

Airbus gikk ut for ikke lenge siden å sa at de ville ettermontere SL til de som ønsket det... Så det kan være en mulighet, men de A320 SAS nå tar inn skal vel bli avløst av A320neo, så SAS satser nok ikke på å engasjere leasingfirmaene til å ettermontere for deres del...
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

En Turkish A321 har fått etttermontert sharklets , TC-JSK
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Mener sharklets ikke kan ettermonteres. Correct me if I am wrong.

Airbus gikk ut for ikke lenge siden å sa at de ville ettermontere SL til de som ønsket det... Så det kan være en mulighet, men de A320 SAS nå tar inn skal vel bli avløst av A320neo, så SAS satser nok ikke på å engasjere leasingfirmaene til å ettermontere for deres del...

En Turkish A321 har fått etttermontert sharklets , TC-JSK

Alt kan i og for seg gjøres, men for fly som er over en viss alder er det vesentlig mer arbeid, dyrere og mindre effektivt, enn f.eks denne relativt nye Turkishmaskinen som var levert med klargjort vinge for ettermontering.

Husker ikke hvilket MSN det var, men på et tidspunkt gikk Airbus over til å levere A32x serien med vinge som var forsterket og klar for winglets.

SAS sine fly er alle langt eldre enn dette
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Husker ikke hvilket MSN det var, men på et tidspunkt gikk Airbus over til å levere A32x serien med vinge som var forsterket og klar for winglets.

SAS sine fly er alle langt eldre enn dette

Det var Boeing som forsterket vingen på et visst tidspunkt som gjorde at Winglets var enklere å montere enn for de tidligere. Airbus i sin pressemelding fra 29. oktober i år sier at rundt 4000 A32X kan ettermontere Sharklets, først for A319 og A320 og på et senere tidspunkt vil man også vurdere om det blir mulig for A321.

Kilde: http://www.airbus.com/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/airbus-launches-sharklet-retrofit-for-in-service-a320-family-aircraft/
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Det var Boeing som forsterket vingen på et visst tidspunkt som gjorde at Winglets var enklere å montere enn for de tidligere.


Airbus gjorde det samme og begynte levere "sharklet ready" vinger en god stund før de begynte levere flyed sharklets

http://theflyingengineer.com/tag/sharklet/
Sharklet-ready wings are already strengthened to the necessary levels to handle the bending and twisting forces introduced by the additional aerodynamic surface. The retrofit takes just 2 days for such ready wings. Non-sharklet ready wings will need at least 13 days of work with the sharklet-retrofit kit, which will be available only in 2015.
 
Back
Top