SAS og Finnair i mulig samarbeid

Ola Strand uttalte jo før han gikk av at allianser er på vei ut. Altså ikke i tiden lenger. Kanskje rett og slett ikke Star Alliance er så viktig for SAS lenger. Muligens enda viktigere og integrere seg med en partner. Look east :)

Tror jeg ingenting på! Jeg tror alliansene er viktigere enn noensinne i arbeidet med å få lojale kunder. Det er vel derfor stadig nye medlemmer trer inn i alliansene. Hvis din påstand var rett skulle jo flere ha meldt seg ut?

BF:cool2

Ola Strand uttalte jo før han gikk av at allianser er på vei ut. Altså ikke i tiden lenger. Kanskje rett og slett ikke Star Alliance er så viktig for SAS lenger. Muligens enda viktigere og integrere seg med en partner. Look east :)

Jeg mener allianser fungerer på særs utilitiaristiske prinsipper; et fåtall nyter svært godt av det, mens resten betaler for moroa.

Boarding.no har følgende overskrift;

- SAS vurderer joint venture med Finnair"

Men så skriver de også dette om sammenslåing;

"Et av forslagene skal gå ut på et felles selskap for innenrikstrafikk i Finland og Sverige, mens andre forslag skal dreie seg om full sammenslåing av de to selskapene."

Spørs hvordan man skal tolke det...

Tror jeg ingenting på! Jeg tror alliansene er viktigere enn noensinne i arbeidet med å få lojale kunder. Det er vel derfor stadig nye medlemmer trer inn i alliansene. Hvis din påstand var rett skulle jo flere ha meldt seg ut?

BF:cool2

Legg merke til at det ikke var min påstand men Ola Strand sin uttalelse. Min mening er at allianser er gammeldags men et nødvendig onde for mange selskap i dag. Rett og slett for og overleve. Jeg tror mange selskap egentlig kunne tenkt seg og vært helt fri og uavhengig hadde de kunnet velge selv.
Aer Lingus valgte seg vekk fra OneWorld og hoppet helt ut av alliansverdenen.

Se f eks på LCC fronten. Sterke enheter og helt uavhengig. Ryan, Easy, Southwest og Norwegian er gode eksempler på det. Mange nettverksselskaper hadde ikke kunnet klart det alene i dag.

Legg merke til at det ikke var min påstand men Ola Strand sin uttalelse. Min mening er at allianser er gammeldags men et nødvendig onde for mange selskap i dag. Rett og slett for og overleve. Jeg tror mange selskap egentlig kunne tenkt seg og vært helt fri og uavhengig hadde de kunnet velge selv.
Aer Lingus valgte seg vekk fra OneWorld og hoppet helt ut av alliansverdenen.

Se f eks på LCC fronten. Sterke enheter og helt uavhengig. Ryan, Easy, Southwest og Norwegian er gode eksempler på det. Mange nettverksselskaper hadde ikke kunnet klart det alene i dag.

Du blander vel litt vel mye i denne suppa...foerst og framst er vel ikke Aer Lingus noen enorm suksess historie selv etter at de hoppet av OW...som i seg selv ikke akkurat er noen banebrytende allianse...

LCC'ene driver i et noksaa snevert marked....og kan kun frakte deg innen begrensede omraader....det finnes ingen LCC i dag, uansett hvor sterk enhet som kan fly meg hjem til Norge til jul.....derimot finnes det 3 allianser som kan ta jobben....men det krever langt mere aa drive butikk i flere kontinenter...

Dette hørtes egentlig fornuftig ut syns jeg. Mener selfølgelig at Hub'ene burde vært OSL og HEL for å få størst konkurransefortrinn på "nærhet" til målet. Pluss "fjærnhet" fra HAM, AMS, FRA osv.

Men nå har jo Finnair begynt å fase inn A340, så med litt modding og Eco Xtra hadde det blitt strålende tror jeg. og i mine øyne MYE BEDRE ENN Lufthansa fusjon.

Du skal se at Finnair kjøper hele DY, så kjøper SAS hele Finnair med DY på kjøpet!

Kan det kalles en vinn-vinn situasjon?? :stir

BF:drunk:

Kundene blir ihvertfall ikke vinnerne av det worst case-scenarioet der! :drunk:

Hoppas Blue1 kan vinna på situationen.

Northport ja; De hade Fackligt möde idag i 2 h så nu har Ay en hel del baggage i HEL. Pilot förhandlingarna har pågått sedan morgonen och de har ännu inte kommit ut.

På Boarding.no i dag meldes det, med YLE som kilde, nærmere om hva samarbeide kan favne.

Sitat;
SAS vurderer et joint venture-samarbeide med den gamle "erkerivalen" Finnair. Det melder den finske radio-stasjonen Yle.

Et av forslagene skal gå ut på et felles selskap for innenrikstrafikk i Finland og Sverige, mens andre forslag skal dreie seg om full sammenslåing av de to selskapene.

På Boarding.no i dag meldes det, med YLE som kilde, nærmere om hva samarbeide kan favne.

Sitat;
SAS vurderer et joint venture-samarbeide med den gamle "erkerivalen" Finnair. Det melder den finske radio-stasjonen Yle.

Et av forslagene skal gå ut på et felles selskap for innenrikstrafikk i Finland og Sverige, mens andre forslag skal dreie seg om full sammenslåing av de to selskapene.

Finlands innenriksmarked er jo like lite som det Danske. Ikke mye for SAS å hente her skulle jeg tro?

Finsk innenriks er ikke så lite i antall destinasjoner.

Attachments

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    85.5 KB · Views: 296
Og kanskje SAS splittes en dag igjen og Finnair og Oneworld skal overta svensk del med en ny hub i Arlanda? Eller norsk del? Eller nogen annen mulighet.

Kan dette være en nyhet i kveld?
Finnair streiken gikk jo fort over. Kan jo være mulig at pilotene i Finnair lot seg friste med en satsning sammen med SAS IC.

Back