SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ja mye sommer vinter endringer her… dette bør vel fikses opp i. Samme gjelder Stockholm med Delta og regner med Minneapolis da er helårs!!

Happy days are here :). Nu nämnde de väl att när de når 60% så blir det en ”tre hub strategi” och det här visar ju att det inte var varm luft :). Extra spännande med Delta/SAS och ett JV. Nu är det ju ”officiellt” att det här är SAS marknad + ”inofficiellt” Baltikum, delar av Tyskland och Polen… För att klara konkurrensen så behöver de ju erbjuda en någorlunda lika bra produkt som idag, dvs på lite längre sikt blir det nog lite mer än JFK och MSP helårs. ;)

Jag är inte helt enig i att huvudanledningen till köpet av SAS var avsaknaden av slots i AMS och CDG. Bland de traditionella bolagen sker en konsolidering och det är de tre IAG, Lufthansa och AFKLM som driver den. SAS var väl given för Lufthansa och här kom det en möjlighet för AFKLM att ta norra Europa från dem och öka sin marknadsandel.

SAS bytter terminal i Toronto fra 26 oktober, og flytter over fra T1 til T3, hvor blant annet Delta og Westjet holder til.

SAS bytter terminal i Toronto fra 26 oktober, og flytter over fra T1 til T3, hvor blant annet Delta og Westjet holder til.
Det ser ut til at nå i sommer så har SAS blitt forvist til Infield terminalen (IFT) som ligger imellom rullebanene. Man sjekker da inn i T1 før man blir busset ut til IFT.
Den ble vel bygget for å håndtere trafikken som ble forvist mens man bygget dagens T1 og har siden blitt brukt som en overflow (spesielt om sommeren).

T3 er vel også nokså sprengt tror jeg, spesielt på International gates, så ville ikke ha forundret meg at de vil fortsette å bruke IFT også etter terminal byttet.

T3 er dessuten samme terminal som Air France og KLM benytter. Det er i denne terminalen KLM har sin egen lounge som nå blir tilgjengelig for SAS sine kunder som har loungeadgang.

Ting begynner å ta form og mange endringer skjer både "her og der" når nye samarbeidspartnere knytter tettere bånd. Spennende og interessant!

Den BKK-ruten til sas må jo ha gått og ligger an til å gå veldig bra. Tilfeldige dager i januar og februar koster økonomi mer enn 15000 om du skal ha bagasje. Jul og vinterferie er vel priset som at flyet allerede er 95% utsolgt.

Den BKK-ruten til sas må jo ha gått og ligger an til å gå veldig bra. Tilfeldige dager i januar og februar koster økonomi mer enn 15000 om du skal ha bagasje. Jul og vinterferie er vel priset som at flyet allerede er 95% utsolgt.

Jeg fulgte litt med på julen her og det har hele tiden vært priset som utsolgt fra dag 1, litt merkelig om de faktisk selger så bra i forhold til konkurrentene. Flott om det stemmer altså, men det ble Lufthansa på oss denne gang.

Jeg fulgte litt med på julen her og det har hele tiden vært priset som utsolgt fra dag 1, litt merkelig om de faktisk selger så bra i forhold til konkurrentene. Flott om det stemmer altså, men det ble Lufthansa på oss denne gang.
Føler det er ganske logisk egentlig. Hvis et low cost selskap får til en destinasjon har «ordentlige» selskaper gode forutsetninger også, så når Norse gjør det såpass bra på BKK (riktignok ikke fra CPH) er det ikke overraskende at SK gjør det bra også. Det er helt vanlig med 50 pax bare fra OSL på mange av ukens avganger til og fra BKK.

Mer AF-SAS codeshare (startdatum är oklart) från https://www.aeroroutes.com/eng/250904-afskcodeshare.

Air France operated by SAS:
Copenhagen – Atlanta
Copenhagen – Boston
Copenhagen – Chicago O'Hare
Copenhagen – Los Angeles
Copenhagen – Miami
Copenhagen – Newark
Copenhagen – New York JFK
Copenhagen – San Francisco
Copenhagen – Seattle
Copenhagen – Washington Dulles
Oslo – Newark
Oslo – New York JFK
Stockholm Arlanda – Miami
Stockholm Arlanda – Newark

Føler det er ganske logisk egentlig. Hvis et low cost selskap får til en destinasjon har «ordentlige» selskaper gode forutsetninger også, så når Norse gjør det såpass bra på BKK (riktignok ikke fra CPH) er det ikke overraskende at SK gjør det bra også. Det er helt vanlig med 50 pax bare fra OSL på mange av ukens avganger til og fra BKK.

Ja og nei tenker jeg, ser ikke helt logikken at SAS kan ta vesentlig mer via CPH enn Thai kan ta direkte fra OSL. Men for all del, om de lykkes så bra for dem. Jeg er ikke gift med dem heldigvis. De andre one-stop konkurrentene har vært mye mer aggressive fra OSL, med unntak av AFKL. Dette er jo peak season, jeg ser SAS har mye rimelige billetter hvis man unngår juleferien med flere uker.

Back