SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Connect er altså i systemerne?
Jeg finner ingen flyvninger operert av Connect i systemene foreløpig nei. Vilkårene i Connect er visst like nå, og da er det jo ikke noe poeng i å ha Connect, så om det som har blitt sagt om den saken her på forumet tidligere stemmer håper jeg de legger det ned. Spesielt på crewsiden hadde jo det vært en enorm propp som blir borte fra systemet. Og hva kan det bety? Jo, flere ruter mm
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut som SAS fortsatt vil fly på en del Star Alliance-hubs en god stund til i en overgangs fase, men man kan likevel se et tydelig skifte:

Copenhagen-Atlanta: daily A330-300
Copenhagen-Boston: daily A350-900
Copenhagen-Chicago O'Hare: six times weekly A330-300 (Star)
Copenhagen-Los Angeles: daily A350-900
Copenhagen-Newark: daily A330-300 (Star)
Copenhagen-New York JFK: 13 weekly A321LR
Copenhagen-San Francisco: daily A330-300 (Star)
Copenhagen-Seattle: five weekly A350-900
Copenhagen-Toronto: daily A321LR (Star); up from the previously planned four times weekly
Copenhagen-Washington Dulles: six times weekly A330-300 (Star)
Oslo-New York JFK: daily A321LR
Oslo-Newark: daily A330-300 (Star)
Stockholm-Newark: daily A330-300 (Star)

https://simpleflying.com/sas-cuts-2nd-longest-airbus-a321lr-route/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg finner ingen flyvninger operert av Connect i systemene foreløpig nei. Vilkårene i Connect er visst like nå, og da er det jo ikke noe poeng i å ha Connect, så om det som har blitt sagt om den saken her på forumet tidligere stemmer håper jeg de legger det ned. Spesielt på crewsiden hadde jo det vært en enorm propp som blir borte fra systemet. Og hva kan det bety? Jo, flere ruter mm

Slå CPH-Madrid/Malta op. Så ska du se connect.....
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Mitt fel. Jag var inte tydlig, lite för diplomatisk, för att inte starta något.

Jag förstår inte argumentet. Eftersom KLM har feed in till AMS från ARN så växer AMS orättfärdigt på ARN bekostnad också? Eller referrerar det tillbaka till när SAS grundades ju för 80 år sedan och man bestlutade att HQ ligger i Stocholm och hubben i CPH? Det beslutet var orättfärdigt, det borde det varit ARN och Stockholm som varit hubben. Stockholm är ju Capital of Scandinavia. Det beslutet har skapat strukturer som gjort att ARN aldrig kunnat bli den hub Stockholm har rätt till. Varken för SAS eller något annat flygbolag. Någonsin.

Jag är klar över att ägarsituationen spelar roll för beslut, och garanterat även detta då Danska staten är en ägare, men att kalla det för orättfärdigt... Vill gärna tro att satsningen innehåller en del kommersiella beslut, känns lite som sista chansen för SAS.

Jag har läst det tidigare om orättfärdigt, ARN och CPH så något är det som skaver.

Jag vet inte om det var riktat till mig men att CPH orättfärdigt växer på ARNs bekostnad är inte hur jag har uttryckt mig i alla fall. Bara konstaterat att när det satsas på CPH betyder det att ARN prioriteras längre ned. Och det är väl inte konstigt att vi här i norr beklagar oss lite. Vill vi se fler direktlinjer från Stockholm har vi inte så många att sätta vårt hopp till: det är i stort sett SAS och i mindre grad Norwegian.
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Överraskar mig att MCO inte är på listan. Realtivt stor i Skandinavien och stor för Virgin, både från LHR och MAN. Hade SAS tänkt sig att ta den själv?
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam


Så spørs det hvor lang tid det tar før det er mulig å bestille til noen av disse destinasjonene. Foreløbig er det ikke mulig til noen av dem.
Jeg har forsøkt flere datoer, og svaret som kommer opp uansett dato er "Det finnes ingen tilgjengelige avganger for valgt antall passasjerer på denne datoen. Velg nye datoer".
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Kun exotiske destinasjoner her JA og ikke akkurat typiske skandinaviske charter destinasjoner.

Finner det også rart at destinasjoner som MCO, TPA, LAS, DEL og JNB ikke finnes på listen. Men dette kommer kanskje senere.

Amerikanske ruter kommer senere. Det kræver tilladelse fra US DOT før det kan lade sig gøre, og de er lidt langsomme
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Kun exotiske destinasjoner her JA og ikke akkurat typiske skandinaviske charter destinasjoner.

Finner det også rart at destinasjoner som MCO, TPA, LAS, DEL og JNB ikke finnes på listen. Men dette kommer kanskje senere.

Hvorfor det rart de ikke er på listen?
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

För att så finns det fortfarande hopp om att SAS kommer att ta dem istället? MCO, JNB och DEL skulle jag gissa ligger på deras top 10 lista över eventuellt nästa linje.
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

För att så finns det fortfarande hopp om att SAS kommer att ta dem istället? MCO, JNB och DEL skulle jag gissa ligger på deras top 10 lista över eventuellt nästa linje.

JNB er vel rimelig urealistisk? Fra CPH så flyr man forbi alle hubber i Europa og SAS vil ha lengre flytid og høyere kostnader enn alle andre.
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Möjligt men efter att SEA och GOH blev annonserat så menar jag att JNB är den femte största unserved route från CPH (2023). Bali och Teheran är före med dem anser jag inte realistiska, dvs på ”min” realistiska lista är det bara INC och MCO som är större än JNB. Min gissning är att Korean Air tar INC nästa år och MCO blir en bricka som skall förhandlas med JV och Virgin. Inte ens AFKLM flyger väl på MCO.

Med feed till CPH från Norden (kanske inte så mycket Tyskland och Polen) så kanske de kan fylla planen till JNB :-)

JNB kanske inte kommer på top 3, med N Amerika har man en del geografiska fördelar, strategiska planer…men men … jag tror det är på deras top 10 lista.
 
Last edited:
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Eller også er det simpelthen lidt sprogforvirring... Rart på dansk er noget godt - ikke noget mærkeligt :D
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

MCO må være seriøst lav yield, er vel en grunn til at AFKL ikke flyr dit og Lufthansa har overlatt ruten til Discover. Her må det være mye bedre å samarbeide med Virgin enn å starte noe selv.
 
Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Säkert. Vet bara att 2023 var den på plats 6 för unserved routes från CPH och om allt är status quo så är den nu på plats 4. Verkar vara en stor linje för Virgin från både LHR och MAN. Det är den enda information jag grundar min spekulation på.
 
Re: SAS vinterprogram 24/25

Inte första bolag som drar ner på Kina. Ger det här möjligheter till andra destinationer?
 
Re: SAS vinterprogram 24/25

Inte första bolag som drar ner på Kina. Ger det här möjligheter till andra destinationer?

Med prisene de og andre klarer ta til Bangkok kunne en kanskje satt inn tre avganger mer i uken dit, iallfall i peak-sesong?

Helt sikkert smart å kutte ruten såpass raskt, men der røyk "trikset" mitt med rimelige alternativer til Asia.
 
Back
Top