SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS sommerprogram 2025

Beror väl på vilken svensk du frågar, för du är ju svensk verkar gladast av alla? 🙂

Frågar du mig som bor i Sthlm är det ju känslan att CPH utvecklas på bekostad av ARN men det finns såklart en logik i att det satsas på ett nav istället för flera. Att långlinjerna hamnar i CPH kan jag leva med men om de direkta förbindelserna ut i Europa blir sämre från ARN pga den nya strategin vore det rätt sorgligt. Stockholm som region tjänar ju knappast på att bli än mer en avkrok än vad det är idag och för mig personligen är det segt att behöva flyga via CPH om jag ska till Paris eller en nån annan större stad i Europa.

Förövrigt är de som beklagar sig över att slutet verkar vara nära för Bromma de som bor på Gotland eller företagsledare som gillar att en flygplats nära stan. För Sverige och Stockholms del tror jag det är bra att flyget koncentreras till ARN. Makes sense att ha all inrikes och utrikes samlat på en flygplats och kommer bara stärka ARN. Såklart trist att bli av med en city-nära flygplats men marknaden har liksom talat.

Jo jag är nog gladast svensk av alla ;)

Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger.

Nu var det också jag som drog upp BRA-Bromma-ARN i den här tråden (vilket var nog fel tråd) men förstår att en del opponerar sig är att ARN är inte lika tillgänlig (tåg eller metro) + att det är en stor fysisk flygplats dvs man skall gå en del för att komma till gaten. Men enig med dig att i det stora så är det nog rätt for Stockholm att så mycket som möligt koncentreras till en flygplats.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Jo jag är nog gladast svensk av alla ;)

Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger.

Nu var det också jag som drog upp BRA-Bromma-ARN i den här tråden (vilket var nog fel tråd) men förstår att en del opponerar sig är att ARN är inte lika tillgänlig (tåg eller metro) + att det är en stor fysisk flygplats dvs man skall gå en del för att komma till gaten. Men enig med dig att i det stora så är det nog rätt for Stockholm att så mycket som möligt koncentreras till en flygplats.

Att direktlinjer trafikeras av andra än SAS förlorar bara SAS på. Att som boende i mälardalen byta flyg på ett rörigt Kastrup, efter en kort flygning är inget som lockar. Byte i MUC eller AMS föredrar jag och många med mig alla dagar i veckan. Ett bekymmer på riktigt är att ett dansk flygbolag köper ett norskt för att flyga en begränsad inrikestrafik, varför finns det inga svenska aktörer? Inte mint ur beredskaps synpunkt är detta ett dilemma.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

…Att som boende i mälardalen byta flyg på ett rörigt Kastrup, efter en kort flygning är inget som lockar. Byte i MUC eller AMS föredrar jag och många med mig alla dagar i veckan.

Det är fair och de är det som är så fina med marknadsekonomi. Man får välja själv. Själv tycker jag CPH är en utmärkt flygplats, lite rörig nu med stora ombyggnationer, men när det är klart. :) Tycker om single terminal Airports. Oavsett vad så tänker SAS uppenbarligen att några kan tänka sig att göra det. Den som lever får se ;)

Ett bekymmer på riktigt är att ett dansk flygbolag köper ett norskt för att flyga en begränsad inrikestrafik, varför finns det inga svenska aktörer? Inte mint ur beredskaps synpunkt är detta ett dilemma.

Antar att om andra är eniga med dig så kommer det starta en politisk debatt i Sverige om vem som får äga vad.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Från en av SAS pressreleaser idag. När allt lagt sig så var det en sak som överraskade mig lite. Bland de 15 nya destinationerna var ingen svensk, samtidigt som Luleå och Umeå är nr 2 och 5 på CPH unserved routes. Har vi inte hört allt?
Under the terms of the wet lease agreement, BRA will operate several aircraft on behalf of SAS, providing capacity on key domestic routes in Sweden as well as feeding into the Copenhagen hub.”
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Från en av SAS pressreleaser idag. När allt lagt sig så var det en sak som överraskade mig lite. Bland de 15 nya destinationerna var ingen svensk, samtidigt som Luleå och Umeå är nr 2 och 5 på CPH unserved routes. Har vi inte hört allt?
Under the terms of the wet lease agreement, BRA will operate several aircraft on behalf of SAS, providing capacity on key domestic routes in Sweden as well as feeding into the Copenhagen hub.”

Det er ganske stor sannsynlighet det kommer mer, spesielt når de typiske syden-nyhetene slippes, som normalt er nærmere jul
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Från en av SAS pressreleaser idag. När allt lagt sig så var det en sak som överraskade mig lite. Bland de 15 nya destinationerna var ingen svensk, samtidigt som Luleå och Umeå är nr 2 och 5 på CPH unserved routes. Har vi inte hört allt?
Under the terms of the wet lease agreement, BRA will operate several aircraft on behalf of SAS, providing capacity on key domestic routes in Sweden as well as feeding into the Copenhagen hub.”
Selv om det ikke var noen nye svenske ruter så var Sverige ikke helt glemt for ser vi på det som ble offentliggjort ifb BRA wetlease avtalen så fikk flere svenske ruter (inkl Luleå og Umeå) økning i frekvensen fra ARN.
Det at det var et par nye Norske ruter ex CPH har nok mye med den eksploderende trafikk og interessen for Nord Norge fra Europa, noe Sverige ikke opplever på samme måte.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Sitat fra Anko fra LinkedIn

Stay tuned for more exciting routes and developments as we continue to grow and connect Scandinavia to the world!
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

OSL-JFK SK923 13:25-15:40 321LR
JFK-OSL SK924 17:10-07:00+1 321LR

Ingen endinger på SK907/908 per nå, men antar det snart endres til A321LR der.

Da er flyet i Oslo 6 timer. Kanskje vi kan se A321LR i drift på noen andre ruter. OSL-CPH er vel sterkt mulig. Så sjanse på ordentlig business klasse.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det var dessverre rutetider jeg ikke hadde håpet på.
Det vil jo bety at alle SAS's NYC (JFK og EWR) vil gå omtrent samtidig istedenfor en morgen+ sen ettermiddag (til NYC) og sen ettermiddag + midnatt (fra NYC).

Er ikke overrasket over JFK timingen. Et ettermiddagsfly fra OSL ville kommet på kveld og hatt dårligere connections hos Delta.

Men, kanskje de kunne ha endret på EWR, siden den flyvningen ikke tilbyr mange connections nå.

Uansett, så trur jeg at lang siktig mål er å få widebody over til JFK ruten og tilbake til 1 daglig.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger.

Inte helt enig men i princip enig? :) Men jag håller med om att vi inte ska ha en diskussion som drar iväg och blir ett ARN vs CPH, så låt oss stanna där.

Men jag förstår att det idag handlade det om att markera SAS satsning på CPH som hub och då ser kommunikationen ut som den gör med annonseringen av alla nya linjer. Förhoppningsvis kommer det lite nytt även från ARN längre fram 🤞
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Tror inte svenskarna är överdrivet positiva. Speciellt efter nyheten om att efter BRAs samarbete med SAS så slutar inrikes i Sverige att trafikera Bromma. All inrikes går över ARN framöver.

Det finns ju gott om Sossar, MP och V kommunister som helst vill lägga ner det mesta av flyget i Sverige.
 
Re: SAS sommerprogram 2025

Inte helt enig men i princip enig? :)

Mitt fel. Jag var inte tydlig, lite för diplomatisk, för att inte starta något.

Jag förstår inte argumentet. Eftersom KLM har feed in till AMS från ARN så växer AMS orättfärdigt på ARN bekostnad också? Eller referrerar det tillbaka till när SAS grundades för 80 år sedan och man bestlutade att HQ ligger i Stocholm och hubben i CPH? Det beslutet var orättfärdigt, det borde det varit ARN och Stockholm som varit hubben. Stockholm är ju Capital of Scandinavia. Det beslutet har skapat strukturer som gjort att ARN aldrig kunnat bli den hub Stockholm har rätt till. Varken för SAS eller något annat flygbolag. Någonsin.

Jag är klar över att ägarsituationen spelar roll för beslut, och garanterat även detta då Danska staten är en ägare, men att kalla det för orättfärdigt... Vill gärna tro att satsningen innehåller en del kommersiella beslut, känns lite som sista chansen för SAS.

Jag har läst det tidigare om orättfärdigt, ARN och CPH så något är det som skaver.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg er heller ikke overrasket og ser årsaken bak hvorfor rutetidene er slik, men jeg mener at SAS burde ha minst 1 avgang enten fra ARN, CPH eller OSL senere på dagen (slik de hadde inntil 2022) for å fange opp et større markedet og dem som skal f.eks på langweekend.
Hadde SAS hadd en ankomst i JFK i 17-18 tiden så ville dem kunne fanget opp connections i Europa (inkl missed fra tidligere på dagen) og som sagt dem som skal på langweekend i NYC. Og det vil fremdeles være tidsnok til å nå de siste connection ut ifra JFK.
Og tilsvarende med en avgang fra JFK i 21-23 tiden, men med større connection muligheter både i JFK (fra Delta) og i Skandinavia.

Nå kan det jo være mulig at de endrer på en av rutene senere, men med dagens rutetider så vill alle NYC flyene gå innenfor et tidsrom på 2 timer.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er ikke overrasket over JFK timingen. Et ettermiddagsfly fra OSL ville kommet på kveld og hatt dårligere connections hos Delta.

Men, kanskje de kunne ha endret på EWR, siden den flyvningen ikke tilbyr mange connections nå.

Uansett, så trur jeg at lang siktig mål er å få widebody over til JFK ruten og tilbake til 1 daglig.

Nå spiller jo slots/terminal kapasitet inn, så ikke bare flytte i vei. Dessuten må de jo også ta hensyn til feed på OSL siden. Selv om dagens EWR flight heller ikke er den best plasserte der.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Den danske erhvervsavis børsen har en artikel i dag om SAS hvor Anko bliver citeret for at wet lease aftalen med BRA skulle frigøre 13-14 short haul fly fra den Svenske produktion. 9 af disse skulle overflyttes til Norsk produktion.
Så der må også være gode nyheder på vej til norske SAS rejsende.
Jeg læste papirudgaven af avisen - så desværre intet link til artiklen.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er de resterende 6-7 maskinene den nye CPH kapasiteten? Hva skjer i såfall på ARN? Eller skal de fortsatt tilhøre ARN? Hvor kommer i såfall CPH kapasiteten fra?

Foreløpig ligger A321 inne på både 3 x JFK + YYZ. Hvordan skal den kabalen løses? Er det virkelig rom for A330 + AC på CPH-YYZ?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Den danske erhvervsavis børsen har en artikel i dag om SAS hvor Anko bliver citeret for at wet lease aftalen med BRA skulle frigøre 13-14 short haul fly fra den Svenske produktion. 9 af disse skulle overflyttes til Norsk produktion.
Så der må også være gode nyheder på vej til norske SAS rejsende.
Jeg læste papirudgaven af avisen - så desværre intet link til artiklen.

Er de resterende 6-7 maskinene den nye CPH kapasiteten? Hva skjer i såfall på ARN? Eller skal de fortsatt tilhøre ARN? Hvor kommer i såfall CPH kapasiteten fra?

La oss se, men slike tall er ofte litt miks av ymse unøyaktigheter. Hva er A320neo, ATR og CRJ-900. Og hva er den faktiske "frigjøringen".

Foreløpig ligger A321 inne på både 3 x JFK + YYZ. Hvordan skal den kabalen løses? Er det virkelig rom for A330 + AC på CPH-YYZ?

Selv om det ikke ligger i systemet, så blir trolig OSL-JFK, OSL-EWR og CPH-YYZ de tre A320LR rutene kommende sommer.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

9 nye maskiner på norsk produksjon er jo uansett veldig spennende.

A330 på den ene CPH-JFK rotasjonen gir jo utvilsomt mer mening om det lar seg gjøre mtp slots og flystørrelsen.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Den danske erhvervsavis børsen har en artikel i dag om SAS hvor Anko bliver citeret for at wet lease aftalen med BRA skulle frigøre 13-14 short haul fly fra den Svenske produktion. 9 af disse skulle overflyttes til Norsk produktion.
Så der må også være gode nyheder på vej til norske SAS rejsende.
Jeg læste papirudgaven af avisen - så desværre intet link til artiklen.

13-14 hørtes mye ut, tror 10 er nærmere et reelt tall. Da er vel alt annet enn minst 7 maskiner over til CPH en overraskelse, men vi tar selvsagt det vi får. Vi får vel det komplette sommerprogrammet over nyttår, og vi vet jo fremdeles heller ikke om Connect-saken, omtalt her på forumet, faktisk er en greie eller om det bare er en bug i systemet/at det står Scandinavia frem til det er bestemt hvem som skal fly hva heller. Uansett mye spennende som skjer om dagen. Ser diverse kommentarfelt kaller fokuset på CPH som hub en gavepakke for Norwegian, og det kan det godt hende det er, men jeg tror økt hub-fokus er måten SAS kan bli sterke igjen på uavhengig av det
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

13-14 hørtes mye ut, tror 10 er nærmere et reelt tall. Da er vel alt annet enn minst 7 maskiner over til CPH en overraskelse, men vi tar selvsagt det vi får. Vi får vel det komplette sommerprogrammet over nyttår, og vi vet jo fremdeles heller ikke om Connect-saken, omtalt her på forumet, faktisk er en greie eller om det bare er en bug i systemet/at det står Scandinavia frem til det er bestemt hvem som skal fly hva heller. Uansett mye spennende som skjer om dagen. Ser diverse kommentarfelt kaller fokuset på CPH som hub en gavepakke for Norwegian, og det kan det godt hende det er, men jeg tror økt hub-fokus er måten SAS kan bli sterke igjen på uavhengig av det

Connect er altså i systemerne?
 
Back
Top