SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Pressesjef, Øystein Schmidt;

Fremover said:
– Det er riktig at den nevnte ruten mellom Evenes og Oslo nå tar en midlertidig pause grunnet noe lavere pågang. Ruten vil imidlertid være tilbake på sommerprogrammet i 2025 fra og med månedsskiftet mars/april, og da vil morgenavgangen gå alle dager unntatt søndag. Kveldsavgangen fra Oslo til Evenes vil også bli påvirket av endringene, og vil følgelig ikke bli fløyet. Det er imidlertid et unntak, da kveldsavgangen på søndager vil fortsatt gå, og samtidig returnere samme dag, forteller pressesjefen
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke akkurat knyttet til eierskiftet kanskje, men SK reduserer visst på EVE, uten at jeg har tilgang til detaljene pga betalingsartikkel. Er visst snakk om at det ikke blir fly med nattstopp. Fra november ser det dermed ut som at SK er nede i 2 daglige avganger, og DY har fortsatt 4.

https://www.fremover.no/sas-kutter-i-rutetilbudet-sitt/s/5-17-1271140

At DY har kjøpt WF drar kanskje noen pax mot WF fra maskinene som kommer fra ANX, men det er vel heller få.

Dette er ikke noe nytt, det har SAS gjort hver vintersesong de siste årene.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nå med CSA Czech Airlines på vei ut av SkyTeam (forlater 26. okt 2024), så har SAS en gylden mulighet til å bli SkyTeams selskap i Nord- og Øst Europa, hvor SkyTeam allerede er svake.

SAS bør imo fremtiden satse på å bygge opp et feeder nettverk med CRJ/EMJ via CPH fra Skandinavia, Baltikum og Øst Europa så fort som CH-11 er over og økonomien tillater det.

Da har SkyTeam og AFKL (sannsynlig fremtidig storeier i SAS) følgende knutepunkter (med noe overlapp):
CPH (SK) for Skandinavia, Baltikum og Øst Europa. Longhaul: Secondær Nord America og Midtøsten (India og Gulfen) med evt A321LR/XLR og A330.
AMS (KL) for UK/ Irland og Sentral Europa (Tyskland, Sveits, Østerrike) og delvis Sør-Øst Europa. Longhaul: Nord Amerika og Asia.
CDG (AF) for Sør Europa (Frankrike, Portugal, Spania og Italia). Longhaul: Nord-/ Sør Amerika og Afrika.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nå med CSA Czech Airlines på vei ut av SkyTeam (forlater 26. okt 2024), så har SAS en gylden mulighet til å bli SkyTeams selskap i Nord- og Øst Europa, hvor SkyTeam allerede er svake.

Tja, CSA var så små og ubetydelige at det ikke akkurat åpner seg noe nytt opp når de forsvinner for godt.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tja, CSA var så små og ubetydelige at det ikke akkurat åpner seg noe nytt opp når de forsvinner for godt.
Selv om CSA ikke var stor, så vil det jo hjelpe SAS å ta over og styrke markedsandelen i Øst-Europa når CSA er ute og SAS nå blir det SkyTeam selskapet som ligger best ann geografisk til å betjene Øst- Europa sammen med Skandinavia og Baltikum.

Vi kunne jo sett at CSA også vokser etter deres rekonfig, slik SAS trolig også vil gjøre nå etter CH-11. Da ville jo SAS og CSA måtte dele mer på markedet i nevnte områder i samme allianse.
Nå står dem mest trolig alene, da det er lite sannsynlig at AF eller KL vil vokse noe særlig mer i øst.

SAS problem i STAR har vel vært at de har måtte dele mer på markedene og at selskapene konkurrerte mot hverandre (lite koordinasjon). SkyTeam virker som om dem er mer strategiske og fordeler markedene mer mellom seg, noe imo passer SAS bra og bør nå utnyttes.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Selv om CSA ikke var stor, så vil det jo hjelpe SAS å ta over og styrke markedsandelen i Øst-Europa når CSA er ute og SAS nå blir det SkyTeam selskapet som ligger best ann geografisk til å betjene Øst- Europa sammen med Skandinavia og Baltikum.

Vi kunne jo sett at CSA også vokser etter deres rekonfig, slik SAS trolig også vil gjøre nå etter CH-11. Da ville jo SAS og CSA måtte dele mer på markedet i nevnte områder i samme allianse.
Nå står dem mest trolig alene, da det er lite sannsynlig at AF eller KL vil vokse noe særlig mer i øst.

SAS problem i STAR har vel vært at de har måtte dele mer på markedene og at selskapene konkurrerte mot hverandre (lite koordinasjon). SkyTeam virker som om dem er mer strategiske og fordeler markedene mer mellom seg, noe imo passer SAS bra og bør nå utnyttes.

Nu spørger jeg her. Har du inkluderet TAROM i dette skriv?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nu spørger jeg her. Har du inkluderet TAROM i dette skriv?
Glemte at TAROM var med i SkyTeam ja.
Men TAROM tviler jeg på vil utgjør samme konkurranse som et CSA i SkyTeam kunne ha utgjort, da TAROM ligger for langt sørøst for et SAS hjemme - og feeder markedet, i tillegg så vil TAROM ha sine utfordringer med at de er et rumensk selskap (landets økonomi og status i Europa).
TAROM bør imo utvikles til å bli SkyTeams selskap i Sør-Øst Europa (Balkan, Hellas, Tyrkia).

Uansett er poenget mitt at det finnes et tomrom i Nord-Øst Europa som SAS kan fylle som det SkyTeam selskapet som ligger best ann geografisk. En rolle som Lufthansa, Austra og LOT allerede hadde tatt (naturlig vis) i STAR, men nå SAS blir alene om i SkyTeam.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Personlig ser jeg at AirBaltic er ganske flink med østen. Riktignok ikke i SkyTeam men de samarbeider med minst Codeshare med mange selskaper bl.a. SK. Med AF/KL har de en litt utdypet samarbeid med både codeshare men også muligheten for å bestille bonus på tvers av programene (På BT med FlyingBlue, og på AF/KL nå også med PINS). Dermed usikker om SAS sine perspektiver i øst Europa; vel mer naturlig å utdype samarbeid med BT.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Personlig ser jeg at AirBaltic er ganske flink med østen. Riktignok ikke i SkyTeam men de samarbeider med minst Codeshare med mange selskaper bl.a. SK. Med AF/KL har de en litt utdypet samarbeid med både codeshare men også muligheten for å bestille bonus på tvers av programene (På BT med FlyingBlue, og på AF/KL nå også med PINS). Dermed usikker om SAS sine perspektiver i øst Europa; vel mer naturlig å utdype samarbeid med BT.

Jeg har også gode erfaringer med BT. De har både et godt udvalg af destinationer i østeuropa og et ganske et OK produkt ombord.

Men hvis det handler om feed til ARN, OSL og særligt CPH med henblik på at skabe vækst i SAS' Europa og interkontinentale operationer, så er SAS også nød til at betjene flere destinationer i nordøst Europa selv. Folk vil fravælge SAS hvis routing er XX-RIX-CPH-XX. Så vælger de Lufthansa eller et andet selskab, som allerede har feeder ruter til destinationer i nordøst Europa.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Denne er sikkert tatt opp før..

"Verdien" med Delta-samarbeidet gir jo fint lite US verdi for oss i Oslo området så lenge det ikke går noe til JFK eller ATL fra OSL. Når skjer det noe her? Ser de rutealternativene som popper opp til USA nå er jo ganske kjipe.. (OSL-CPH-ATL-XXX) osv.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Denne er sikkert tatt opp før..

"Verdien" med Delta-samarbeidet gir jo fint lite US verdi for oss i Oslo området så lenge det ikke går noe til JFK eller ATL fra OSL. Når skjer det noe her? Ser de rutealternativene som popper opp til USA nå er jo ganske kjipe.. (OSL-CPH-ATL-XXX) osv.

Er det uansett ikke bedre å ha connection i Europa enn i USA når man skal til et sted i USA?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det uansett ikke bedre å ha connection i Europa enn i USA når man skal til et sted i USA?

Det er mye bedre - Snakker nå om de hundrevis av destinasjoner som åpner seg med en mellomlanding hvis vi hadde hatt JFK/ATL fra Oslo. (Litt som når United og SAS var op topp og du kunne fly fra Fort Lauderdale med en stopp på EWR). For en Florida-Harrytass som meg så er jo flyplasser som Tampa, Naples, Fort Lauderdale osv. nydelige å reise til og fra.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nå som Anko har bekreftet at det vil komme ny (e) longhaulruter til Sky-hub (er), hva tror folk det blir? Minneapolis eller Seoul?
Kilde: SAS’ Instagram
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg tror ATL-ARN/eller OSL er neste som dukker opp. Dette vil være en viktig feeder til det enorme DELTA-nettverket og er viktig både for flow av pax og cargo til USA.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Sätter också mina pengar på JFK från ARN och/eller OSL. En liten outsider i min bok är CPH-SEA.

Om det någonsin blir MSP så tror jag på att det blir Delta som tar den och om INC så satsar jag mina pengar på Korean air. ATL från OSL eller ARN kommer nog lite längre ner på listan tror jag, och om det kommer hade jag gissat på Delta och inte SAS.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jo så antar att det är den mest upplagda. Även om den inte är ny för SAS så…
 
Back
Top