SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Leste en gang at det car 55% som skulle videre på Arn-ord så gir absolutt mening at den ryker.


Trolig vil Detroit(DTW) som er en av Delta sine 2 hub´er for Midwest seile opp som et bedre alternativ til ORD.

Minneapolis(MSP), en tidligere Northwest Airlines hub og nå en av Delta sine 9 viktige hub´er, er blitt DELTA sin hoved gateway til Kanada samt knutepunkt til mange viktige storbyer i regionen og hele upper Midwest. En direkterute til MSP vil derfor være et godt alternativ dersom Toronto-flighten legges ned.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Leste en gang at det car 55% som skulle videre på Arn-ord så gir absolutt mening at den ryker.

Det gir jo absolutt mening å flytte den til ATL når dem nå bytter alliansepartner.
Delta har jo verdens største HUB i ATL med nonstop til alle primær og sekundær destinasjoner i USA, Carribean og mellom Amerika (Mexico, Panama, Costa Rica osv..) , ofte med langt høyere frekvens (ATL har vel nærmere 1.000 DELTA avganger) enn det du ville fått ved andre HUBer.
ATL er kanskje ikke så stort eller logisk når det kommer til NW USA og Canada, men dette kan jo dekkes med en rute til MSP eller DTW med enten SK eller DL.

Uansett så vil vi nok se en større endring i rutenettet (sannsynlig fra 2025) både her i Europa men også på langdistansen hvor mest sannsynlig mer blir konsentrert rundt CPH (ihvertfall for SK) nå som Norge og Sverige er ute av SK og AFKLM (de nye eierne) er mer på Hub& Spoke modellen.
Like interessant blir jo å se hva de andre selskapene og alliansene gjør med Skandinavia.
Vil SkyTeam komme mer inn? Vil AF og KL kutte/ overføre ruter til SK? Vil Lufthansa ta opp kampen og styrke rutene til Skandinavia osv....?

Vi går uansett en spennende tid imøte imo.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Toronto ligger fortsatt inne S24, men CPH og ARN bytter på frekven, så i 2024 får ARN 3x og CPH 4x. Var motsatt i 2023
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Kan inte hitta ARN-ORD längre när jag kollar i juni.

Den lå inne i juli tidligere denne uken, men er borte nå. YYZ ligger fortsatt inne, så da blir det vel 2 x JFK og 1 x YYZ på A321LR i sommer da mens A350 tar seg av BOS?
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ting er vel ikke helt oppdatert enda. I juli ligger fortsatt CPH-EWR inne med 1 x A330 + 1 x A321 mens JFK ligger inne med 1 x A330.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut att bli aningen justerade avgångstider på SFO och ORD för att kunna slingas samman...
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Stor uppgradering för CPH-BOS…från A321LR till daily A350-900
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

JFK er oppdatert ..

SK 913 D CPH 3 JFK 1 1240 1540 32Q
SK 915 X2 CPH 3 JFK 1 1440 1740 32Q

Og tilbake:

SK 914 D JFK 1 CPH 3 1710 0710+1 32Q
SK 916 X2 JFK 1 CPH 3 1910 0910+1 32Q
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

JFK er oppdatert ..

SK 913 D CPH 3 JFK 1 1240 1540 32Q
SK 915 X2 CPH 3 JFK 1 1440 1740 32Q

Og tilbake:

SK 914 D JFK 1 CPH 3 1710 0710+1 32Q
SK 916 X2 JFK 1 CPH 3 1910 0910+1 32Q


Antar det har noe med både slots og feed, men de gikk relativt tett.
 
Så dersom ATL og MSP bekreftes så blir vel dette sommerprogrammet?

CPH-HND - A350
CPH-PVG - A350

CPH-JFK - A321LR (x 2)
CPH/ARN-YYZ - A321LR
CPH-EWR - A330
CPH-ORD - A330
CPH-SFO - A330
CPH-ATL - A330
CPH-MSP - A330
CPH-BOS - A350
CPH-LAX - A350

OSL-EWR - A330

ARN-EWR - A330

Dette krever 7 x A330, men det er vel 8 x A330? Så hvor skal den siste?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Så dersom ATL og MSP bekreftes så blir vel dette sommerprogrammet?

CPH-HND - A350
CPH-PVG - A350

CPH-JFK - A321LR (x 2)
CPH/ARN-YYZ - A321LR
CPH-EWR - A330
CPH-ORD - A330
CPH-SFO - A330
CPH-ATL - A330
CPH-MSP - A330
CPH-BOS - A350
CPH-LAX - A350

OSL-EWR - A330

ARN-EWR - A330

Dette krever 7 x A330, men det er vel 8 x A330? Så hvor skal den siste?

Det er nok litt tidlig å konkludere med at alle justeringer er gjort. For eksempel høres tre daglige A330 til EWR mye ut.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Så dersom ATL og MSP bekreftes så blir vel dette sommerprogrammet?

CPH-HND - A350
CPH-PVG - A350

CPH-JFK - A321LR (x 2)
CPH/ARN-YYZ - A321LR
CPH-EWR - A330
CPH-ORD - A330
CPH-SFO - A330
CPH-ATL - A330
CPH-MSP - A330
CPH-BOS - A350
CPH-LAX - A350

OSL-EWR - A330

ARN-EWR - A330

Dette krever 7 x A330, men det er vel 8 x A330? Så hvor skal den siste?


Det krever i praksis trolig mer enn 7 A330. Litt avhengig hvor effektivt man får slynget maskinene. Men SFO drar fort mer enn 1 maskin
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er nok litt tidlig å konkludere med at alle justeringer er gjort. For eksempel høres tre daglige A330 til EWR mye ut.

Tidligere har man jo flydd 4 x A330 til EWR så økningen til 3 x A330 + 2 x A321 er jo ikke akkurat så veldig stor. I praksis flytter man jo bare kapasitet fra GOT/AAL til CPH.

De har vel solgt nok UA conections via EWR som det er så å kutte ned der er vel usannsynlig, særlig dersom IAH og ARN-ORD begge forsvinner.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det krever i praksis trolig mer enn 7 A330. Litt avhengig hvor effektivt man får slynget maskinene. Men SFO drar fort mer enn 1 maskin

Ja og nej. 2 A330 kan skifte mellem EWR og SFO, lidt ligesom 2 A330 skifter mellem SFO og JFK.

Når det er sagt, så skal der bruges en maskine til back-up
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Upplever det som märkligt att IAD skulle bytas ut, den är ju rätt full med politiska tjänstemän?
 
Back
Top