• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og de skitne Airbus-maskinene

Enig med Dag, skitt på flyene utgjør svært marginale forskjeller performancemessig. Annerledes var det nok for f.eks for tidligere tiders jagerfly. En renvasket Spitfire kunne nok gjøre adskillige knots mer enn enn skitten, og det kunne utgjøre hele forskjellen.

Dagens passasjer-jetfly er generelt så overpowered at det ikke utgjør noen stor sak. men en annen ting er det bildet et skittent fly gir for publikum.

Et skrekkeksempel i eget selskap - Thomas Cook, er OY-VKH. I tillegg til at den flyr i bastard-colour (MyTravel / Thomas Cook) har man lenge etterlyst en god vask. Flyet ser direkte trist ut eksteriørmessig, men det har jo intet å si for det operasjonelle.

Å få "malt" en A330 tar laaang tid, og slike arbeider gjøres som reghel når de likevel er på storsjekk...

Tally-Ho

Hvordan går det med Airbus-maskinene nå? Har de blitt noe renere i løpet av årene? :)

Vet ikke helt, men det er mange møkkete 737 også. Det har ofte slått meg at mange SAS fly ser litt shabby ut. Om det er lakk eller møkk vet jeg ikke, men fint ser det ikke ut. Har mange ganger lurt om det er en del av spareplanen?

Så nettopp den 340'en som skal ta meg tilbake til CPH fra SFO i dag. Hadde bilen min sett slik ut hadde jeg vært flau, og sørget for vask umiddelbart. Ser ikke pent ut ved siden av de andre flyene. Synes ikke dette er bra reklame for SAS. Hvorfor kan de ikke vaske flyene litt oftere? Virker som om SAS fargene kanskje gjør det ennå værre, og hvis det er tilfelle bør man kanskje vurdere andre farger?

Tror nok ikke grått hjelper SAS noe særlig på veien. Kanskje verdens dårligste farge på livery,selvom jeg syns resten funker ganske bra.
Beste fargevalg; KLM.

Så nettopp den 340'en som skal ta meg tilbake til CPH fra SFO i dag. Hadde bilen min sett slik ut hadde jeg vært flau, og sørget for vask umiddelbart. Ser ikke pent ut ved siden av de andre flyene. Synes ikke dette er bra reklame for SAS. Hvorfor kan de ikke vaske flyene litt oftere? Virker som om SAS fargene kanskje gjør det ennå værre, og hvis det er tilfelle bør man kanskje vurdere andre farger?

Godt sagt. Når folk som ikke bryr seg om fly kommenterer, ja da burde SAS kanskje prøvd å gjort noe med det. Skulle trodd -RRK's vinger hadde vært en tur i fjøset på fredag...

Back