• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og de skitne Airbus-maskinene

Star Flyer

Star Alliance only.
Veldig ofte, både i virkeligheten og på bilder her på forumet, ser vi at mange av SAS´ Airbus-maskiner er veldig møkkete, spesielt rundt vinduer og bakover.
Dette gjelder jo mest A321 og A330. De jeg har sett mest skitne. (Noe A340) , men A319 har jeg ikke sett noe skitten.
Hvorfor er det slik? Hvordan foregår rengjøringen utvending av flyene?
Selskapets MDer, CRJer og 737er er jo alltid rene. Er det noe med Airbus?

Veldig ofte, både i virkeligheten og på bilder her på forumet, ser vi at mange av SAS´ Airbus-maskiner er veldig møkkete, spesielt rundt vinduer og bakover.
Dette gjelder jo mest A321 og A330. De jeg har sett mest skitne. (Noe A340) , men A319 har jeg ikke sett noe skitten.
Hvorfor er det slik? Hvordan foregår rengjøringen utvending av flyene?
Selskapets MDer, CRJer og 737er er jo alltid rene. Er det noe med Airbus?

Er nok mer med CPH-basen er jeg redd!

Gi oss et møkkete fly og en bunch med flynerder fra forumet så kan jeg garantere full shine inn/utvendig, gratis :lol:

JUMPER G5, en ting er at rengjøring koster penger. Men en annen ting er at skitne fly koster mer i drift enn rene fly. Av den enkler grunnen at skit er vekt, og da bruker man mer fuel, enn et rent fly ville gjort

JUMPER G5, en ting er at rengjøring koster penger. Men en annen ting er at skitne fly koster mer i drift enn rene fly. Av den enkler grunnen at skit er vekt, og da bruker man mer fuel, enn et rent fly ville gjort
Oh yes, I know...

Skaper nok dessverre et inntrykk at flyene er gamle og at vedlikeholdet kanskje ikke er på topp... Flykroppen er jo reklameplakat #1 for flyselskapene, derfor er det merkelig at SAS@CPH ikke bryr seg om renhold. Malingen på 330-motorene har i tillegg vært dårlig i årevis. Ser ikke bra ut. :old

Det är CPH men jag vill dock mena att problemet är MINST lika stort på 737 flottan. Jag vill personligen mena att MD80 maskinerna ser ut att vara bäst i klassen.

Last edited:
737-flåten i...DK? SE? I Norge synes jeg det bestandig er rene og "ordentlige" fly. Iallefall i forhold til disse airbus'ene. Og trust me, det er noe jeg legger merke til - siden det nettopp er som Bacardi nevner. Det gir et inntrykk av dårlig velikehold (selv om man veit bedre i dag), og man føler det er noe gammelt ræl man skal ut og reise med.

Det har vel ikke nödvendigvis noe med darlig "pussing" a gjöre, men heller med gammelt lakk som er litt mindre shiny og tiltrekker seg lettere dust og dirt.

Snitt-alderen pa de Airbus flyene som kritiseres her passer bra sammen med dette. Man kan sikkert anta at de far snart ny lakkering...

En ting jeg ofte legger merke til er fargen på motorene. De er ofte veldig falmet/dårlig.
Hvorfor nettop det har jeg ofte undret meg over.
Ellers stiller jeg meg bak trådstarter her.
Ofte skitne fly. Og det skaper ikke et inntrykk av at man skal ut å reise "staslig".

En ting jeg ofte legger merke til er fargen på motorene. De er ofte veldig falmet/dårlig.
Hvorfor nettop det har jeg ofte undret meg over.
Ellers stiller jeg meg bak trådstarter her.
Ofte skitne fly. Og det skaper ikke et inntrykk av at man skal ut å reise "staslig".

De hadde lenge mange maskiner med nesten hvite motorer på toppen av dekselet, men dette har blitt mye bedre det siste året - og det begynner å bli lenge siden jeg har sett en skikkelig falmet motor slik det var før. Ellers er jeg enig i at Airbus-maskinene stort sett er skikkelig møkkete. En god del av Boeing-maskinene er ikke like møkkete, men de trenger sårt ny lakk.

737-flåten i...DK? SE? I Norge synes jeg det bestandig er rene og "ordentlige" fly. Iallefall i forhold til disse airbus'ene. Og trust me, det er noe jeg legger merke til - siden det nettopp er som Bacardi nevner. Det gir et inntrykk av dårlig velikehold (selv om man veit bedre i dag), og man føler det er noe gammelt ræl man skal ut og reise med.

Må si meg enig med Flightdeck i at mange av 737ene (i hvertfall i Norge) knapt har lakk igjen på kroppen. Det ser óg ganske shabby ut. Heldigvis gjelder det i stor grad maskinene i SAS Norge livery, så etter hvert får nok alle NG-maskinene ny lakk i standard SAS livery. Litt mer skeptisk til om det blir gjort noe med Classic siden de skal ut av flåten uansett.

Nu blir jag nyfiken, lust att elaborera lite på denna?

Nei, egentlig ikke. Jeg refererer egentlig kun til det jeg ser av fly i SAS flåten, og det jeg ser av bilder over maskiner fra SAS. Det er ikke vanskelig å se hvilke maskiner som er hjemmehørende i CPH, og hvilke som er hjemmehørende i OSL og ARN for å si det slik. Derav min kommentar.

Heisann!

Et fly boer som regel males om etter 5-6 aar, men dette er noe man selvfoelgelig ikke absolutt maa og det er mange gode (daarlige) eksempler paa dette.

Noen typer farger falmer mere enn andre og serke farger som for eksempel roed vil falme fortere. Hvit farge holder som regel glansen lengst, men viser selvfoelgelig moekk mye tydligere.

Det er to maater aa vaske et fly paa; wet wash og dry wash. Wet wash er mere intens og gjoeres stort sett foer fly skal inn til heavy maintenance og check. Det er mye forberedelser for dette da komponenter i hjulbroenner, kontakter, flap transmission, pitot system osv, maa dekkes over. I tillegg saa er det krav at spill vannet maa samles opp da det brukes kjemikaler for aa loese opp skitten. Drywash er mye enklere og kan gjoeres paa gaten. Det er en vaske/poleringsveske som brukes med lange koster som er beskrevet ovenfor. Drywash koster ikke mye og er en god og effektiv maate aa holde flyene rene og fine mellom malejobbene...:up:

Jeg nevnte i mitt tidligere innlegg at drag fra skitt har selvfoelgelig noe innvirkning paa perfomrance, men det er snakk om under 0.1%...

Dag

Back