SAS ofte på remote parking / bus gate

FreqF

Newcomer
SAS ofte på remote parking / bus gate

De siste ukene har jeg fartet en del i Europa og er overrasket over hvor ofte SAS parkerer på fjernparkering slik at man må busses inn til terminalen (eller ut til flyet).

Dette er noe jeg forbinder med lavprisselskaper og ikke forventer fra SAS. Den siste tiden har det skjedd på CPH(!), MUC, FRA, OTP, KBP.

Det er ikke noe annet å si enn at det er fryktelig irriterende at dette skjer så konsekvent.

Er det rett og slett et resultat av SAS sine kostnadskutt?

Re: SAS ofte på remote parking / bus gate

På MUC og FRA er det mye fjernpark for alle selskaper. Inkludert hjemmeselskapet Lufthansa

Det har neppe noe med SAS å gjøre, sikkert begrensninger på flyplassen der du har fløyet til. Jeg har hatt fjernparkering med en rekke selskaper, både som pax og ved handling(OSL).
Kan være med på at det kan være noe slitsomt men er det noe å irritere seg over?

Skjer med alle "småfly" på FRA.
FRA.jpg

Mange flyplasser har begrenset med gater. Dermed havner for det meste widebodies (flest pax) på gate og andre kun ved leilighet ..

Store får også lov til å leke i sandkassen fjernpark....

landet_fra.jpg

Dette er også Lufthansa, på Frankfurt.

Mvh,

Se også på BA på LHR. De har en egen terminal helt for seg selv (T5), i tillegg til noen europeiske flighter samt SIN/BKK/SYD fra T3. Allikevel busser de en del (mener faktisk de busser all short-haul på T3)

Sånn så det ut på bussgaten i T5 sist jeg fløy derfra:
fe947fea.jpg

Jeg vet at ORD-flighten var en 777-200, samt at LAX kun går med 747. Litt usikker på IAD, men den var "minst" en 767-300.

På DOH så busses det 100% av gangene til den nye flyplassen er ferdig neste år.

Det er nesten litt synd å si det, men bussing er så å si helt normalt på de store flyplassene nedover i Europa dersom man kommer med regionale jets eller turboprops. Gjelder vel for de fleste selskaper. Men også som bildet til LN-KOG viser så skjer det på de litt større maskinene også. Jeg ble busset ut til en jumbo da jeg fløy FRA-PEK i 2007.

Det er for øvrig noen (inkl. meg selv) som setter pris på bussing iblant. Mye kjekt å se på og ta bilde av i løpet av bussturen. Og for det tredje kan det faktisk være lettere å få med seg registreringen på flyet når man blir busset ut. Ikke allid den er lett synlig fra gate.

Last edited:

En busstur på de store flyplassene er ikke så dumt en gang i blant som Twin Otter sier. En kan se mye spennende fly fra bussvinduet, for ikke å snakke om at får kjenne duften at jet A-1 på vei ned trappen og ut til bussen.

Sant det, bussing kan være ok det, for og kikke litt :) Men noen ganger har man det ekstra travelt, med kun håndbagasje, og da KAN bussing føles veeeeeeeeeeeeeeeeldig treigt :O

Twin Otter: B737 har iallefall regnr på ei plate i dørkarmen når du går inn i flyet, se link http://www.flickr.com/photos/airlinereporter/6087683779/ Bare nevner det hvis du ikke viste det..
Er dette typisk Boing, eller er det standard at alle flyprodusenter har dette? Noen som vet?

Dette er noe jeg forbinder med lavprisselskaper og ikke forventer fra SAS. Den siste tiden har det skjedd på CPH(!), MUC, FRA, OTP, KBP.

SAS flyr ikke til Kiev. På flyplassene du nevner handler dette neppe om SAS, men at alle selskaper - særlig de som opererer med små fly - må ta sin andel med parkering uten brotilknytning. For øvrig synes jeg det har endret seg helt i Frankfurt - for et par år siden var det alltid bussing, mens jeg det siste året så å si utelukkende har parkert ved broen både med SAS og Lufthansa på avganger fra Oslo.

For å være helt ærlig. Jeg blir glad om jeg får ta buss og gå trappen, uansett vær.

Det er så hærlig å gå ut å høre alle lydene og kjenne luften på tarmac før man klatrer inn i flyet.

Bussing bør ikke nødvendigvis være negativt tidsmessig, da man veldig ofte blir sluppet av midt i terminalkomplekset. F,eks MUC, AMS, FRA, BRU, og enkelte andre.
Da sparer man enormt med tid, sammenlignet med å parkere i den ene enden for å måtte løpe til den andre.

For en stund siden fikk jeg en morsom annonsering da det ble bussing av pax. Jeg husker det ikke ordrett men det var omtrent slik:
"Mine damer og herrer, da har jeg en dårlig og en god nyhet. Den dårlige nyheten er at dere må kjøres inn til ankomsthallen med buss. Den gode nyheten er at vi spanderer billetten" :)

Bussing bør ikke nødvendigvis være negativt tidsmessig, da man veldig ofte blir sluppet av midt i terminalkomplekset. F,eks MUC, AMS, FRA, BRU, og enkelte andre.
Da sparer man enormt med tid, sammenlignet med å parkere i den ene enden for å måtte løpe til den andre.

Sant nok. I tillegg er det somoftest en fordel at det er bussgate for gutta boys ;)

Her i US and A er det stort sett aldri buss gate, her blir man av og til sittende paa tarmac aa vente i lengre perioder for at en gate skal aapne seg.

Tar alternativet bussgate naar som helst over aa vente paa gate, noe som ville blitt alternativet rundt om i Europa dersom bussgate er ute.

Twin Otter: B737 har iallefall regnr på ei plate i dørkarmen når du går inn i flyet, se link http://www.flickr.com/photos/airlinereporter/6087683779/ Bare nevner det hvis du ikke viste det..
Er dette typisk Boing, eller er det standard at alle flyprodusenter har dette? Noen som vet?

Hei. Kjenner godt til dette ja. Prøver selvsagt å se etter en sånn plate når jeg boarder. Men finner det ikke på alle flyene jeg tar. Så om dette er påkrevd er jeg usikker på. Men for noen selskaper er det nok standard. Er vel meget vanlig å ha en slik "plate" i cockpit også.

Last edited:

Dette blir vel mer og mer akutuelt også på OSL fremover i forbindelse med ombygning. Måtte selv ned i "kjellern" på non schengen for knappe to uker siden på tur til London. Selve bussingen er stort sett greit, men boardingen til bussen i kjelleren tok alt for lang tid siden det bare var et menneske i skranken.

Når man er F passasjer derimot på LH i FRA og MUC ber man til høyere makter om fjernpark. :p Uansett jeg liker bussing jeg. Alltid gøy å stige ut på tarmacen og ofte går disembarking ganske effektivt for seg da de ofte åpner foran og bak.

Back