SAS och Thai samarbetar tätare

Re: SAS och Thai samarbetar tätare

Originally posted by TOS

Originally posted by LN-MOW

Norge er det minste markedet i Norden, og i tillegg har (spesielt) CPH bedre feed fra viktige markeder som Nord-Tyskland og UK.

Jeg bryr meg ikke så mye om dette med direkteruter, men lurer på en (av mange) ting. Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris). Du har sikkert rett i at Norge er minst i Norden, men er det ikke slik at nordmenn reiser mye mer enn svensker og dansker (eller er det bare innenriks)..? Om hver nordmann reiser 2 ganger så mye som svenskene så bør vel antall reisende bli omtrent det samme. for Danmark i enda mindre grad. Men, jeg vet ikke hvordan reisefrekvensen er i Sverige, Danmark kontra Norge.
Sverige har den desidert største andelen reisende fra Skandinavia til Thailand med ca 250000 reisende i året, Norge og Danmark ligger ganske likt med ca 80-100000 reisende pr år.

Originally posted by TOS

Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris).

Da maa markedet vaere villige til aa betale for det, og det ble ganske ettertrykkelig bevist av SAS at det ikke er. Prisene til NYC var lavere via CPH og ARN og det undegrov 907's grunnlag og foerte til slutt til dens bortgang.

OK - kanskje litt vel simplifisert, men jeg tror hovedkonklusjonen er klar. Nordmenn er ikke villige til aa betale for kortere reisetid. Vi er et taalmodig folkeferd ... :p

Originally posted by amatør

Originally posted by EB

Thai selv sier jo at billettprisene fra Oslo er for lave til at de selv vil starte opp...og det har ingen ting med SAS sin kapasitet å gjøre. Nordmenn og norske turoperatører er ikke villig til å betale mer for non-stop rute... Her på berget skal alt være b-b-billig...:angry:
Den er for tynn, nordmenn betaler like mye som svensker og dansker for å fly med Thai via ARN eller CPH!!
Tror faktisk også Thai kunne fått en del businesspassasjerer som skal videre Singapore, omtrent samtlige norske rederier har vel en vesentlig reisevirksomhet dit..

Men er de villig til aa betale mere for aa fly nonstop til BKK enn via CPH/ARN og hellige AMS ? Husk at en Nonstop rute "oppgraderer" markedet fra sekundaer til Primaer marked....og det koster.....Nordmenn har langt fra flokket til CO...selv forumister har stort sett holdt seg unna CO til USA...og ikke saa rent faa med klager over pris .... ut i fra triprapporter ser det ut som 2 av 10 forumister har valgt CO......

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by TOS

Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris).

Da maa markedet vaere villige til aa betale for det, og det ble ganske ettertrykkelig bevist av SAS at det ikke er. Prisene til NYC var lavere via CPH og ARN og det undegrov 907's grunnlag og foerte til slutt til dens bortgang.

OK - kanskje litt vel simplifisert, men jeg tror hovedkonklusjonen er klar. Nordmenn er ikke villige til aa betale for kortere reisetid. Vi er et taalmodig folkeferd ... :p
Nja, SAS sitt argument der var at de hadde for få businessclass passasjerer, og idag flyr CO stort sett med smekkfull businessclass vær gang, riktignok med færre seter men...

...og hvor har CO passasjerene kjoept billettene sine ? Saavidt jeg vet er det en meget hoey andel av passasjerer som starter i USA...noe som er godt for CO, fordi en Business Klasse T/R fra USA koster vel nesten det Dobbelte av hva en som starter i Norge koster.....

Vel nå er det ikke rart i at CO har full C-klasse med kun 16 seter om dager fra OSL, men på en annen side så er det ikke alltid man må betale noen premium for å fly direkte fra OSL heller. når jeg skulle fra OSL til MYR i sommer var CO billigst. Og prisen er ikke så gal fra OSL med CO selv om jeg hadde foretrukket widebody og PTV (og helst AVOD) så gjør CO jobben.

Og hadde de byttet ut Bombay Saphire med Tanqueray når det kom til gin'en hadde jeg vært enda mer fornøyd :cheers:

Originally posted by TOS

Sverige har den desidert største andelen reisende fra Skandinavia til Thailand med ca 250000 reisende i året, Norge og Danmark ligger ganske likt med ca 80-100000 reisende pr år.

så har da både Danmark og Sverige godt markedsførste direkteruter. det har ikke Osl.
100.000 pax uten direktelinje. Tenk hvilket potensiale Thailand har med en direkterute fra Osl. Det er mange her som glemmer at en direkterute genererer nye pax.
Jeg tror Thailand glatt kunne kommet opp på 170.000 - 200.000 reisende om Thai satte in en satsning i Norge. Rederier med godt betalende pax til Singapore og ikke minst BKK som den ENESTE og KORTESTE direkte gateway til Asia fra Norge.

Så å si at Norske pax betaler for lite og at danmark og sverige har flere pax er KUN et ressultat av at Thai faktisk opererer direkte til disse landene!

Men igjen, det gleder vel fortsatt SAS hjerter her at Scandinavian blokkerer for Thai til Oslo... (om det nå er sant)

Bare for ordens skyld:
Det er ikke meg som kom opp med de tallene.

Tviler på at tallet av mennesker som drar til Thailand vil doble seg ved en direkte rute som MartinL hevder her. Ja det vil øke, men skal man f.eks til SIN tror jeg jeg hadde foretrukket å dra via en annen Europeisk by (trolig med SQ) enn å måtte bytte i Bankok.

Ihvertfall så foretrekker jeg å bytte fly på starten av reisen og ikke til slutt når jeg skal reise bort ett sted

Originally posted by MartinL

Originally posted by TOS

så har da både Danmark og Sverige godt markedsførste direkteruter. det har ikke Osl.
100.000 pax uten direktelinje. Tenk hvilket potensiale Thailand har med en direkterute fra Osl. Det er mange her som glemmer at en direkterute genererer nye pax.
Jeg tror Thailand glatt kunne kommet opp på 170.000 - 200.000 reisende om Thai satte in en satsning i Norge. Rederier med godt betalende pax til Singapore og ikke minst BKK som den ENESTE og KORTESTE direkte gateway til Asia fra Norge.

Så å si at Norske pax betaler for lite og at danmark og sverige har flere pax er KUN et ressultat av at Thai faktisk opererer direkte til disse landene!

Men igjen, det gleder vel fortsatt SAS hjerter her at Scandinavian blokkerer for Thai til Oslo... (om det nå er sant)
17000-200000 pax var vel litt å ta i?? At det hadde økt til 120-150000 pax i året tror jeg er litt mer realistisk.
Og jeg tror også at det hadde kommet til en del passasjerer, (både turist og business) til Singapore og resten av sør Asia og Australia med en nyere B777 fra OSL. Fra ARN og CPH flyr vel Thai med relativt gamle 747-400??
Når en direktør ved OSL sier at SAS er den direkte årsaken til at Thai ikke starter opp fra OSL, så får vi vel kanske tro på det. Og hvis det er sant så sier jo det en del om våre "egne" SAS...

Originally posted by amatør

Fra ARN og CPH flyr vel Thai med relativt gamle 747-400??

De flyr med 747-400 uten F-klasse i en slags skandinavisk-konfigurasjon, rett og slett fordi det er for få business pax på ruten, da spesielt de som havner i F (som etter mitt inntrykk er mer vanlig for CEOer, CFOer, etc etc i større danske salskaper enn blant norske) De fløy for noen år tilbake med 3-class layout til CPH ihvertfall.

Men det største ulempen for Thai fra CPH/ARN i forhold til bizpax er nok avgangstiden. Vet om mange som ungår Thai som drar mitt på dagen fra Europa og heller tar SK som har en sen kveldsavgang.

Selvfølgelig så flyr jeg heller via CPH /AMS enn direkte fra OSL hvis jeg sparer en tusenlapp? per billett..

Men hvorfor skal vi nordmenn måtte betale premium får å få en direkterute?
Eller må dansker betale ekstra for direkteflyet SK909 enn nordmenn og svensker?
Eller må svensker betale ekstra for direkteflyet SK903 enn nordmenn og dansker?
Eller var det faktisk slik at SK907 var billigere for dansker og svensker en deres egne direkteruter?

Skulle tro at en direkterute skulle bli billigere da SK slipper å dele billettprisen på to flyruter.......

Det har ingenting med Nordmenn aa gjoere, det er forskjellen mellom aa vaere sekundaer marked eller primaer marked koster mere uansett land....det er bare et resultat av markedskreftene

Back