SAS OCC

Er det ikke bare naturlig at man samkjører dette i en avdeling, fremfor å ha tre? (eller hvor mange?) spredd rundt?

Det er i alle fall naturlig at man i et selskap som leverer underskudd år etter år effektiviserer og samordner driften der det er mulig...

Det er selvfølgelig alltid leit når noen mister arbeidsplassene sine.
Men - dette lyder i mine ører som en fornuftig løsning som er en av nødvendighetene for at SAS skal komme seg opp igjen og ha en så rasjonell drift som mulig. I dette multinasjonale selskapet er det ikke geografisk plassering av funksjoner som er det viktigste, men en så rasjonell og økonomisk fornuftig drift som mulig!

Nå har jo regjeringen sagt SAS er til salgs, og det er neppe mange på høyresiden som ivrer på at SAS skal forbli delstatlig, så dette endrer neppe noe som helst da det har vært tverrpolitisk enig om et salg her lenge

Hadde de finnes en kjøper der ute hadde SAS vært solgt for lengst

Det var vel mere det som evnt måtte komme i opinionen/media, på å si fra seg den lille kontrollen man har på hvordan norske arbeidsplasser forvaltes:-).
Men, det er vel bare å erkjenne at det er lenge siden det ble lagt to pinner i kors for å beholde arbeidsplasser i Norge.

I SAS vel og merke!

Er det ikke bare naturlig at man samkjører dette i en avdeling, fremfor å ha tre? (eller hvor mange?) spredd rundt?

Ja, det synes jeg. Det er vel generell enighet om at det ikke var noen gode ide å ha nasjonale enheter i SAS, så da er en naturlig konsekvens at denne typen funksjoner samles, selv om det er synd for de som mister jobben.

Men, det er vel bare å erkjenne at det er lenge siden det ble lagt to pinner i kors for å beholde arbeidsplasser i Norge.
Å holde på arbeidsplasser i Norge for the sake of it, med følger som dårlig lønnsomhet etc, er ikke god butikk. I så måte må det da være meget bedre at 50 eventuelt mister jobben nå (jeg vil vel tro en del av dem kan omplasseres til andre arbeidsoppgaver i driften ved OSL, dog på bekostning av vikarer etc) og at man kan få en akseptabel lønnsomhet slik at man beholder brorparten av arbeidsplassene -- også de i Norge!

Nå er det vel attpåtil snakk om å holde arbeidsplassene i Skandinavia -- ellers ville jeg jo også sett for meg at OCC eventuelt kunne vært lokalisert i lavkostland.

Veldig trist for den norske delen av SAS dette her og ikke minst de som nå har fått den tunge beskjeden om A (flytte, om man har mulighet til det), B (omorganiseres i SAS/SGH Norge) eller C (overflødig).
Jeg blir direkte lei meg av igjen å konstatere at SAS, MÅ kutte av seg nok en finger på hånden. Slik jeg har lært OCC å kjenne så er dette en homogen gjeng som har alle forutsetninger for å ta raske operasjonelle avgjørelser, selv i de mest krevende situasjoner.

Vi må heller ikke glemme at det gjelder våre Danske venner og.
Når det er sagt, så er vel dette en av de gjenværende dinosaurene i selskapet. For meg spiller det ingen rolle om jeg ringer ARN,CPH eller OSL.
For selskapet så er det vel heller en unødvendig utgiftspost med 3 lokasjoner.

Det som er kjipt, det er jo den menneskelig delen av det, det er en annen side, men sett fra et bedrifts økonomisk standpunkt, noe som skulle vært gjort forlengst

Vel, trist for de som er berört. Men det kan vaere en visst glede at konkurrenten har stillings-annonser som passer nesten som perfekt for disse som ikke vil flytte.

A ha 3 OCC's kan har vaert en fordel i baktida, da man har kjört produksjonen delt. Dersom man vil öke flate-utnyttelsen og skape synergier mellom den norske, svenske og danske produksjon, sa ma man nede til ett OCC, ett flightplanning etc pp.

Jeg har likevel mine tviler at disse desperate spare-forsök vil bli nok a berge SAS. Det er alltid den samme tanke-feil. Man kan ikke spare seg ned til lönnsomheten, mens istedenfor ma man öke de inntekter til den nivea som er nödvendig. Kikker man pa hvor mange seter forblir ledig hos SAS, sa har de en helt annen problem...

Jeg har likevel mine tviler at disse desperate spare-forsök vil bli nok a berge SAS. Det er alltid den samme tanke-feil. Man kan ikke spare seg ned til lönnsomheten, mens istedenfor ma man öke de inntekter til den nivea som er nödvendig. Kikker man pa hvor mange seter forblir ledig hos SAS, sa har de en helt annen problem...

Jeg er enig i at SAS de siste årene har brukt utrolig mye ressurser og tankekraft på hvordan de kan spare og desto mindre på hvordan de kan tjene. Men det siste året har det faktisk blitt tatt en rekke grep for å øke inntjeningen også. Har du ikke lagt merke til det?

Kikker man pa hvor mange seter forblir ledig hos SAS, sa har de en helt annen problem...

Hva mener du? SAS' kabinfaktor ligger på 70-80 prosent.

Hur gör SAS ständige konkurent DY?
Har DY en avdelning i OSL som sköter allt eller de också avdelningar på ARN/CPH/HEL?

Back