SAS OCC

LN-HTL

Newcomer
Har blitt fortalt at sas occ på OSL blir lagt ned og flyttes til Sverige. Da er det vel ikke så mye igjen før alt er svensk alt sammen!!
 
Har da SAS hatt en i hvert land eller har alt ligget i Oslo og blir nå flyttet til CPH eller Sverige.
 
Er det mange som blir oppsagt pga dette? Og er dette en del av innsparingen som kom med 4-excellence strategien der 300 personer kom til å bli oppsagt?

Trist for de som mister jobben.
 
OCC skal sentraliseres i Stockholm.
Hva som skjer med de som jobber i oslo i dag er ikke kjent.
Så spørsmålet i så måte er om de blir tilbudt jobb i Sverige, eller om det blir oppsigelser.
Utrolig mye dyktige mennesker, så håper det blir en ordning som gjør at de fleste forblir i selskapet.
Men uansett endel som sikkert må gå, noe som er kjempetrist for de det gjelder.
 
VG er på saken.

Så mange som 50 SAS-ansatte på Gardermoen må flytte til Sverige eller finne seg ny arbeidsplass. 1. februar neste år er det slutt for SAS Operations i Oslo, sentralen som styrer SAS' daglige flybevelser i Norge. I stedet samlokaliseres alle SAS' operasjonssentraler i Stockholm.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053259

Synd for SAS, for her mister de nok veldig mye kompetanse. Jeg kan ikke se for meg at det er særlig mange som velger å flytte til Stockholm slik arbeidsmarkedet er i Norge.
 
Så lenge det er praktisk mulig, så virker det mest naturlig og ikke minst mer lønnsomt å samle slikt på et sted. Synd for de som blir berørt, men slik er livet.
 
Så lenge det er praktisk mulig, så virker det mest naturlig og ikke minst mer lønnsomt å samle slikt på et sted. Synd for de som blir berørt, men slik er livet.

Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
 
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.

Om man sitter og organiserer dette i Stockholm eller Oslo kan da umulig ha noen innvirkning på arbeider. Det er like lite dårlig vær på Romerike som på Arlanda. Og er ingen grunn til at svensker skulle gjøre noen dårligere jobb.

Etter mitt syn er der mest naturlig å samle mest mulig av det som kan samles på Arlanda, så sant det er praktisk mulig
 
Om man sitter og organiserer dette i Stockholm eller Oslo kan da umulig ha noen innvirkning på arbeider. Det er like lite dårlig vær på Romerike som på Arlanda. Og er ingen grunn til at svensker skulle gjøre noen dårligere jobb.

Etter mitt syn er der mest naturlig å samle mest mulig av det som kan samles på Arlanda, så sant det er praktisk mulig

Kommer vel helt an på hvilken kompetanse de som sitter på Arlanda innehar. Og det igjen avhenger av hvilken løsning de har tenkt å kjøre på hvem som får jobb / hvor mange som får jobb.
 
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.

Etter å ha vært innom en del flyselskaper gjennom min karriere, har jeg litt kompetanse på dette omådet. Selv om jeg har mange venner og eks-kolleger som er berørt, er dette noe som burde vært gjort for mange år siden. Det er naturlig å samle disse funksjonene på ett sted og hvis man ser på andre store flyselskaper som er spredt operasjonelt med mange baser, som f.eks. alle de store selskapene her borte, så ser man ingen som har disse funksjonene spredt.

Forholdene du nevner over har svært lite å gjøre med hvor jobben gjøres, og for kundenes del blir det trolig en forbedring, ettersom alle avgjørelser kan tas umiddelbart og under ett tak, istedet for at man må konferere med andre kontorer.
 
Er det noen som vet om også revenue management er sentralisert til CPH eller ARN?
 
Veldig trist for den norske delen av SAS dette her og ikke minst de som nå har fått den tunge beskjeden om A (flytte, om man har mulighet til det), B (omorganiseres i SAS/SGH Norge) eller C (overflødig).
Jeg blir direkte lei meg av igjen å konstatere at SAS, MÅ kutte av seg nok en finger på hånden. Slik jeg har lært OCC å kjenne så er dette en homogen gjeng som har alle forutsetninger for å ta raske operasjonelle avgjørelser, selv i de mest krevende situasjoner.
I dag holder Navigasjon, Flykontor og Besetning til i samme lokaler som Trafikk, Stuere, Teknisk, Loadplannere KO-IRR osv.... De operasjonelle avgjørelsene som tas i det lokalet og direkte berører den norske delen av SAS er av meget bra art.
Jeg kan ikke se annet enn at dette blir negativt for norske passasjerer, spesiellt i vinteroperasjoner med irregularitet. Da mener jeg SAS har vist seg overlegne andre selskaper på OSL i håndteringen av dette. Mye er trolig grunnet en god sameksistens av flest mulig avdelinger i ett senter. At noen mener dette vil fungere like godt når halve senteret flytter til ARN er for meg ubegripelig.
Det som vel er hevet over enhver tvil, er at SAS-ledelsen begynner å gjøre det veldig enkelt for et snart tverrpolitiskt enig storting å selge ut aksjene om noen skulle være interressert i å kjøpe de.
 
Det som vel er hevet over enhver tvil, er at SAS-ledelsen begynner å gjøre det veldig enkelt for et snart tverrpolitiskt enig storting å selge ut aksjene om noen skulle være interressert i å kjøpe de.

Nå har jo regjeringen sagt SAS er til salgs, og det er neppe mange på høyresiden som ivrer på at SAS skal forbli delstatlig, så dette endrer neppe noe som helst da det har vært tverrpolitisk enig om et salg her lenge

Hadde de finnes en kjøper der ute hadde SAS vært solgt for lengst
 
Back
Top