SAS Norge mest punktlig i Europa - igjen!

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Flott av SAS og ikke minst flott av DY som blir best av lavpris selskapene som er med på denne lista. Her må Finnair, KLM og Lufthansa på skolebenken for å lære av SAS!

nå skal det vel sies at vi får litt dra-hjjelp i sommermånedene ved at vi ligger i utkanten av det europeiske luftkaoset (akkuratt som skandinaviske flyselskaper kommer dårlig ut av det om vinteren pga vårt noe mer "utfordrende" vær)

BA sliter så mye på T5 innimellom at en del faste BA-kunder får 5000 poeng hver gang flygingen er forsinket (dvs. mer enn 15 min) - selvfølgelig med en del restriksjoner om at det ikke er ATC, været bla bla bla.

Grattis!!! Dette er kjempebra og ikke minst veldig viktig for SAS i kampen om passasjerene. Det er flere måter å skille seg fra konkurrentene - punktlighet er en faktor.

Excerpt from report:
The report summarizes the data by carrier and includes a breakdown of on-time, late, very
late and excessively late arrivals

And now I tell you how an airline can do the tricking. I got told this from an SAS pilot, stating that it used to be common practise at least until 2005!

...brake release gave an electronic input to operations and thus the off block time was recorded although we could remain on the stand with the pushback tractor for a long time ....

So once again, before cheering too much, think of what data you rely on. If this is really take-off / landing times, no problem. If it is the data collected via Brake release, be careful, they could be cheated.

Richard - read the report. It is an "arrival performance report", thus the time the plane LEAVES have no say in the results of this report.

Brake release for aa faa OT er foroevrig noe de fleste selskaper med ACARS gjoer i stoerre eller mindre grad .. jeg har sett dette gjort mange, mange ganger ... hvis dere ser doera lukkes paa avgangstid for saa aa aapnes igjen - ja, da er dere muligens 'offblock'... :p

Ok,

And what data are used to calculate this? Landing times or arrival-at-gate-times??

It should be totally clear, that during the departure, the time that is more favorable for airlines is the one that signals "off gate". The plane is has physically not left the airport. It may stand there, in the box or pushed back on remote, for hours.

Same goes for landing.
The plane touches down. The most favorable time for airline to use in a statistic. And by the way, often the time that Avinor displays as landed. But are you really done? Are you out of the plane?
It may take up to an hour to reach the gate. Yes, fly to AMS, and you know what I am talking about.

So when highlighting those numbers, tell on what times they are calculated and if these times are equal for all airlines in that survey! This is what my posting was about...

At gate. And it's the same mechanism as DoT use for punctuality measurement in the US.

BU662, if we still had the old feedback system, you would have gotten some of the negative kind from me for your post. Making accusations without checking facts is never a good idea. Surely you knew that there would be people on this board that knew about these things?

Europas selvutnevnte on-time champion derimot, ser ikke ut til å ha det så bra.. :D

...og at det "jukses" med offblock er fremdeles vanlig...
Punktlighetsstatistikk basert på offblock er bortimot verdiløst, og egentlig uinteressant. Det viktigste er å komme frem til tiden, ikke å dra på tiden... ^_^

Gratulerer nok en gang til SAS. Bra levert av både Widerøe og Norwegian også. Som passasjer må jeg si at jeg ikke bryr meg særlig om flyet tar av forsinket så lenge det lander på rute.

och vi vet ju att även om en maskin avgår 20-25 min sent kan den fortfarande fint landa på/före tid beroende på sträckan. Ang avgången så SKALL ATD korrigeras om den är mer än 3min efter STD, detta även om bromsarna har lossats innan.

(...) Punktlighetsstatistikk basert på offblock er bortimot verdiløst, og egentlig uinteressant. Det viktigste er å komme frem til tiden, ikke å dra på tiden... ^_^

Fra et passasjersynspunkt har du i og for seg rett. Men samtidig er det i grunnen off block tiden som er det mest interessante for et flyselskap. Rett og slett fordi det er her man kan påvirke i størst mulig grad, og det er dette som er enklest å måle og tilpasse.

Så lenge flyet går på tid, ligger forholdene til rette for at man også vil lande på tid. Etter off block er det haugevis av faktorer som verken flyselskapene eller andre har noen større muligheter til å påvirke eller endre. Motvind/medvind, ATC-begrensninger, dårlig vær og så videre.

Man kan vel si det slik at om målet er å lande på tid, er det absolutt beste middelet for å oppnå dette å gå off block til rett tid også. Dermed blir off-block tiden et mål i seg selv for flyselkapene.

Men samtidig er det i grunnen off block tiden som er det mest interessante for et flyselskap. Rett og slett fordi det er her man kan påvirke i størst mulig grad, og det er dette som er enklest å måle og tilpasse.

Det forutsetter jo at dataene er til å stole på, noe som er vanskelig når offblock er den letteste tiden å manipulere....
Når f.eks. Ryanair sier de har 90% on-time, mens tallene her viser at de har 60% på rute ved ankomst, så er det et ganske stort avvik..

Back