• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS med snag i EWR?

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
I går satt jeg og så på at SK909 passerte over Sørlandet på vei til EWR. På dagens ankomster på CPH ser jeg at SK910 er avlyst.

Noen som vet hvorfor?

BF:cool2

Synes SAS har hatt veldig mye tech på IC. Unormalt mye. Eller sitter jeg med feil inntrykk?

Synes SAS har hatt veldig mye tech på IC. Unormalt mye. Eller sitter jeg med feil inntrykk?
Mitt inntrykk er at det blir veldig synlig siden de har så liten flåte. Null reserve og høy utnyttelse gjør at det fort rakner.

Jeg synes også det har vært mye tech på SAS' interkontinentale flyflåte. Nå kan det selvsagt ha noe å gjøre med at det er veldig stort fokus på dette på forumet og at det situasjonen egentlig er normal. Men som Discus sier: SAS en liten og sårbar flåte og med god utnyttelse. Tech kan jo bety mye forskjellig - er det de samme problemene (eventuelt de samme flyene) som går igjen?

Ser også at kveldens SK973 til BKK er kansellert - så da er det vel en 333 og en 343 med teknisk i dag?

Ser også at kveldens SK973 til BKK er kansellert - så da er det vel en 333 og en 343 med teknisk i dag?

Tror heller de har kansellert BKK og brukt flyet til annen produksjon siden det ikke er andre IC-flighter som har TECH

Det ser ut til at alle A340-300 er i produksjon i dag, slik Discus skriver:

LN-RKF: København-Beijing
LN-RKG: Bangkok-København
OY-KBA: København-Tokyo
OY-KBC: København-Chicago
OY-KBD: København-Washington D.C.
OY-KBI: København-New York

Det kan se ut til at SAS har satt inn en A340 på København-New York og dermed kansellert Bangkok-avgangen i mangel på fly? Det er ikke vanlig at alle USA-avgangene går med A340.

Last edited:
Jeg synes det hører merkelig ut. Ville det ikke vært lettere å booke om USA-passasjerene - ikke bare har de flere egne flighter, men passasjerer som f.eks. skal videre innen USA kunne f.eks. blitt booket om til andre avganger direkte, eller f.eks. via ORD eller IAD.

Vet at BKK-avgangen virket veldig full i kveld.

SK973 til BKK kansellert i dag?

Kjørte frøkena til OSL i dag for å sette henne på TG-maskinen til Bangkok. Spurte på check-in om det var mye folk på flyet, og fikk til svar at det var det. Og årsaken var visstnok at SK973 fra København var kansellert i dag. Noen som vet hvorfor?

Jeg synes det hører merkelig ut. Ville det ikke vært lettere å booke om USA-passasjerene - ikke bare har de flere egne flighter, men passasjerer som f.eks. skal videre innen USA kunne f.eks. blitt booket om til andre avganger direkte, eller f.eks. via ORD eller IAD.

Routinger via-via i USA er noe herk pga. immigrasjon. Dessuten er ORD-flighten så sen inn (19:10) at man neppe rekker å backtracke til EWR samme dag pga. tidsforskjellen.

En EWR-slinge er også ganske fort unnagjort, i BKK står flyet 8 timer før det returnerer, i tillegg til lenger flytid.

Ellers regner jeg med at SAS Ops har gjort en totalvurdering på hvordan de påvirker minst mulig pax og kommer seg på plass igjen ifht. fly og crew

Ellers regner jeg med at SAS Ops har gjort en totalvurdering på hvordan de påvirker minst mulig pax og kommer seg på plass igjen ifht. fly og crew

Det går jeg også ut i fra - de har sikkert mer oversikt enn meg.

Hvis BKK-pax kan dokumentere at alle A340-fly er i drift og at SAS bruger en A340 til EWR (hvilket ikke er normalt) istedet for til BKK, så skal de vel have økonomisk kompensation - udover ombooking, care m.v.

At aflyse en afgang for at bruge flyet på en anden destination er vel ikke "uden for flyselskabets kontrol"

Med SAS lille flåde vil det vel ikke være svært at dokumentere at det eneste fly der har teknik er en A330, som ikke kan bruges til BKK og dermed heller ikke burde have indflydelse på en aflysning på denne rute.

Umiddelbart virker det mærkeligt at lade aflysningen gå ud over "en anden afgang", men der kan selvfølgelig være mange grunde til det. F.eks mangel på alt. pladser til EWR og måske mange tomme stole hos TG til BKK. Det kan være en fair begrundelse for at færrest mulige pax skal rammes mindst muligt, men det fritager vel ikke for at betale kompensation til BKK-pax, hvis afgang kun bliver ramt af omdisponering og ikke teknik?

Back