SAS med restricted Business Class-billetter fra Storbritannia

Men det er åbenbart takken for at være en trofast og ellers tilfreds kunde.

Jeg har sagt det en og annen gang før, men det skader ikke å gjenta et godt argument: Lojale kunder gjør at man kan sette prisen høyere enn ellers.....;)
 
Flott tilbud, men hva er det med at dette kun er bookbart via telefon?!? Veldig nyvinnende må jeg si.. Eller er det bare for å forsikre seg at ikke kreative Skandinaver skal finne det for godt å booke reiser "feil vei"?
 
Flott tilbud, men hva er det med at dette kun er bookbart via telefon?!? Veldig nyvinnende må jeg si.. Eller er det bare for å forsikre seg at ikke kreative Skandinaver skal finne det for godt å booke reiser "feil vei"?

Du kan bestille på SAS' nettsider. Billettprisen er 1863 kr. fra Oslo til London og 2201 kr. fra London til Oslo.
 
Du kan bestille på SAS' nettsider. Billettprisen er 1863 kr. fra Oslo til London og 2201 kr. fra London til Oslo.
OK. Sto bare skrevet at disse kun var bestillbare på telefon.

The offer is valid for travel with a Saturday night stay, and don't forget children aged 2 to 11 get 25% discount. This offer is not bookable on flysas.co.uk, to book call 0871 226 7760 quoting "Business class sale".
 
BA har billigbiz over omtrent hele fjøla, så vidt jeg vet. Selges som R-klasse, og er en biz-billett uten fleksibilitet, og som krever at man er borte mellom lørdag og søndag.
 
BA har billigbiz over omtrent hele fjøla, så vidt jeg vet. Selges som R-klasse, og er en biz-billett uten fleksibilitet, og som krever at man er borte mellom lørdag og søndag.
JA, BA selger restricted business fra LHR, men såvidt jeg vet er de ikke like billige som fra markeder utenfor UK, men dette er jeg ikke 100 prosent sikker på.
Når det gjelder long haul er BA betydelig dyrere i sitt eget hjemmemarked.
Jeg kjøpte en restricted CW til SFO for vel 18.000 NOK. For moro skyld sjekket jeg prisen på samme billett fra LHR, og der var prisen faktisk på nesten 3.000 britiske pund, altså nærmere 30.000 NOK.
 
JA, BA selger restricted business fra LHR, men såvidt jeg vet er de ikke like billige som fra markeder utenfor UK, men dette er jeg ikke 100 prosent sikker på.
Når det gjelder long haul er BA betydelig dyrere i sitt eget hjemmemarked.
Jeg kjøpte en restricted CW til SFO for vel 18.000 NOK. For moro skyld sjekket jeg prisen på samme billett fra LHR, og der var prisen faktisk på nesten 3.000 britiske pund, altså nærmere 30.000 NOK.

Ingenting er så deilig som positiv prisdiskriminering :)

OT: Samme som f.eks Microsoft gjør i Norge bare med motsatt fortegn. Selger Win7 MYE dyrere i Norge enn i USA. Her er det negativ prisdiskriminering.
 
JA, BA selger restricted business fra LHR, men såvidt jeg vet er de ikke like billige som fra markeder utenfor UK, men dette er jeg ikke 100 prosent sikker på.
Når det gjelder long haul er BA betydelig dyrere i sitt eget hjemmemarked.
Jeg kjøpte en restricted CW til SFO for vel 18.000 NOK. For moro skyld sjekket jeg prisen på samme billett fra LHR, og der var prisen faktisk på nesten 3.000 britiske pund, altså nærmere 30.000 NOK.

Ja, jaggu.

Sjekket for moro skyld, mellom OSL og LHR, og en R-klasse tur-retur ligger på 3662 NOK fra OSL, og på ca. 4200 fra LHR.

Jaja, jeg klager ikke :cool:


Ingenting er så deilig som positiv prisdiskriminering :)

OT: Samme som f.eks Microsoft gjør i Norge bare med motsatt fortegn. Selger Win7 MYE dyrere i Norge enn i USA. Her er det negativ prisdiskriminering.

Eller min arbeidsgiver, som tar 667 kroner for å sende en konvolutt på opptil en halv kilo herfra til USA, mens det koster ca. 530 NOK andre vegen.
 
SAS selger nå restricted Business Class-billetter. I første om gang prøves det ut på reiser fra Storbritannia til Sverige, der en tur/retur-billett i Business Class starter på 379 Euro, altså litt i overkant av 3000 kr.

http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/Business-for-leisure/

Billettene bookes i Z-klasse.

Og hvordan går det med testingen? Var det noe stemning for billige business class billetter i SK-leiren, eller var man fornøyd med den dyre varianten? ^_^

BA har jo som en del vet åpnet opp for R-klasse (nei, det må ikke forveksles med Reidar-klasse :p) som gir enda billigere business billetter mellom OSL og LHR. Er vel nede i ca 2600 kr t/r hvis man booker disse.
 
Last edited:
Det er klart det er høyest margin til full pris. Men det er sjelden kamp om plassene foran hos SAS sammenlignet med f.eks Swiss og BA på samme ruter.

Jeg støtter fullt ut tanken om å innføre restricted business-billetter også hos SAS. Jeg regner med at de har vurdert det også fra Skandinavia. Faren ved slike tilbud, som SWISS selv har sagt, er jo at de som ellers kjøper Business nå kan kjøpe rimeligere billetter, samtidig som de som ellers kjøper Economy ikke gidder å bruke penger slikt på korte ruter og fortsetter å kjøpe Economy. SAS har jo også, i motsetning til SWISS og mange andre selskaper, en mellomklasse som kanskje gjør det mer komplisert.

Jeg vet ikke hva du mener med at det sjelden er kamp om plassene foran i flyene. Det er få ganger jeg flyr intraskandianvisk med SAS hvor det ikke er 10-15 rader med Economy Extra - ofte er det jo opp mot 50 passasjerer. Her er neppe SAS noe dårligere enn det SWISS, BA og Lufthansa er på slike korte ruter. SAS' utfordring ligger i å selge flere fullprisbilletter til andre destinasjoner også. Kanskje med unntak av London - men her tilbyr de jo restricted business :colgate:
 
Last edited:
Jeg vet ikke hva du mener med at det sjelden er kamp om plassene foran i flyene. Det er få ganger jeg flyr intraskandianvisk med SAS hvor det ikke er 10-15 rader med Economy Extra - ofte er det jo opp mot 50 passasjerer. Her er neppe SAS noe dårligere enn det SWISS, BA og Lufthansa er på slike korte ruter. SAS' utfordring ligger i å selge flere fullprisbilletter til andre destinasjoner også. Kanskje med unntak av London - men her tilbyr de jo restricted business :colgate:

Var litt dårlig forklart fra meg. Extra synes jo å være knallsuksess innen Skandinavia. Jeg mente C-klasse innen Europa.
 
Iflg. et svar jeg fik fra Rickard Gustafson, så kigger SAS på mulighederne for at sælge upgrades i Europa:

Vi ser också över möjligheterna att sälja "upgrades" till befintliga biljetter.

Må håbe det kommer og at der rent faktisk sker nogen hos SAS. Det kunne være et rigtig fint produkt, som jeg er overbevist om der er et marked for. Se blot på charterselskaberne, der sælger flere og flere "Premium"-pladser på deres ture. Det bekræfter at der er mange der normalt ville rejse economy, der idag gerne vil betale for lidt ekstra komfort, forplejning m.v. - men som ikke vil betale 7.500 for en t/r CPH-LHR fordi de skal "tvinges" til at betale for en fleksibilitet som de ikke skal bruge til noget.
 
Var på tur med SK i Biz for litt over en ukes tid tilbake, og kan bekrefte at de leverer et solid produkt :) Men som flere andre poengterer her - jeg var også den eneste i Business på denne avgangen.. La oss krysse fingrene for "Restricted Business" til flere destinasjoner enn London !!
Eco Extra ble prøvd ut på nedoverturen - og var langt mindre hvassere enn storebror Biz.. Intraskandinavisk er tydeligvis en melkeku (SK 2872 med 6 fulle rader Eco Extra 03.07.2011)
 
Last edited:
Jeg har vært ute og flydd business (billig business på BT-billett, må vite...) og economy extra 3-4 ganger den siste måneden, og kan vel bekrefte at både C og Y er gode produkter. I likhet ned andre så kan jeg vel også bare bekrefte at det nok er få i C - har vel sett flere ganger at det er kun 1-2 rader business selv utenom helg.

Som en liten sidenotis: I C og Y fra CPH (til MAN) fikk vi servert meget godt brød - har aldri opplevd maken ombord i fly, og trodde da at SK kanskje hadde fått ny leverandør. På returen fra MAN til OSL var det tilbake til de mindre gode rundstykkene, og på OSL-LHR t/r var det noe bedre. Kunne man fått noe a la CPH-brødet her til lands også....?
 
+ 1 når det gjelder bakverk til og fra ruter ut ifra CPH :) Har aldri smakt noe så velsmakende i luften noensinne.. Kan anbefales !
 
+ 1 når det gjelder bakverk til og fra ruter ut ifra CPH :) Har aldri smakt noe så velsmakende i luften noensinne.. Kan anbefales !

Ud af CPH bruger SAS en lokal leverandør der hedder Il Fornaio. De leverer også til flere supermarkeder. Brødet er pre-baked, hvor det er næsten færdigbagt og bliver færdigbagt lige inden servering - det giver en fornemmelse af helt friskbagt brød. Helt enig i at det er det bedste brød man kan få ombord. Faktisk køber vi det jævnligt selv til hjemmebrug.
 
Back
Top