SAS med OL-sesongrute til Sochi

Jeg ønsker å sikre meg billetter til fornuftig pris på denne ruta, så jeg er ivrig på å følge med når billettene blir lagt ut for salg. Er det noen som vet noe mer om hva "kort tid" innebærer, gjerne noe mer eksakt? Vil de billettene selges som vanlig på sas.no eller vil det bli et spesialopplegg?

Jeg ville ihvertfall sjekket i morgen. SAS har vel for vane å legge ut nye ruter natt til fredag vist jeg husker riktig...

Regner med at når OLT og de sju særforbundene (Ake-, bob, og skeletonforbundet, Curlingforbundet, Ishockeyforbundet, Skiforbundet, Skiskytterforbundet, Skøyteforbundet og Snowboardforbundet) har bestemt hvem som skal delta, så dukker nok avgangene til SAS opp kjapt etterpå.

Last edited:
Nå ligger billettene ute til salgs.

Jeg fikk sikret meg Plus-billetter på åpningsdagen (7. februar) og hjem igjen 11. februar i Go til en forholdsvis fornuftig pris (4000kr t/r).

Hvis noen flere skal til OL og vil reise behagelig med direkteflyet, så er det sikkert lurt å hive seg over billettene nå før de blir markedsført bedre.

Ruta skal flys med 737-800 og går ca. 2 x ukentlig mens vinterlekene pågår.

Last edited:
Nå ligger billettene ute til salgs.

Ruta skal flys med 737-800 og går ca. 2 x ukentlig mens vinterlekene pågår.

I bestillingsvinduet til SAS ligger flyplassen under AER Adler/Sochi, og ikke Sochi alene.

Last edited:
I bestillingsvinduet til SAS ligger flyplassen under AER Adler/Sochi, og ikke Sochi alene.

Det her jo med at flyplassen ligger i Adler, og ''storbyen'' er Sochi... selvom OL skal være en god del i Adler også...

SAS bommer på bagasjebehov for reisende på charter til Sochi.

Mette Bugge said:
Skøyteløpern Espen Hvammen hadde sendt to par skøyter med flyet til Sotsji. Ingen av dem kom frem.

Hoppjentene fikk skiene, men manglet bager med tøy da de ankom OL-byen mandag ettermiddag. Minst 40 av de tilreisende på det chartrede SAS-flyet fra Norge sto uten bagasje. Det var rett og slett ikke plass i flyet.

- Dette er komisk. Min bag hadde «Prioritet» på seg, men det hjalp ikke, sier Hvammen.

OL-utøvere sure på SAS

Heisann!

Leser på adressa.no at mange utøvere og journalister ankom Sotchi med SAS i dag, og veldig mange av dem fikk hverken utstyr eller bagasje.

I følge reportasjen var det ikke plass i flyet til all bagasjen, da alle de rundt 200 passasjerene skulle være der i 3 uker og hadde litt hver..

Her burde vel SAS vært forutseende og satt opp et større fly vel? Hadde vel ikke forventet at f.eks en OL-utøver kun hadde håndbagasje?? De aller fleste her er vel også EBG-kunder og har krav på ekstra bagasje.. I tillegg var det fullt kaos på flyplassen for å melde bagasjen savnet i følge avisen!

Blir vel ikke bedre de neste avgangene, så her må det skjerpings til SAS!!

Kim

Nu er det jo en B737-800 som er brugt..der var omkring 3700kgs bags til de ca 180 pax.
Der er vel ikke krav om at hver OL deltager skal have 10 par ski eller 80 kgs bags....standard regler gælder vel....og måske norsk OL ledelse kunne have været bare en lille smule forudseende og sendt udstyr afsted med anen for for transport i forvejen..
AER BAG 3679
Og så kan jeg da sige at der ikke er lavet nogen bagage rapporter på et SAS fly i Sochi
Hilsen Ole

Med tanke på at SAS er hovedsponsor for Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité og sitter med markedsrepresentanter på Idrettens hus burde det ha vært en smal sak å unngå at idrettsutøverne ankommer Sochi uten bagasje.

Når det er sagt så regner jeg vel med at SAS er kjappe på å sende den bagasjen som ble stående igjen med neste flyavgang til Sochi. Charteren skal vel gå bortimot daglig ifb med OL, så det er vel maks en dag med trening utøverne eventuelt går glipp av.

Nu er det jo en B737-800 som er brugt..der var omkring 3700kgs bags til de ca 180 pax.
Der er vel ikke krav om at hver OL deltager skal have 10 par ski eller 80 kgs bags....standard regler gælder vel....og måske norsk OL ledelse kunne have været bare en lille smule forudseende og sendt udstyr afsted med anen for for transport i forvejen..
AER BAG 3679
Og så kan jeg da sige at der ikke er lavet nogen bagage rapporter på et SAS fly i Sochi
Hilsen Ole

Nå er vel 3679 på 180 pax i snitt innenfor grensen på 23 kg. Når sikkert en god del her har status eller reiser på Plus og dermed mulighet til det dobbelte, så er vel problemet at SAS overselger baggasjekapasitet de ikke har?!

Du kan for øvrig være sikker på at Norges OL ledelse har vært forutseende og sendt utstyr med annen transport i forveien.

Der må have været extreme mængder at bags fra Oslo til Sochi.
SAS fly en B737-600 OSL-AER i morgen som SK9230....den skal kun have bags med..
Tror at selv om SAS havde brugt en f.ex A321 til AER, så kunne bags ikke have været ombord..så skulle der have været brugt en A330 istedet, og de hænger jo ikke på træerne.
Der kan jo have været forhold, der har gjort at man har vægtet fuel over bagage...Det er vel OK, ellers havde de måske kostet en landing undervejs
Undskyld....

Hilsen Ole

Umulig å gi noe fornuftig svar uten å ha førstehåndskhennskap til omstendighetene.. Men med tanke på volumkapasiten i en -800, er det noe her som skurrer litt .. SAS er jo heller ikke ukjente med denne typen flygninger.

Sett at samtlige utøvere fløy på billetter tilsvarende SAS Sport Go og/eller SAS Sport Plus er det to bags per person. Skulle ikke overraske meg om de har fått forhandlet til seg mer bagasje per person enn dette også. Men de er heldige som fikk direkteruten fremfor å skulle bytte fly i Moskva eller Frankfurt som fort kunne vært et alternativ. Og lost bags ville vært et mye verre alternativ der...

Hvorfor chartrer de ikke bare et fly? Jeg mener, da er det vel mye lettere å kontrollere bagasje og lignende.

Vet om bedrifter som har leid inn en A321 for å dra på bedriftreise med nesten alle ansatte...

Der må have været extreme mængder at bags fra Oslo til Sochi.
SAS fly en B737-600 OSL-AER i morgen som SK9230....den skal kun have bags med..
Tror at selv om SAS havde brugt en f.ex A321 til AER, så kunne bags ikke have været ombord..så skulle der have været brugt en A330 istedet, og de hænger jo ikke på træerne.
Der kan jo have været forhold, der har gjort at man har vægtet fuel over bagage...Det er vel OK, ellers havde de måske kostet en landing undervejs
Undskyld....

Hilsen Ole

Turkish Airlines, Austrian, KLM, Aeroflot og ikke minst BA flyr med stort materiell til AER :)

TK flyr med A333 IST-AER (01h20min)
BA flyr med B763/B787 LHR-AER (03h45min)
OS flyr med B763/B772 VIE-AER (02h20min)
KL flyr med A332/A333 AMS-AER(03h10min)
SU flyr med A330/B773 DME-AER (02h35min)

Så ja de fleste flyr med større materiell in til AER nå under OL, å SAS NO bruker det største de har, dvs B738/B73H :) De gjør i allefall ett forsøk :)

Fyller fort opp en 800 når det er snakk om over 300kll - Ser for meg enorme northfacebagger og stappfulle skiposer.. Ble vel rimelig svett de stuerne

Back