• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS med nye flatbeds

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Nu erfarer takeoff. dk, at det også betyder en total udskiftning af stole på business class. Et arbejde, der går i gang så snart man har fundet frem til den rigtige model, hvor man vil prøve at undgå de samme begynderfejl, som da de nuværende stole blev indkøbt med SAS som prøveklud.

http://www.takeoff.dk/news/21829

Dette må vel sees på som ensidig positivt?
Hva er å foretrekke blandt markedets modeller? Swiss sine seter? Får håpe det blir fart i denne prosessen, og at dette er et ledd i en oppgraderingsprosess som spenner vidt.

Får håpe det blir fart i denne prosessen, og at dette er et ledd i en oppgraderingsprosess som spenner vidt.

Artikkelen sier i hvert fall: "Det er imidlertid en langvarig proces som med SAS 11 fly af typen Airbus A 330 og 340, som nok kommer til at vare hele 2012."

I tillegg, litt OT, og det er vel kjent: "Den hurtigste ændring i servicekonceptet sker fra årsskiftet, hvor der igen serveres gratis kaffe og vand på economy klassen på alle SAS-fly."

Etihiad ser jo veldig bra ut. Og det sies jo at det nye konseptet til Swiss også er bra. Bare man unngår BA sitt opplegg med bak-frem seter og slike fiskebenskonsept så er jeg fornøyd.

Ser også at Eco Extra skal innføres innenriks. Hurra! Braathens Best/Back er tilbake! :rolleyes:

BF:cool2

Veldig positivt! Dette er tredje gang SAS skifter ut stolene i Business - noe som er et tegn på at selskapet er villig til å fornye produktet, men også at de nok har valgt feil stol minst en gang ;) Det er vel fem år siden sist. Nye stoler betyr også nye skjermer og forhåpentligvis et nytt underholdningssystem i hele flyet. Selv om jeg synes 4Excellence-strategien stort sett var svada, er dette en fin operasjonalisering og konkretisering - måtte det komme mange slike nyheter som kan fylle strategien med innhold fremover ...

Ser også at Eco Extra skal innføres innenriks. Hurra! Braathens Best/Back er tilbake! :rolleyes:

Ikke fått med deg det tidligere?

Etihiad ser jo veldig bra ut. Og det sies jo at det nye konseptet til Swiss også er bra. Bare man unngår BA sitt opplegg med bak-frem seter og slike fiskebenskonsept så er jeg fornøyd.
BF:cool2

Etihad og Swiss er i utgangspunktet samme sete, bare noe endret på hva man gjør med "bordplassen".

Etter å ha flydd Swiss i biz noen ganger med nye seter synes jeg at de er ganske ukomfortable:

- A-setene på oddetallsrader er skvist helt inn i veggen og like trange som vanlige seter på innenriks.

- Det går bort mye plass i "bordplass".

Selv har jeg lite i mot BA sin løsning og baklengs-soving eller fiskebein som på VS/NZ.

SQ sitt sete er antakelig urealistisk siden det gir 1-2-1 og lavere antall seter, men det er favoritten min med tanke på plass å sove på.

-A

Seter a la LX virker ganske urealistisk for meg i SK selv om det hadde vært veldig fint!

Men jeg tror rett og slett at de tar for mye plass! "Staggered" konfigurasjon (1+2+1 også 2+1+1 også 1+1+2) er nemlig veldig plass krevende og jeg er rimelig sikker på at SK vil beholde en 2+2+2 konfigurasjon.

Derfor tenker jeg mer på en sete som CO/UA:

http://www.continental.com/web/en-US/content/travel/inflight/businessfirst/seat.aspx

Den har jeg nemlig aldri prøvd, så jeg vet ikke om den er bra eller ikke.

Alternativt har BA en merkelig 2+4+2 "half egg" konfig omboard sine 777 som kunne kanskje adapteres til 2+2+2 half egg på A330/A340. Kan dette være aktuelt tror vi?

De setene som CO har virker for meg veldig komfortable, har dog ikke prøv de. Men vi får vel bare vente spent på at SAS tar en avgjørelse, og at de faktisk hører på kundene sine hva de vil ha, slik at produktet blir best mulig.

Jøsses, så bra. Go SAS!

Tipper det blir ganske like seter som nå, bare "fully flat" og med større skjerm. Kanskje en USB plugg og USB lader.

Personlig favoritt ville vært BA sin løsning eller Air New Zealand sitt fiskebensmønster. Begge gir mulighet for både privacy eller felleskos. Men tipper det er så langt fra historien og partnere at det er urealistisk.

Blir spennende å se hva de kommer med. Kanskje man må teste SAS på IC igjen isåfall.

De setene som CO har virker for meg veldig komfortable, har dog ikke prøv de. Men vi får vel bare vente spent på at SAS tar en avgjørelse, og at de faktisk hører på kundene sine hva de vil ha, slik at produktet blir best mulig.

CO's businessfirst seter er veldig comfortable! Må vel være noe av det bedre man kan få til med 2 - 2 - 2.

Det er satt av en halv milliard kroner til oppdateringen av SAS sine LH-fly. Det skal visstnok innebære AVOD over hele fjøla.

Jeg liker både BA sitt konsept og fiskebeinskonseptet til AC og CX. Dette er løsninger som gir mye mer privatliv enn f.eks Swiss og LH.
Jeg liker sjelden å konversere med fremmede når jeg flyr.
Vindussetene til BA gir en helt annen følelse av privatliv. At man sitter bak-frem tenker man da ikke over.

Flott at dette kommer.
Blant BizNissene jeg kjenner så er dette omtrent eneste ankepunkt' de har mot SAS på langrute.

Back