• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS med alvorlig hendelse i BRU 05FEB26

Vede

ScanFlyer Dusty
Medlem
Flightradar24 har lagt ut en urovekkende post om at SK2590 BRU-CPH SE-ROM har prøvd å ta av fra en taksebane.

ADS-B data suggests that SAS flight #SK2590 attempted a take off from a taxiway at Brussels Airport, reaching a top speed of 107 kt before stopping.

Trodde A320neo var utstyrt med systemer som varsler dersom man forsøker takeoff fra noe som ikke er en runway eller fra en for kort runway. Men det er kanskje ikke standard utstyr?

Trodde A320neo var utstyrt med systemer som varsler dersom man forsøker takeoff fra noe som ikke er en runway eller fra en for kort runway. Men det er kanskje ikke standard utstyr?

Det er ekstrautstyr på A320-serien. De må ha hatt det veldig travelt med å komme seg hjem...

For oss som ikke er inni dette, er det i det hele tatt noen som helst sjanse for at de hadde kommet seg opp i lufta om de ikke innså feilen?

For oss som ikke er inni dette, er det i det hele tatt noen som helst sjanse for at de hadde kommet seg opp i lufta om de ikke innså feilen?
Inkludert den lille flekken med apron på enden, og forutsatt det ikke sto noe fly der, så er avstanden fra der de startet roll ca 1400m. Så det kunne ha gått

Det bør da vel være en smal sak å se forskjell på en taksebane og en rullebane. Uten å dømme for mye, men belysningen er jo ganske så annerledes på en rullebane enn en taksebane for en grunn . Men ja at de har hatt det travelt i går tviler jeg ikke på , det var kaos fra ende til annen på CPH.

Det bør da vel være en smal sak å se forskjell på en taksebane og en rullebane. Uten å dømme for mye, men belysningen er jo ganske så annerledes på en rullebane enn en taksebane for en grunn . Men ja at de har hatt det travelt i går tviler jeg ikke på , det var kaos fra ende til annen på CPH.

Jeg vil si det er fullt mulig; sen flight (høy sannsynlighet for deres siste for dagen) - jeg ser referanser til at det var mye stress på CPH i går (kan det tenkes de har hadde "min" freezing rain som var hos meg for 2-3 dager siden?) - flyplass med mye stress, taksebaner er ikke noen smale fiser lenger, men ofte brede og veldig opplyste... 1+1+1+1=....
Skulle gjerne likt å høre om det var ATC som "sa" til de at de skulle stoppe, eller om de så feilen selv (ikke for noen annen grunn, enn at det er interessant å høre hvor skråsikker de var på at de var på rullebanen). Det kommer vel fram snart nok.

Inkludert den lille flekken med apron på enden, og forutsatt det ikke sto noe fly der, så er avstanden fra der de startet roll ca 1400m. Så det kunne ha gått
Viktig å ha tungen beint i munnen i så fall så man ikke ender opp i fuel-tankene ved enden av taksebanen....

1770373101711.webp

I utgangspunktet ja, men det krever at en kikker ut av vinduet og tenker over hva en ser før en begynner avgangen...

Taksebanen er som regel en god del smalere og har grønne lys langs hele senterlinjen (så vidt jeg husker er det slik på den taksebanen i BRU). Der er blå kantlys, hvis noen i det hele tatt, bortsett fra i svinger (husker ikke hvordan det er i BRU).

Rullebanen er mye bredere og har hvite/røde senterlinjelys langs hele banen, doblet opp med oransje/grønne lys ved avkjøringer og hvite/røde kantlys. Er man på terskelen er det masser av lys, spesielt hvis det er en CATII/III bane.

En faktor her er at de valgte avgang fra en "intersection", altså ikke fra terskelen. Det er ikke første gangen det fører til en "unormal" hendelse...

En faktor her er at de valgte avgang fra en "intersection", altså ikke fra terskelen. Det er ikke første gangen det fører til en "unormal" hendelse...

I airport diagrammet i Jeppesen's 10-9 oversigt, er der en infoboks "hotspots", hvor der står "Complex taxiway/runway intersection". Twy C5 is no entry towards Rwy". Havde piloterne set ordentlig efter, var de advaret.

I airport diagrammet i Jeppesen's 10-9 oversigt, er der en infoboks "hotspots", hvor der står "Complex taxiway/runway intersection". Twy C5 is no entry towards Rwy". Havde piloterne set ordentlig efter, var de advaret.
Jeppesen har mye informasjon, som er bra. Lido derimot, har samme type info men det er vist mye mer dårligere. Det er Lido vi bruker i SAS.

Attachments

• EBBR GND.webp
    EBBR GND.webp
    131.6 KB · Views: 78
Back