SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det er problemer med både MZFW, OG MTOW fra tid til annen, så dette kunne blitt et problem.
På min siste tur hadde vi 49 kg fra MTOW.
Men nå skal dette fikses, så no problem :-)

Nei, det kunne ikke blitt ett problem pga. manglende winglet da vi i denne sammenheng snakker om penalty på climb and approach climb performance. Skal ikke gå i detalj på dette, men disse vektene ligger langt over MTOW ut fra EWR og OSL.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Nei, det kunne ikke blitt ett problem pga. manglende winglet da vi i denne sammenheng snakker om penalty på climb and approach climb performance. Skal ikke gå i detalj på dette, men disse vektene ligger langt over MTOW ut fra EWR og OSL.

Dette med performance etc kan jeg nada om.
Og på OSL-EWR er det ofte MYE frakt, og vi er opp mot MTOW.
Når det da sies at uten vinglet så trenger man X antall extra kilo fuel, så må jo det gå på bekostning av noe.
Var i alle fall slik den gangen jeg satt å regnet på loadsheet osv. MTOW kunne man ikke gå over, uansett.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

En typisk A330-300 har MTOW 240.000 kg og MZFW 171.000. Dvs at MTOW etter reduksjon (reg. oslop's skjema) er ca 223 tonn.

Det betyr at hvis kjerra er full til MZFW med pax/cargo, vil man kunne ta ca 52 tonn fuel. Det holder vel på en 'vanlig' dag, men med litt grumsevær rundt EWR blir det vel kanskje fort litt snaut ..

Kjenner ikke SAS-tallene dog ...
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

MOW, de tallene oslop kom med og som vixun også nevner går på performance limit i take-off og climb. Denne kan ligge over det som er strukturelt ift. sertifiseringen. Utifra det vixun sier er det å i dette tilfellet. Om det stemmer vil man kunne bruke den normale MTOM og eneste forskjell vil være det høyere fuelforbruket.
Om banen er lang nok, lite hindringer, kan performance limited MTOM på flyet jeg flyr ligge flere tonn over det som egentlig er flyets MTOM. Og det er på et lite fly :)
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

En typisk A330-300 har MTOW 240.000 kg og MZFW 171.000. Dvs at MTOW etter reduksjon (reg. oslop's skjema) er ca 223 tonn.

Kjenner ikke SAS-tallene dog ...

Mener å huske at SAS sine er 233t MTOW. 240t blir først levert som alternativ fra 2015 (opp fra 235t som kom i 2010).

Oppsummert så kan man anta at på denne ruta vil man måtte sette igjen et par tonn payload som må erstattes med fuel dersom man ellers ville vært på MZFW. Ingen big deal egentlig.
 
Last edited:
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det hevdes fra passasjerer som kjenner Airbus A330 sin performance bedre enn Airbus selv at flyet kan fly SEA-FRA uten noen form for restriksjoner, så da burde EWR-OSL uten problemer året rundt. Eller?
;) ;)

Legg til YVR - MUC som nå åpnes med A330-300 - kanskje Lufthansa er innmari dumme at de velger en flytype som ikke kan opereres med kommersiell suksess :p
LH 490 kom seg hit i dag også - og LH 491 er sprutfull og det står mye frakt på tarmac, så i det minste er det butikk :cool:
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

En typisk A330-300 har MTOW 240.000 kg og MZFW 171.000. Dvs at MTOW etter reduksjon (reg. oslop's skjema) er ca 223 tonn.

Det betyr at hvis kjerra er full til MZFW med pax/cargo, vil man kunne ta ca 52 tonn fuel. Det holder vel på en 'vanlig' dag, men med litt grumsevær rundt EWR blir det vel kanskje fort litt snaut ..

Kjenner ikke SAS-tallene dog ...

De 17 tonn skal trekkes fra en vekt som gjerne er 270 tonn så en er fremdeles langt over MTOW (233T). Når det gjelder fuelforbuket så vil dette øke med ca 500kg på en slik tur så det er ingen stor forskjell.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Fikk gleden av å bli fraktet hjem fra New York med denne på søndag. Hvit vinglet. Mon tro når denne blir lakkert?
 
Back
Top