SAS med 34 nye sommerruter

MD90

ScanFlyer Blue
SAS today announces 34 new peak summer routes for the summer 2014 timetable.
This means that SAS will offer direct flights to new and exciting leisure destinations from all main airports and a number of regional airports in Scandinavia.
The new routes in the summer 2014 timetable are mainly destinations in the Mediterrenean area and reflect the demand from SAS customers to be able to choose SAS direct flights when going on summer holiday.

"Customers who choose SAS when travelling on business trips should also have many options to fly with SAS on leisure trips. SAS offers more destinations and a greater frequency than any other Scandinavian airline, and we will continue to invest in our offering to our customers" says Joakim Landholm, Executive Vice President Commercial.

Some of the new destinations are Bastia on beautiful Corsica, surfers paradise Biarritz and the popular Croatian destinations Split and Pula. In addition, new routes to Pisa and Venice means that SAS now fly to 10 destinations in Italy and thereby offer more Italian destinations than any other airline in Scandinavia.

In 2013, SAS launched more than 50 new domestic and European routes, as well as the popular Copenhagen-San Francisco route. With the announcement today, adding more than 40 new routes for 2014, SAS has then launched nearly 100 routes in the past two years.

"Our improved competitiveness and increased productivity gives us the opportunity to open many new routes to serve our customers," says Joakim Landholm, Executive Vice President Commercial.

The new routes will be on sale gradually from November 25, 2013.

New routes from Sweden
Stockholm to: Pisa (21 Jun-9 Aug), Olbia (21 Jun-9 Aug), Napoli (21 Jun-9 Aug), Chania (24 Jun-14 Aug), Bristol (30 Jun-15 Aug), Sarajevo (21 Jun-30 Aug), Bastia (26 Jun-7 Aug), Biarritz 24 Jun-8 Aug), Bodö (29 Jun-17 Aug) Gothenburg to: Palma de Mallorca (2 Jul-13 Aug), Athens (1 Jul-5 Aug), Alicante
(30 Jun-1 Nov), Pula 1 Jul - 5 Aug), Berlin (30 Jun-15 Aug)

New routes from Norway
Oslo to: Olbia (4 Jul-8 Aug), Venice (2 Jul-6 Aug), Pisa (28 Jun-9 Aug), Larnaca
(1 Jul-12 Aug), Biarritz (1 Jul-12 Aug) Kristiansand to: Split (3 Jul-7 Aug) Stavanger to: Alanya (2 Jul-6 Aug) Bergen to: Alanya (2 Jul-6 Aug), Billund (28 Jun-16 Aug)

New routes from Denmark
Copenhagen to: Pisa (28 Jun-9 Aug), Napoli (1 Jul-7 Aug), Faro (2 Jul-6 Aug), Chania (30 Jun-11 Aug), Bastia (2 Jul-6 Aug), Montpellier (28 Jun-9 Aug) Billund to: Alanya (3 Jul-7 Aug), Split (2 Jul-6 Aug), Nice (2 Jul-6 Aug) Aalborg to: Split (1 Jul-5 Aug), Nice (1 Jul-5 Aug)

For further details, please visit www.flysas.com

For more information please contact:
Henrik Edström
Head of Press Relations Sweden, SAS
Phone: +46 70 997 25 42
E-mail: henrik.edstrom@sas.se
SAS is Scandinavia's leading airline with daily flights to destinations in Europe, USA and Asia. SAS is a member of Star Alliance™ (http://www.staralliance.com/en/) and, together with 27 partners, we offer over 1300 destinations worldwide in 195 countries. For more information, visit www.flysas.com

This information was brought to you by Cision http://news.cision.com
 
34 nye sommerruter

Nå liker jo alle flyselskap å bruke bruttotall, men er det flere enn OSL-BUD av 2013 rutene som forsvinner?

SAS begynner etterhvert få endel trafikk til GZP/Alanya. De virker å ha funnet seg en bra nisje der

Ellers ser det ut som mange av sekundendær byene nå får dekket de "obligatoriske" rutene til Nice, Split og andre populære sommerdestinasjoner
 
Last edited:
Re: 34 nye sommerruter

SVG/BGO-GZP er i praksis bare flytting til GZP fra AYT.

Men tommel opp for KRS-SPU. Bjørn Kjos kan gå å legge seg. På Kjevik er det SAS som ruler :D
 
Re: 34 nye sommerruter

Er det noen ruter som får økt frekvens fra i fjor? Ser check-in.dk nevner dette uten å spesifisere noe mer
 
Re: 34 nye sommerruter

Hvorfor tar det så lang tid å få rutene ut til salgs? er det en omfattende prossess?
 
TOS-ARN blir ren B717 rute fra April-August så da er det stor sjans det blir en tur med 717ern ja ;)

Så regner med ruten går relativt greit da de flyr B717 hele tiden, med tanke på at det er 115 seter i maskinen :)
 
Og ikke minst blir det jo mer konkurranse til EDI fra OSL. I dag er det bare DY som har direkterute. Nå tar SK opp konkurransen fra april av.
 
Interessant at SAS ikke starter en eneste ny sommer-rute fra Trondhjem/Værnes. I fjor fløy SAS 7 rundturer Trondhjem-Barcelona. I år reduserer de til 6 turer. Det kan virke som om Trondhjem/Værnes ikke fungerer like godt som andre flyplasser for SAS. Trøndere er gjerne ikke like reisevillige i ferien som østlendinger og vestlendinger?
 
Interessant at SAS ikke starter en eneste ny sommer-rute fra Trondhjem/Værnes. I fjor fløy SAS 7 rundturer Trondhjem-Barcelona. I år reduserer de til 6 turer. Det kan virke som om Trondhjem/Værnes ikke fungerer like godt som andre flyplasser for SAS. Trøndere er gjerne ikke like reisevillige i ferien som østlendinger og vestlendinger?

Litt færre trøndere enn hordalendinger, men kan være noe med at TRD-OSL-Europe er mindre backtracking enn BGO-OSL-Europa, og at trøndernes ekstra betalingsvilje for direkteruter er (bitte)litt mindre enn Bergensernes. I tillegg er vel Trondheimsruten en liten halvitme lengre så kostnader blir en anelse høyere.

Et velkjent økonomisk fenomen egentlig. Litt lavere betalingsvilje og litt høyere kostnad kan gi store forskjeller i tilbud (spesielt i lav marginsbransjer).
 
Interessant at SAS ikke starter en eneste ny sommer-rute fra Trondhjem/Værnes. I fjor fløy SAS 7 rundturer Trondhjem-Barcelona. I år reduserer de til 6 turer. Det kan virke som om Trondhjem/Værnes ikke fungerer like godt som andre flyplasser for SAS. Trøndere er gjerne ikke like reisevillige i ferien som østlendinger og vestlendinger?

Litt færre trøndere enn hordalendinger, men kan være noe med at TRD-OSL-Europe er mindre backtracking enn BGO-OSL-Europa, og at trøndernes ekstra betalingsvilje for direkteruter er (bitte)litt mindre enn Bergensernes. I tillegg er vel Trondheimsruten en liten halvitme lengre så kostnader blir en anelse høyere.

Et velkjent økonomisk fenomen egentlig. Litt lavere betalingsvilje og litt høyere kostnad kan gi store forskjeller i tilbud (spesielt i lav marginsbransjer).

Prisene på TRD-Europa er absolutt ikke utenom normal pris, ligger nok på snittet...
SAS sine fly fra Værnes er også ofte stappfull, og Barcelona har gått kjempebrade to årene den har vært fløyet, å vi trøndere foretrekker absolutt ikke å fly via OSL! Må si jeg er svært skuffet over SAS...
 
Prisene på TRD-Europa er absolutt ikke utenom normal pris, ligger nok på snittet...
SAS sine fly fra Værnes er også ofte stappfull, og Barcelona har gått kjempebrade to årene den har vært fløyet, å vi trøndere foretrekker absolutt ikke å fly via OSL! Må si jeg er svært skuffet over SAS...

Alle foretrekker direkteruter, det var ikke min intensjon å si noe annet.
 
Billund to: Alanya (3 Jul-7 Aug), Split (2 Jul-6 Aug), Nice (2 Jul-6 Aug) Aalborg to: Split (1 Jul-5 Aug), Nice (1 Jul-5 Aug)

Ser ikke ut til at SAS' sommerruter fra Billund og Aalborg har vært noen suksess: http://www.check-in.dk/sas-har-succes-med-nye-jyske-ruter1#.U9d2qU04VoI. Men
de planlagte vinterrutene til Spania skal fortsatt starte opp.

Bergen to: Billund (28 Jun-16 Aug)

Ser at denne ruten faktisk opereres av fly basert i Stockholm med routing Stockholm-Bergen-Billund-Bergen-Stockholm.
 
Back
Top