SAS-maskin med feil på flap

Re: SAS maskin med feil på flap

Ifb med dette vil jeg forhøre meg med fagpersonellet her inne? Men jeg sitter i BKK og orker ikke forstyrre pappa som har flydd for både SAS og Forsvaret(C-130). Men hvilken dramatikk er egentlig dette. Jeg har hørt han fortelle om dette da jeg var liten gutt - ingen fare men høyere hastighet ja og derav kanskje behov for lengre rullebane(vet ikke forskjellen mellom BGO og SVG jeg altså). Mye av problemet kan iflg min far løses ved å legge flytuppen mere opp så luftmotstanden havner mer i flykroppen og derav reduseres hastigheten noe. Ikke optimalt men dog ikke så mye å skrike høyt om. Men det er klart at for hvemsomhelsten som flyr kan det sikkert oppleves utrivelig..

Min far fortalte engang om at de skulle lande på Andøya og kun babord flaps virket. Ble såvidt mye sideforkyvning så det var vanskelig og fullt ut kompansere med rudders. Flaps ble trukket inn for å gjenoppnå balanse. At det var isete rullebane og litt over max crossvind for landing(jeg mener å huske 30m/s) brydde de seg ikke om og alt gikk fint.

Denne historien om SAS maskinen kommer vel mest frem fordi en el annen ombord ringer tusentipset, VG desken evt kjenner noen som arbeider i media...?? Strengt tatt er det vel det vi kan kalle en ikke sak for den dagen piloter ikke kan lande et fly uten flaps utslått da er vi ille ute og jeg tror ikke så dårlig om "våre" piloter:-)
 
Re: SAS maskin med feil på flap

Ifb med dette vil jeg forhøre meg med fagpersonellet her inne? Men jeg sitter i BKK og orker ikke forstyrre pappa som har flydd for både SAS og Forsvaret(C-130). Men hvilken dramatikk er egentlig dette. Jeg har hørt han fortelle om dette da jeg var liten gutt - ingen fare men høyere hastighet ja og derav kanskje behov for lengre rullebane(vet ikke forskjellen mellom BGO og SVG jeg altså). Mye av problemet kan iflg min far løses ved å legge flytuppen mere opp så luftmotstanden havner mer i flykroppen og derav reduseres hastigheten noe. Ikke optimalt men dog ikke så mye å skrike høyt om. Men det er klart at for hvemsomhelsten som flyr kan det sikkert oppleves utrivelig..

Min far fortalte engang om at de skulle lande på Andøya og kun babord flaps virket. Ble såvidt mye sideforkyvning så det var vanskelig og fullt ut kompansere med rudders. Flaps ble trukket inn for å gjenoppnå balanse. At det var isete rullebane og litt over max crossvind for landing(jeg mener å huske 30m/s) brydde de seg ikke om og alt gikk fint.

Denne historien om SAS maskinen kommer vel mest frem fordi en el annen ombord ringer tusentipset, VG desken evt kjenner noen som arbeider i media...?? Strengt tatt er det vel det vi kan kalle en ikke sak for den dagen piloter ikke kan lande et fly uten flaps utslått da er vi ille ute og jeg tror ikke så dårlig om "våre" piloter:-)

Hva som skjedde her, og hvorfor de valgte å lande i SVG vet jeg ingenting om, men generelt: For en Airbus 340 (som jeg har bøkene for) så medfører landing uten flaps at en må ha en hastighet ved landing som er ca 50 kt høyere enn normalt, og at en bruker ca 800 meter mer rullebane. Det er nøyaktige tabeller i checklistene for hver flytype, som tar hensyn til vekt etc, og som følges.

Så lenge banen er lang nok så er ikke dette noe problem, bortsett fra at en må være ekstra obs i f.t. tailstrike, siden en ikke har flaps som vanligvis gir mer nose down attitude. Speed skal være det den skal være, så noe triks med nesen opp for å redusere denne er nok ikke noe gulltips. Ref også faren for tailstrike...
 
Re: SAS-maskin med feil på flap

Da tar jeg deg som en trygg fyr å lande med, he he. Tailstrikes skjer vel fra tid til annen men vil tippe ikke det går i loggboken som "the finest hour". Kanskje du vet hva som evt skjer med den flyvende ved en evt tailstrike? Prater vi reprimande, årsakssammenheng el kun stille med kake på lunsjrommet?
Er vel litt forsterket bak der på maskinen(mener paps nevnte noe slikt engang)..
 
Re: SAS-maskin med feil på flap

Kanskje du vet hva som evt skjer med den flyvende ved en evt tailstrike? Prater vi reprimande, årsakssammenheng el kun stille med kake på lunsjrommet?

Det er nok avhengig av både flyselskap og hva som var årsaken. Kapteinen på Emirates tailstrike flyktet vel fra landet i redsel for fengsel. I mer siviliserte land er det vel mer snakk om en personalsamtale, ekstra trening i simulator, og evt en advarsel eller degradering hvis det er en grov pilotfeil.
 
Back
Top