SAS må betale 175 millioner kroner til Norwegian etter at Høyesterett har avvist anken.
6. mars 2010 ble SAS dømt til å betale Norwegian erstatning og saksomkostninger for SAS’ misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter.
Når Høyesterett nå har avvist anken, er lagmannsrettens dom rettskraftig, og tilkjente erstatningsbeløp og saksomkostninger skal nå utbetales.
- Det er svært gledelig at det nå endelig kan settes sluttstrek i denne saken etter at Norwegian har fått medhold i tre forskjellige rettsinstanser. Dette viser at rettssystemet fungerer og at uetisk atferd over tid får økonomiske konsekvenser, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos.
Norwegian har dermed fått fullt medhold i Høyesterett, og SAS må betale Norwegian 175 millioner kroner i erstatning inkludert saksomkostninger.
Bakgrunnen for søksmålet er at SAS fra september 2002 til mars 2004 fikk tilgang på sensitiv informasjon om Norwegian via bookingsystemet Amadeus.
Pressemelding fra Norwegian:
...
Høyesteretts ankeutvalg avviste 28. september 2010 SAS’ anke over Borgarting lagmannsretts dom 6. mars 2010, der SAS ble dømt til å betale Norwegian erstatning og saksomkostninger for SAS’ misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter. Lagmannsrettens dom er dermed rettskraftig, og tilkjente erstatningsbeløp og saksomkostninger skal nå utbetales.
Hvor kan man lese dommen(e)?
Mener å huske at det ble linket til de når lagmansretten sa sitt, men finner ikke igjen den tråden nå.
Forøvrig kan det vel nevnes at media (og DY) spinner denne litt mer enn hva det egentlig er verdt, siden det ikke er snakk om mer enn at høysterett sier at de ikke vil ta saken.
Synes det er trist at du omtaler dine tidligere kolleger som idioter. Jeg kjenner to av dem som var involvert i denne saken. Jeg kjenner dem som hedersmenn, og de fortjener ikke noe dårlig ettermæle til tross for denne rettssaken.Flott at det endelig kommer en rettskraftig dom så den saken er uta av verden, mange idioter som er ute av selskapet. Blir godt når ettermelet dems er over også.
Synes det er trist at du omtaler dine tidligere kolleger som idioter. Jeg kjenner to av dem som var involvert i denne saken. Jeg kjenner dem som hedersmenn, og de fortjener ikke noe dårlig ettermæle til tross for denne rettssaken.
Jeg skal se om jeg kan finne dem senere når jeg logger meg på UiB sitt nettverk....De linkene til dommene fungerer ikke lenger. Kanskje LNv22 har dem arkivert et sted og kan legge de ut igjen?
Synes det er trist at du omtaler dine tidligere kolleger som idioter. Jeg kjenner to av dem som var involvert i denne saken. Jeg kjenner dem som hedersmenn, og de fortjener ikke noe dårlig ettermæle til tross for denne rettssaken.
Man må ha abonnement for å finne dommer eldre enn fire måneder... Skal få lagt de ut senere hvis ikke LNv22 kommer meg i forkjøpet.Gå inn på Lovdata Jumper.
Når man gjør slike ting som er avdekket her er man idiot om man tror at det ikke blir oppdaget. Hedersmann eller ikke, det er ikke mye heder i slike handlinger. I SAS de siste årene har det jo vært endel slike saker som vi som er i selskapet i dag må face. Så, som sagt jeg synes ikke det er mye heder i noen som oppfører seg slik, da forbeholder jeg meg retten til å kalle de idioter, det er nemlig jeg og mine kolleger i luften og i SGH som må face kunder å kommentarer om slike saker.
Din venn "hedersmannen" slipper sannsynligvis dette, å tviler på at han offrer serlig mange tanker på de som i dag forsøker å gjøre en god jobb for selskapet.
Hei Steward,
Jeg er enig med Tommy777 her at ordbruken kan være noe uheldig.
Dårlig skjønsomhet , ja , men å gå lenger enn dette vil være unfair i mine øyne.
Forretningslivet kan ofte være komplisert i store selskaper der det kan være en utfordring å skille mellom rett , galt og gråsoner.
Det er jo nettopp derfor denne saken har gått så langt som til Høyesterett.
At man har fått en klar dom er bra , fordi den er avklarende på et komplisert spørsmål og vil skape presedens for andre selskaper fremover.
Begge selskaper hadde gode argumenter i denne saken i rettsforhandlingene , men det ble DY som trakk det lengste strået ut fra bevismateriale.
Dette er bra og viser at vi har et rettssystem som fungerer.
Leser man dommen derimot vil man finne en del nyanser som også går i SAS favør.
Summen er likevel at det ble DY som vant saken.
En vinner skal alltid gratuleres uten at taperen skal dømmes nord og ned.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.