SAS+Lufthansa?

Fredrik Propell

ScanFlyer Silver
I en artikkel på DN.no så er det å lese: - En fusjon med tyske Lufthansa er løsningen for SAS, sier førsteamanuensis i strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen til Mandag Morgen.

Vil dette bli en realitet i fremtiden eller er dette bare en ønsketenkning? Vi ser jo mergin ove alt nå for tiden, så hvorfor ikke SAS og Lufthansa?
Kan SAS få en makeover ala Swiss?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1317755.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image
 
Det er bare preik av en som tror han har greie paa det.

Loesningen for SAS? Det spoers paa definisjonen av hva man vil at SAS skal vaere. Hvis man vil ha et SAS som et Frankfurt-styrt underselskap av Lufthansa, saa er det sikkert fint.
 
Det er bare preik av en som tror han har greie paa det.

Loesningen for SAS? Det spoers paa definisjonen av hva man vil at SAS skal vaere. Hvis man vil ha et SAS som et Frankfurt-styrt underselskap av Lufthansa, saa er det sikkert fint.

Hva er alternativet ? At SAS forsvinner ?:EU
 
Det er jo ikke noe automatikk i at bedrifter må slå seg sammen, og det er heller ingen automatikk i at stort alltid er best. Jeg kan ikke skjønne annet enn at SAS også kan bestå som eget selskap (i Star Alliance).
 
Alt avhenger av at styre og ledelse styrer og leder skuta i riktig retning, og ikke kaster kortene på grunn av at skuta er ustyrlig. Fagforeningene er på god vei til å gjøre SAS ustyrlig, og at dette skrives av en som tidligere var fagforeningspamp smerter (selv om det er over 15 år siden).
 
Er redd att det blir bare større aktører i luftfarten,bare se hva som skjer i USA.
Som nevnt tidligere trenger Lufthansa SAS for å ekspandere i Europa og SAS trenger Lufthansa for å overleve.
Hadde ikke SAS kjøpt Braathens er jeg redd for att SAS ikke hadde eksistert i den form de er idag.
 
Hvis vi først skal synse: Hadde ikke Wright-brødrene kommet til verden, så hadde vi antakeligvis ikke hatt fly i dag ;)
 
De var de eneste som tenkelig kunne kommet på ideen med fly? ;)

Nei, men hadde de ikke startet med motoriserte fly, så hadde vi flydd rundt i seilfly i dag hele gjengen ;) ....det ville jo være veldig miljøvennlig når jeg tenker meg meg. La oss gi Wright-brødrene skylda for global oppvarming! :)
 
Det var vel folk både i Tyskland og Danmark som fikk greie på motorisert flyvning omtrent samme tid, og uavhengig av Wright-gutta.
 
Espen.com er veldig god på eCommerce, men kjenner ikke luftfarten så bra...
 
I en artikkel på DN.no så er det å lese: - En fusjon med tyske Lufthansa er løsningen for SAS, sier førsteamanuensis i strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen til Mandag Morgen.

Vil dette bli en realitet i fremtiden eller er dette bare en ønsketenkning? Vi ser jo mergin ove alt nå for tiden, så hvorfor ikke SAS og Lufthansa?
Kan SAS få en makeover ala Swiss?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1317755.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image

Espen Andersen har "tenkt litt" igjen...

Bedre for passasjerene uten SAS
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/sec_innenriks/article257652.ece
http://e24.no/boers-og-finans/article3220481.ece


ca en uke etter at alle andre har konkludert ? om dog ikke akurat samme konklusjon....
 
Last edited:
Sett fire 'analytikere' til å vurdere samme sak og du får fire forskjellige konklusjoner. Bare se på hva de mener om oljeprisene ....

Stort sett er det medievås.
 
Det er selvfølgelig ikke økonomer og finansanalytikere som har ledet til finanskrisen heller. Verden må ha sett annerledes ut den gangen økonomene var støtteelementet til fagfolkene, ikke som nå, når det kan virke som fagfolkene er et nødvendig onde og en "utgift" for økonomene.
 
Last edited:
Espen.com var en av foreleserne mine på BI - og han er stor i kjeften. Men, i motsetning til mange andre "eksperter" kan han faktisk litt om luftfart.
 
Medievås aka forsøk på å selge sitt eget navn ved å bruke media som spiser alt for tiden...
 
Back
Top