• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sikrer landingene

Originally posted by Isbamse

Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D

Dette er vel et reelt alternativ for Dash 8 flyene..... Billig i drift, lave drivstoffkostnader :p
 
Originally posted by Isbamse

Og saken er på forsiden selvsagt illustrert med det utmerkede kortbaneflyet A380:D

Men en -100 ville faktisk ha nok seter til å ta hele crewet til en 380 i dagens konfig (SQ har 22 crew).... :)

-A
 
Jeg trodde Continental hadde holdt med dette i årevis i Colorado, men det er kanskje uten bakkestasjon?
 
Originally posted by Kua

Jeg trodde Continental hadde holdt med dette i årevis i Colorado, men det er kanskje uten bakkestasjon?

Mulig det er uten en elektronisk glidebane? Utstyret har stått og gått siden i vinter en gang. WIF flyr GPS approacher til en del andre plasser, men det er uten glidebane..
 
Originally posted by VoiceCom

Pressemelding fra Avinor

Sitat: Tradisjonelle instrumentlandingssystemer egner seg ikke på kortbanenettet, blant annet på grunn av topografiske forhold...

Og nå føler jeg meg enda tryggere her jeg spretter opp og ned på kortbane... ^_^

Egil
 
Originally posted by Egil

Sitat: Tradisjonelle instrumentlandingssystemer egner seg ikke på kortbanenettet, blant annet på grunn av topografiske forhold...

Og nå føler jeg meg enda tryggere her jeg spretter opp og ned på kortbane... ^_^

Det er Avinor som er upresise i formuleringen. De mener nok ILS (presisjonsinnflygingssystem) som ikke kan brukes på mange av kortbaneplassene pga. topografien. Men det som allerede er i bruk i dag (localizer, vor og ndb) er det ikke problematisk å bruke i forhold til topografien. Dårlig informasjonsarbeid fra Avinor!
 
dette må da være udelt positivt!
Tryggere flygning på norske kortbaneplasser, som dessverre tidligere har hatt noen stygge ulykker.
 
Når blir dere i WIF sjekket ut på GLS approach? har ventet siden i vinter på å få en request om dct medek, gitap eller kuvit for GLS...

EDIT:
Så litt på approachen og minima senkes med 39ft sammenlignet med dagens VOR app som WIF flyr og 19ft sammenlignet med LLZ-approachen.
 
Back
Top