SAS legger ned Stockholm-London City Aiport

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS legger ned ruten mellom Stockholm og London City Airport med virkning fra 1. juli 2009. Ruten ble opprettet i 2007 og har blitt fløyet av Transwede på vegne av SAS, først med Avro RJ70 og senere med Avro RJ85. Nedleggelsen er i følge en artikkel på Boarding en del av Core SAS-strategien :drunk:

SAS la ned en tilsvarende rute fra Oslo 28. mars, og fra samme dato skiftet SAS flytype fra Avro RJ85 til en mindre ATR 42 på ruten fra København.

http://boarding.no/art.asp?id=36470

Årsaken til nedleggelsen av LCY er ikke "Core SAS", men dette: Britisk ökonomi i fritt fall

Når både OSL-LCY og STO-LCY går dårlig, er man bare nödt til å legge ned. Disse to rutene tar også passasjerer fra OSL/STO-LHR, og der venter man i det lengste med å justere kapasiteten. For slotene på LHR får man aldri tilbake opm man först har gitt slipp på dem.

Boarding.no nevner Core SAS, men det er selvsagt ikke det som er grunnen ettersom en slik rute i utgangspunktet passer perfekt inn i Core SAS-strategien. Vi får håpe at SAS kommer tilbake på London City Airport når tidene blir bedre. Transwede må ha det tøft for tiden - og jeg leser at tre av fem fly skal ut av flåten.

Veldig synd at LCY-rutene legges ned, men det er vel kanskje et håp om at de kommer tilbake en gang i fremtiden?

Ja, synd at rutene legges ned. Hvis ikke SK starter opp igjen, kan man jo håpe at BA/Sun-Air vil vurdere OSL-LCY. Uansett er det flott å se at SAS tar grep, rydder opp og legger ned de ulønnsomme rutene.

ATR72 på CPH ruten er vel heller ikke et optimalt produkt, blir lang flytid med proppen over Nordsjøen, CPH-LCY er jo et stykke.

ATR72 på CPH ruten er vel heller ikke et optimalt produkt, blir lang flytid med proppen over Nordsjøen, CPH-LCY er jo et stykke.

Rutetiden er oppgitt til 2:30 (25min lengre enn CPH-LHR med Airbus), så blir vel en effektiv flytid på drøye 2.

Ruten opereres med ATR 42, og ikke 72. 42 er heldigvis litt raskere enn 72 som er et utrolig treigt og uhensiktsmessig fly.

Ruten opereres med ATR 42, og ikke 72. 42 er heldigvis litt raskere enn 72 som er et utrolig treigt og uhensiktsmessig fly.

Utrolig at det er så mange flyselskap som ønsker seg et så uhensiktsmessig fly (som ATR72) :rolleyes:

Når både OSL-LCY og STO-LCY går dårlig, er man bare nödt til å legge ned. Disse to rutene tar også passasjerer fra OSL/STO-LHR, og der venter man i det lengste med å justere kapasiteten. For slotene på LHR får man aldri tilbake opm man först har gitt slipp på dem.

At SAS skal gi fra seg slots på LHR er nok bortimot utenkelig. Da kommer vi nok heller til å se en løsning som det KLM drev med, da de fløy Fokker 50 til LHR for å beholde tidene.

TRF-LCY hadde gjort seg med WFQ400 (hvis den har range nok?)! Men det får vi vel neppe se noen gang uansett...

At SAS skal gi fra seg slots på LHR er nok bortimot utenkelig. Da kommer vi nok heller til å se en løsning som det KLM drev med, da de fløy Fokker 50 til LHR for å beholde tidene.
Det er vel langt på vei det vi ser allerede, ettersom de har ganske så mange flighter med 736 til LHR.

Det har da gått -600 på flere avganger i vår også, så jeg tror nok de endrer om det er større behov andre steder for større matriell.

Det har da gått -600 på flere avganger i vår også, så jeg tror nok de endrer om det er større behov andre steder for større matriell.

Det har gått -600 til LHR i årevis. Den avgangen jeg tok mest fra 2002-2006 gikk stort sett med -600 på sommeren, av og til på vinteren.

Det betyr ekstremt lite hva du og jeg observerer på den ene avgangen vi er på den ene dagen i måneden når SAS flyr tilsammen rundt 20 rundturer daglig til LHR

Det er bra at SAS utnytter seg av fleksibiliteten som ligger i flyflåten. SAS bruker i hovedsak 737-800 fra Oslo til London, men for å opprettholde fem daglige avganger, er det naturlig at noen avganger også går med 737-700 og 737-600. Det viktigste er at flyene er fortunge - og ikke baktunge, og da er det egentlig det samme hvilken flytype de bruker.

Back