SAS legger ned kveldsrute

LN-VLE

ScanFlyer Gold
SAS legger ned kveldsrute fra Oslo til Kirkenes fra midten av november (SK-4478/SK-4479).
Finnmark Fylkesting har gjort henvendelse om at ruten må fortsette.
Norwegian vil vurdere å åpne ruten dersom den er lønnsom.

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6309025.ece

Ser at SAS infosjef kobler dette til fortsatt manglende mulighet for å opptjene bonuspoeng innenlands. Er dette reelt at en rute straks blir mere lønnsomt dersom man kan tjene bonuspoeng, eller er han bare sur og vil sparke til politikerne?
Hvis det er slik at et bonusprogram genererer lønnsomhet, hvorfor kjemper da et selskap som Norwegian, som er sykelig opptatt av å tjene penger, mot et slikt program?



Vidar
 
Ser at SAS infosjef kobler dette til fortsatt manglende mulighet for å opptjene bonuspoeng innenlands. Er dette reelt at en rute straks blir mere lønnsomt dersom man kan tjene bonuspoeng, eller er han bare sur og vil sparke til politikerne?
Hvis det er slik at et bonusprogram genererer lønnsomhet, hvorfor kjemper da et selskap som Norwegian, som er sykelig opptatt av å tjene penger, mot et slikt program?

SAS vil fremover flytte fokus på samtlige domestic nedlegginger til bonuspoeng-forbud. Jeg kan garantere deg at samme ville skjedd hos DY hvis bonuspoeng ble innført.

Plagsom mediestrategi og i mange tilfeller ren løgn, men det funker dessverre...
 
Dette er totalt latterlig og en riktig fett lögn hva SAS sitt infosjef sier da.

Ruter blir nedlagt pga av sviktende etterspörelse og lönnsomhet. Dersom det ikke finnes seg nok betalingsvillige passagerer, sa löser bonus ikke dette problem. Noen markeder er rett og slett ikke levedyktig, samme gjelder for visse flyruter / flytider. Ingen flyr ved 02:00 tida, rett og slett fordi ingen vil fly da. Logisk. Om man far bonus eller ikke, det vil ikke endre noe i dette fundamentale forhold.

Dersom man innförer Bonus innenlands, sa har man ikke automatisk flere passajerer, men derimot en litt höyrere kostnads-sats, fordi alle disse pax som flyr pax bonus skaper pax-variable kostnader for SAS og i verste fall bytter "poenger mot penger" og betaler ergo ikke lengre for alle sine flyreiser.

SAS har spart Milliarder av NOK'kis innenlands i Norge siden de ikke matte gi ut Bonuspoenger for innenlandsreiser. Dette er noe som SK ikke sier. Fordi dette er en ubekvemt sannhet.
 
Hvis det er slik at et bonusprogram genererer lønnsomhet, hvorfor kjemper da et selskap som Norwegian, som er sykelig opptatt av å tjene penger, mot et slikt program?

Det er SAS som er *A medlem, som har noe å tjene på innføring av bonuspoeng. Men om Norwegian hadde vært medlem av for eksempel OneWorld tror jeg nok 'pipa hadde fått en annen låt'.
 
Det er riktig at infosjefen klager litt over manglende bonuspoeng. MEN veldig tidlig i artikkelen konstaterer han tydelig:

– Det er ikke markedsgrunnlag for å opprettholde to daglige avganger til Kirkenes gjennom vinteren. Vi forstår det lokale behovet, og vi skjønner engasjementet, men vi må ta kommersielle hensyn når vi planlegger vårt rutenett, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.


Så de kommersielle hensynene veier nok fortsatt tyngst.
 
Last edited:
Alta - Kirkenes er en FOT-rute og kan dermed ikke være en del av en rute til/fra Oslo.

Nja, er vel sånn at de fint kan fly der, men har ikke lov til å selge billetter mellom Alta og Kirkenes, hvis jeg forstår det rett?
 
En annen mulighet er å forlenge en kveldsavgang fra OSL - TOS til KKN med retur, og på den måten kan de selge billetter både mellom KKN - TOS, KKN - OSL og TOS - OSL
 
Back
Top