SAS legger ned CPH-BKK?

Men er det slik at SAS er av den oppfatning at de kan kutten flygningene til Bkk hele sommerhalvåret, og vips så er alle passasjeren tilbake når de eventuelt starter fly igjen en gang i november. Fungerer det slik...eller er det bare SAS som ikke våger si det rett ut at denne ruten er borte for godt. Første kutte sommeren, så vente til høsten før en offentliggjør at de heller ikke kommer til å fly vinterprogrammet. Slik det funker?

Med dagens distribusjon via internett fungerer det slik. I gamle dager gikk det mer på kunnskaper/husk/kickback til agenter, så da var det mye tyngre å selge inn nye ruter. I dag slår kunden opp de dagene han/hun er interessert i, og det som gikk eller ikke gikk uka før er uinteressant.

Med dagens distribusjon via internett fungerer det slik. I gamle dager gikk det mer på kunnskaper/husk/kickback til agenter, så da var det mye tyngre å selge inn nye ruter. I dag slår kunden opp de dagene han/hun er interessert i, og det som gikk eller ikke gikk uka før er uinteressant.

Dette er et meget godt poeng og spesiellt på ruter med høy grad av individuelle reisende.

Da blir det jaggu spennende å se hva som skjer med EB-turen i biz i Mai/Juni neste år. Om den bare kanselleres eller bookes om i poeng eller betalt sete. Bookes det til LH kansellerer jeg, men man kan jo alltids håpe på Thai fra OSL.

Foreløpig står den som aktiv, men jeg regner med de har et greit knippe bookinger de skal rydde opp i.

Dette var vel oppe i en annen tråd nå nylig, mener jeg å huske. Da var vel konklusjonen at for poeng-turer var man bare prisgitt et Y-sete uansett hvilken klasse poeng-turen var booket i.

-A

Dette var vel oppe i en annen tråd nå nylig, mener jeg å huske. Da var vel konklusjonen at for poeng-turer var man bare prisgitt et Y-sete uansett hvilken klasse poeng-turen var booket i.

-A

Da kansellerte de billetten. Ringte dem og policien var at EB turer ikke ble honorert. Bare kansellert. Så kan man booke på nytt med andre Star selskaper om de har ledig, men da er det jo relativt mye mer fueltillegg og høyere EB kost. Ikke var det ledig foran i kjærra på Thai heller. Det var kjipt for min egen del, men det er jo sånn det er.

Så da får man håpe noen har en liten priskrig til BKK etterhvert. Helst selskap med skuff.

Da kansellerte de billetten. Ringte dem og policien var at EB turer ikke ble honorert. Bare kansellert. Så kan man booke på nytt med andre Star selskaper om de har ledig, men da er det jo relativt mye mer fueltillegg og høyere EB kost. Ikke var det ledig foran i kjærra på Thai heller. Det var kjipt for min egen del, men det er jo sånn det er.

Så da får man håpe noen har en liten priskrig til BKK etterhvert. Helst selskap med skuff.

Finnair har fortsatt salg til BKK. 12.500 i C.

Aftenposten, som jo bestandig er først ute med de viktige nyhetene kunne i dag melde at direkteruten Oslo-Bangkok blit lagt ned i mars neste år, men at SAS istedet skal starte Oslo-San Francisco.
Flott at Aftenposten har slike flinke jouranlister med inngående kjennskap til SAS og deres long haul-rutenett. :thumbup

Dette var trist. Jeg har iallefall 3 turer til Bangkok i løpet av året. Ser ut som at det enkleste fremover blir Lufthansa eller Thai Airways? Får man da like mange poeng, og er det like enkelt å bruke eurobonus-poenger på oppgradering? Hittil har jeg pleid å kjøpe økonomi/økonomi ekstra-sete og brukt poeng på oppgradering.

Dette var trist. Jeg har iallefall 3 turer til Bangkok i løpet av året. Ser ut som at det enkleste fremover blir Lufthansa eller Thai Airways? Får man da like mange poeng, og er det like enkelt å bruke eurobonus-poenger på oppgradering? Hittil har jeg pleid å kjøpe økonomi/økonomi ekstra-sete og brukt poeng på oppgradering.

Hei og velkommen til forumet!

Poeng du får på LH og TG avhenger av klassen du flyr. Utgangspunktet er at du må finne ut av hvor mange miles turen er på, runde opp til nærmeste 100 så er du der. Flyr du bizniz kan du doble det.

Du kan ikke bruke EB poeng til å oppgradere hos LH og TG på samme måte som du kan hos SAS. Det finnes dog StarAlliance upgrades, men da skal du ha kjøpt en økonomibillett av den dyreste sorten som koster like mye som billigste biz billett, så det er nærmest uaktuelt. Optiontown funker også kun på SAS.

Så sånn er det dessverre med den saken!

BF:cool2

Jeg synes det er helt topp at SAS forsøker å flytte kapasitet dit de ser størst mulighet for å tjene penger. Prispresset på Sørøst-Asia er betydelig, med Emirates, Qatar, Singapore og Thai som store konkurrenter. Alle disse kan konkurrere både på nettverk, pris og produkt, og da blir det vanskelig for SAS.

Henter opp denne igjen, på tross av at SAS skal fly CPH-BKK om vinteren så er jo dette er godt eksempel på at BKK virkelig er en av de destinasjonene selskapene i sandkassen virkelig kjører på med kapasitet på.

Qatar øker nå til 4 daglige avganger i BKK, alle med 77W, fra februar

http://www.ameinfo.com/qatar-airways-serve-bangkok-times-day-323524

Legg til Emirates og Etihad, og man snakker da om endel tusen daglige seter

Henter opp denne igjen, på tross av at SAS skal fly CPH-BKK om vinteren så er jo dette er godt eksempel på at BKK virkelig er en av de destinasjonene selskapene i sandkassen virkelig kjører på med kapasitet på.

Qatar øker nå til 4 daglige avganger i BKK, alle med 77W, fra februar

http://www.ameinfo.com/qatar-airways-serve-bangkok-times-day-323524

Legg til Emirates og Etihad, og man snakker da om endel tusen daglige seter

Er det helt udelukket at Thai vil udvide i CPH i sommersæsonen?

SAS legger altså ned BKK for en stund, og gjenopptar ruten 22 November 2013
operating three times a week. From 10DEC13, service operates 4 times a week. The Star Alliance member is changing operation to Bangkok from year-round to seasonal, after over 60 years of year-round operation.

http://airlineroute.net/2012/12/28/sk-bkk-w13/

(søkt om det var noen annen tråd som nevnte dette her på flyprat, uten å lykkes/finne)

Ingen påsketur med SK til Thailand til neste år altså. Takk for info.

Er i samme situasjon så flytter "påskeferien" til februar/mars i stedet, for å fly busniess (klart billigst ex. BOO) med SAS til Bangkok :)

I november derimot, blir det LX ned og SAS opp den 29. november :)

For øvrig ser jeg at EK nå øker på BKK til 6 ganger daglig..

Last edited:
Back