SAS legger ned CPH-BKK?

Jeg synes dette er bad news og at det er bedrøvelig at SAS ikke kan satse litt friskere og heller ta inn en ny/brukt A340 for å opprettholde rutetilbudet, og heller satse på litt utvidelse.

Problemet blir jo bare forskjøvet frem til høsten 2013, for de har jo ikke nok maskiner til å betjene BKK i tillegg til alt det andre da heller. Tar de inn en ny maskin senere, eller kommer de til å kutte SFO eller en annen rute vinteren 2013/14?

BF:cool2
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Hvilken betydning vil dette ha for kontoret i Bangkok? Meg bevisst driver de med bl.a. back office-oppgaver som manuell etterregistrering av bonuspoeng?
 
Jeg synes dette er bad news og at det er bedrøvelig at SAS ikke kan satse litt friskere og heller ta inn en ny/brukt A340 for å opprettholde rutetilbudet, og heller satse på litt utvidelse.

Jeg synes det er helt topp at SAS forsøker å flytte kapasitet dit de ser størst mulighet for å tjene penger. Prispresset på Sørøst-Asia er betydelig, med Emirates, Qatar, Singapore og Thai som store konkurrenter. Alle disse kan konkurrere både på nettverk, pris og produkt, og da blir det vanskelig for SAS.
 
Det kan vel tenkes at SAS jobber med en løsning med flere maskiner. Også håpte man i det lengste at man skulle klare å finne en løsning tidsnok til CPH-SFO åpnet, derav denne "sene" kunngjøringen.

Så jeg er evig optimist og velger å tro på at der kommer flere fly inn i flåten neste høst, og at det bare ikke SAS har fått ting på plass ennå!!!!
 
Jag har flera gånger läst att Thai Airways överväger double daily på BKK-CPH-BKK.
Om nu SK verkligen lägger ner CPH ökar nog den sannolikheten.
Det skulle inte förvåna mig om TG år 2013 kommer flyga 777-300ER på TG951/950 och 777-200ER på en ny daglig kvällsavgång.

Det har vært snakk om sette inn 777-300ER med samme avgangstid som TG951 og 777-200ER med samme avgangs tid som SAS har pr idag.Men det er snakk om utbygging til å ta imot A380 i CPH istedet for doble avganger.CPH har sagt seg villige til å dekke denne kostnaden for å ta imot denne.Om det skjer og når det evt skjer er fortsatt uvisst.
Dessverre så vil A380 ha stor innvirkning på cargo CPH-BKK :(
 
Jeg synes det er helt topp at SAS forsøker å flytte kapasitet dit de ser størst mulighet for å tjene penger. Prispresset på Sørøst-Asia er betydelig, med Emirates, Qatar, Singapore og Thai som store konkurrenter. Alle disse kan konkurrere både på nettverk, pris og produkt, og da blir det vanskelig for SAS.

Her er det vel snakk om hvor man tjener mest penger. Hvis ruten til BKK tjener penger er det jo dumt å legge den brakk fordi man ikke har fly? Spesielt når Thai bare sitter på gjerdet og venter for å sette inn større kapasitet.

Når Thai kan klare 2 turer om dagen uten at SAS kan tjene penger på 1, må det være noe alvorlig galt med SAS!

BF:old
 
Cargo är viktigt för TG, 777 blir perfekt som kan lyfta mkt cargo!
Tror inte A380 är aktuellt...den är alldeles för premium för CPH.

Thai har troligen enormt mkt lägre personalkostnader än SAS.
 
Last edited:
Cargo är viktigt för TG, 777 blir perfekt som kan lyfta mkt cargo!
Tror inte A380 är aktuellt...den är alldeles för premium för CPH.

Det er snakk om å sette inn frakter også fra CPH-BKK for å ta de største mengdene som A380 ikke klarer.Det er ikke store forskjellen fra hva de sender pr idag med TG951 sammenlignet med A380 klarer
Det aller største godset feeder de videre til enten FRA eller AMS på frakter derifra.
TG har pr idag større etterspørsel enn det de kan dekke.Det er mange ting på gang som jeg ikke har mulighet for gi detaljer om pr nå dessverre.
 
Ser at passasjerene vil bli booket om til Lufthansa via FRA. Economy Extra blir mappet til Economy, så her vil det bli endel misfornøyde kunder:

SAS has entered into a temporary reprotection agreement with Lufthansa due to cancellation of SK operating flights CPH-BKK and BKK-CPH 09APR13 until 01OCT13.
Passengers booked on the cancelled SK-operating flights above may be involuntary rerouted to LH flights via FRA v.v.


SK RBD C D J Z Y S B E M H Q V W U K L T
LH RBD C D D Z Y B B B M H Q V W W S S T
...
ID/AD-tickets and reward tickets are excluded from this agreement.
 
Neppe mange som booker EcoExtra så langt frem og de som det gjelder finner man nok en løsning for. Ellers blir pax også booket om på Thai opg Singapore,
 
Når Thai kan klare 2 turer om dagen uten at SAS kan tjene penger på 1, må det være noe alvorlig galt med SAS!

BF:old

Thai har bedre egnet materiell, og jeg vil tro de har lavere personal-kostnader. Godt mulig at Thai får en rute til å gå i pluss, som SAS har i minus.
 
Det har vært snakk om sette inn 777-300ER med samme avgangstid som TG951 og 777-200ER med samme avgangs tid som SAS har pr idag.Men det er snakk om utbygging til å ta imot A380 i CPH istedet for doble avganger.CPH har sagt seg villige til å dekke denne kostnaden for å ta imot denne.Om det skjer og når det evt skjer er fortsatt uvisst.
Dessverre så vil A380 ha stor innvirkning på cargo CPH-BKK :(

Skulle kanskje tro at nedlegging av SAS sin rute CPH-BKK vil påvirke ruten til TG fra Oslo positivt. Er vel ikke utenkelig med en kapasitetsøkning på den ruten også?
Vil jo tro endel nordmenn som tidligere fløy med SAS til BKK, nå vil fly TG fra OSL. Ser vi en 777-300ER her snart..
 
Last edited:
Ser vel en 300 hver lørdag allerede. Men er det slik at SAS er av den oppfatning at de kan kutten flygningene til Bkk hele sommerhalvåret, og vips så er alle passasjeren tilbake når de eventuelt starter fly igjen en gang i november. Fungerer det slik...eller er det bare SAS som ikke våger si det rett ut at denne ruten er borte for godt. Første kutte sommeren, så vente til høsten før en offentliggjør at de heller ikke kommer til å fly vinterprogrammet. Slik det funker?
 
Da blir det jaggu spennende å se hva som skjer med EB-turen i biz i Mai/Juni neste år. Om den bare kanselleres eller bookes om i poeng eller betalt sete. Bookes det til LH kansellerer jeg, men man kan jo alltids håpe på Thai fra OSL.

Foreløpig står den som aktiv, men jeg regner med de har et greit knippe bookinger de skal rydde opp i.
 
Jeg synes dette er bad news og at det er bedrøvelig at SAS ikke kan satse litt friskere og heller ta inn en ny/brukt A340 for å opprettholde rutetilbudet, og heller satse på litt utvidelse.

Varför skall dem skaffa flera bränsleslukande A343? Det vore i så fall bättre att skaffa en eller två A332 eller A333. SAS flyger ju redan idag USA-linjer med A343 som skulle kunna flygas effektivare med A333. Med A332 skulle man kunna klara alla nuvarande destinationer, det är väl bara Köpenhamn - Tokyo som är på gränsen till Payload restriction med A332 om jag räknat rätt.
 
SAS tjener langt mer på å fly til USA enn til Thailand på sommeren, og når det ikke er snakk om å ta inn en ny A340 er dette et greit grep. På samme måte som USA er bra på sommeren, er Bangkok en bra rute på vinteren. Kapasiteten blir alltid redusert til USA om vinteren, og det er derfor sannsynlig at Bangkok-ruten dukker opp igjen om ikke SAS finner på noe mer spennende.
 
A330-200 med högsta startvikt borde inte ha några problem att fixa CPH-NRT-CPH.
Det finns flera bolag som uppemot 13h-14h långa flighter med A330-200.
Med facit i hand tycker iaf jag SK i slutet av 1990-talet borde ha satsat på enhetsflotta med 12-14 A330-200 som 767 replacement.

Hoppas CPH-SFO blir en succe, det vore kul.
 
A330-200 med högsta startvikt borde inte ha några problem att fixa CPH-NRT-CPH.
Det finns flera bolag som uppemot 13h-14h långa flighter med A330-200.
Med facit i hand tycker iaf jag SK i slutet av 1990-talet borde ha satsat på enhetsflotta med 12-14 A330-200 som 767 replacement.

Hoppas CPH-SFO blir en succe, det vore kul.

Nå har jo -300 ca flere 40 seter enn -200, og det er vel hevdet at disse 40 setene mindre ikke kan forsvares ut fra noe særlig lavere innkjøpspris eller driftskostnader. A330-300 kan ikke fly med full payload på noen av dagens ruter til Asia - ihvertfall ikke hvis forholdene ikke er helt optimale.

Men; som ESSA TWR sier så har jo SAS allerede en "for stor" andel 340 i f.t. 330 ut fra behovet. SAS har i dag kun 4 A330, men alle de 6 USA rutene kan uten problem flys med 330. Så ved å lease en A330 kunne dagens program blitt opprettholdt også etter at SFO kommer inn i rutenettet. Og 2 hadde jo vært enda bedre... :-)
 
Varför skall dem skaffa flera bränsleslukande A343? Det vore i så fall bättre att skaffa en eller två A332 eller A333. SAS flyger ju redan idag USA-linjer med A343 som skulle kunna flygas effektivare med A333. Med A332 skulle man kunna klara alla nuvarande destinationer, det är väl bara Köpenhamn - Tokyo som är på gränsen till Payload restriction med A332 om jag räknat rätt.
Det er få A333 ledige på markedet og den sliter med rekkevidden på BKK. A332 er enda en flytype inn i SAS, da vil man ha 12 LH fly fordelt på 3 varianter, bare tull. A343 kan de antakelig få leid relativt billig og billigere en A333. Etter som SAS skal ta besluttning innen 1 år om hva som skal være deres fremtidige LH fly og antakelig vil ha de første i drift om 5 år så er det dumt å kjøpe noe som ikke er salgbart, men for bra til å hugges om 5 år.
 
Back
Top