SAS kåret til Europas beste flyselskap

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS kåret til Europas beste flyselskap

SAS er kåret til beste flyselskap i Europa etter Finnair, som nærmest har abonnert på førsteplassen de siste årene.

SAS utnämnt till Europas bästa flygbolag

SAS utnämndes till Europas bästa flygbolag på gårdagens Grand Travel Award 2010, reseindustrins egen Oscarsgala. Prisutdelningen arrangerades av branschtidningen Travel News och hölls på torsdagskvällen på Grand Hôtel i Stockholm. Det var det andra priset denna vecka som tilldelades SAS.

- Det är en stor ära att vinna detta pris. Jag tror vi vann på grund av att vi har en punktlighet i världsklass, vi har flest destinationer och avgångar från Sverige, och att vi verkligen tar hand om våra kunder som är mer nöjda än någonsin, säger Lars-Olov Filipson från SAS som var på plats för att ta emot det prestigefyllda priset från konferencier Kristin Kaspersen.

SAS delade med sig nyheten på Facebook (www.facebook.com/flysas) bara minuter efter priset hade delats ut. Det blev snabbt det mest omtyckta inlägget någonsin på SAS fansida.

Grand Travel Award blev det andra priset denna vecka för SAS. Tidigare i veckan gav den globala tidningen Business Traveller SAS pris för att ha det bästa vita vinet bland alla världens flygbolag. I tävlingen Cellars in the Sky, som arrangeras årligen av Business Traveller, valdes det australiensiska vinet Tim Adams Semillion 2007 till Best Business Class White Wine.

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Lindström, PR chef, Scandinavian Airlines
Tel: 08 79 73394; e-mail: anders.lindstrom@sas.se

Re: SAS kåret til Europas beste flyselskap

En nyhet som synes å ha gått hus forbi alle nettskribentene. Men de snapper det vel opp nå. ^_^ Har for så vidt gått meg hus forbi at Finnair har vært best tidligere, også, må det innrømmes.

Dette ligner litt på amerikansk verdensmesterskap ;)

Fra spøk til revolver - det hadde vært interessant å få vite spørsmålsstillingen til Travel News. Det er forskjell mellom spørsmålene:
- Hvilket flyselskap er best til å komme seg ut i Europa fra Sverige med?
- Hvilket flyselskap er best i Europa?
Hvis det er førstnevnte spørsmål som er stillt gir nesten svaret seg selv.

Også interessant er det at Malmö Aviation vant innenriks-prisen og ikke SAS.

Alle vinnere finner dere her: http://www.travelnews.se/Ovrigt/SAS-och-Clarion-Hotels-nya-vinnare-pa-Grand-Travel-Award/

Noe det samme som beste "Syden" operatør.. Ving vinner vel allltid, kun med noe få destinasjoner som PMI, RHO, LPA etc.. Deres katalog er jo nitrist å lese.. Eneste litt spennednde er vel HKT ..

Hvis man titter på det spennede "Syden" landet så har nok Star og Apollo mange flere destinasjoner..

Kan jo da lure på hvem blir spurt i undersøkelsen..:angry:

Kanskje Charter-Svein og noen bingovertinner fra Sarpsborg... Sorry, ikke min stil med slike innlegg, men kunne ikke dy meg..

Last edited:

Kan jo da lure på hvem blir spurt i undersøkelsen..:angry:

Kanskje Charter-Svein og noen bingovertinner fra Sarpsborg... Sorry, ikke min stil med slike innlegg, men kunne ikke dy meg..

Ja SQ 777, det blir for dumt med et slikt utsagn, nesten provinsielt ;). Grand Travel Award er en anerkjent pris internasjonalt, og utdeles selvfølgelig på grunnlag av et stort antall besvarelser av reisevante mennesker.

Det er altså ganske åpenbart at SAS har et produkt som appellerer til de reisende, noe jeg selv skal være den første til å bekrefte.

Og antagelig (i stor grad) er det reisende som setter kvalitet foran pris....

Gratulerer til SAS fra meg :)

Det interessante er at det ikke er kundene/sluttbrukerne som vurderer de forskjellige nominerte kandidatene, men spesielt utpekte fra reisebyråer og reisefinansiering - websiden forklarer juryen slik:

Grand Travel Awards jury utser alla nominerade i samtliga kategorier (undantaget Ekoturismpriset) som sedan betygssätts av resebyråsäljarna som deltar i omröstningen.

Juryn gör en övergripande bedömning av företagen i varje klass, exempelvis hur aktivt företaget varit på marknaden det senaste året, produktutveckling och nytänkande, ekonomisk prestation och hur det uppfattas av slutkunden och resebyråledet.

I chefsklassen lyfter juryn fram ledare i branschen som utmärkt sig positivt under året. Vinnaren röstas sedan fram av 50 branschchefer.

Årets jury består av:

Martin Durnik, kommunikationschef på Ticket
Leo Olsson, Head of commercial cards Nordea/First Card
Mattias Sesemann, vd Travelpartner
Urban Lingmerth (ny för i år), försäljningsdirektör Via Travel
Jörgen Karlsson, chef för Group & Events, American Express
Anna Hybertz, försäljningsdirektör på Travelnet
Katarina Myrberg, chefredaktör Travel News
Karin Ahlstedt, redaktör Travel News

Jeg vet ikke i hvor stor grad GTA er en anerkjent pris internationalt, men med et søk på Google kan man få hentydninger om den internasjonale graden.
- Skandinaviske reisesider/reisebyråer benytter det
- Thailand benytter det i sin markedsføring overfor de skandinaviske land
- Selskaper som har mottatt prisen viser dette på sine skrytesider/nyhetssider

Det ser ut til finnes en norsk Grand Travel Award, og SAS vant innenlandsflyselskapprisen. Her er en link til pressemeldingen fra SAS:
http://www.cisionwire.no/sas-scandinavian-airlines-norway/sas-beste-flyselskap-i-norge
Merkelig at den ikke vises på SAS' egne sider

Haha, amerikansk verdensmesterskap er en treffende beskrivelse for det der ja Kurt!

Hadde i det minste juryen bestått av representanter fra hele Europa er det greit nok, men sånn som den er sammensatt skulle det nesten bare mangle at SAS vant. Skal mye til at f.eks. Iberia vinner med en helsvensk jury, for å si det sånn.

Norwegian og andre LCCer er vel heller ikke den beste businessen for reisebyråer.

Norwegian og andre LCCer er vel heller ikke den beste businessen for reisebyråer.

Ikke fordi jeg skal falde ned på jeres niveau, men f... hvor er det trist at DY-fans´ne ikke rigtigt kan kapere at SAS rent faktisk appelerer til den kvalitetsbevidste forbruger.

Tillykke til SAS med prisen.

Jeg tror man i et "norsk/skandinavisk" forum som dette bare må innse at priser og awards blir "verdsatt" etter hvem som stikker av med førsteplassen. Hvis ikke SAS vinner noe så må vi nok regne med at prisen blir ansett som mindre "seriøs".

Et eksempel er "The World Travel Awards" hvor f.eks. Oneworld har vunnet prisen for beste flyallianse de siste årene. Slikt faller selvfølgelig ikke i god jord hos *A-fans og prisen blir dermed også sett på som en kuriositet. Til opplysning så er "The World Travel Awards" basert på stemmer fra mer enn 180 000 reisekonsulenter og bransjefolk verden over. Men slik bryr man seg selvfølgelig ikke om siden SAS ikke når opp :rolleyes: Grand Travel Awards derimot passer selvfølgelig forumet bedre siden SAS faktisk gjør det bra :p

Det er godt man har priser som tilfredstiller de fleste alliansers og flyselskapers markedsføring og skrytelister ;)

Men hvor interessant er en kåring hvor det står mellom 3-4 selskaper? Jobber selv i en bedrift der vi har 3-4 konkurrenter i Norge. Om vi skulle bli kåret som den beste ville være temmelig uinteressant, hvis jobben min samtidig var utsatt og selskapet jeg jobbet i hadde gått med underskudd i mange år - samtidig som konkurrentene vokste og tjente penger. Så jeg kan ikke se at kåringen har særlig betydning, verken for vinneren, forbrukerne eller andre. Men noen har ordnet seg så de får en fest, og det er jo greit for dem det gjelder.

Det er vel ingen vits i å pisse på de som ligger nede!

Dersom en interesse gruppe mener at SAS fortjener en slik pris, har jeg ingen problemer med å glede meg over det! Jeg har ingen problemer med å gi de SAS ansatte denne annerkjennelsen.

Om det påvirker mitt eller andres reisemønster, er en helt annen diskusjon!

Last edited:

Flere innlegg begynte å dra dette over i (nok en) SAS/Norwegian-diskusjon. Disse innleggene er slettet, og skulle det komme flere så blir de slettet også.

Det er ingen som pisser på noen som ligger nede, og jeg tror heller ikke at det er noen som har noe i mot at SAS fikk prisen. Imidlertid må det være lov til å stille spørsmål ved betydningen av prisen med tanke på hvem som deler den ut. At dette i noens svart-hvite verden blir til patetiske innlegg fra bitre individer tror jeg sier mer om hvilke briller de leser forumet med.

Det er mulig overskriften ikke er helt dekkende, men Grand Travel Award er jo en meget kjent pris som jeg trodde de fleste her hadde hørt om. Den deles jo ut (irriterende) ofte, og folk har sikkert sett GTA-diplomet som vinnende hotellkjeder henger opp på alle sine hoteller. For min del har det i alle fall aldri vært tvil om hvem som står bak denne prisen og at det er en svensk pris. Hvilken betydning den eventuelt måtte ha, kan man jo diskutere. Kanskje det finnes en begrunnelse for prisen et sted? Det nye av året er jo at SAS nå vinner prisen etter at Finnair har vunnet den i årevis.

Så for å tilfredsstille kverulantene: "SAS er kåret til Eurpas beste flyselskap av svenske reiselivsledere".

Det er ingen som pisser på noen som ligger nede, og jeg tror heller ikke at det er noen som har noe i mot at SAS fikk prisen. Imidlertid må det være lov til å stille spørsmål ved betydningen av prisen med tanke på hvem som deler den ut. At dette i noens svart-hvite verden blir til patetiske innlegg fra bitre individer tror jeg sier mer om hvilke briller de leser forumet med.

Utvilsomt, men nå er det jo faktisk de "ulike brillene" som deler ut svært mange forskjellige annerkjennelser til bransjen. Disse har jo ho sitt utløp fra ulike interesse grupper, med forskjellig vinkling til hva de annerkjenner som det beste selskapet;)

Jeg gratulerer SAS med prisen:up:

Gratulerer så mye til SAS med denne prisen, uansett hvor høyt den henger eller ei. Det er vel fortjent og de trenger all den lille boost'en som de kan få!

Igjen, gratulerer !

Ikke fordi jeg skal falde ned på jeres niveau, men f... hvor er det trist at DY-fans´ne ikke rigtigt kan kapere at SAS rent faktisk appelerer til den kvalitetsbevidste forbruger.

Tillykke til SAS med prisen.

Ja trist, men desværre efterhånden ret typisk for dette forum :cry:

Tillykke til SAS med prisen - velfortjent og skønt at se at der stadig er nogle der sætter pris på et kvalitetsprodukt. Jeg håber endnu flere får øjnene op for at få bedre kvalitet når de rejser. Det er trods alt lykkedes når det gælder biltransport - for hvis vi så samme udvikling i bilbranchen som vi p.t. gør i flybranchen, så skulle vi alle køre rundt i små Suzuki Alto'er.

Det kan være et glimrende produkt for nogen, men det opfylder langt fra behovene for mange andre.

Håber der kommer lidt mere fokus på kvalitet fra forbrugernes side i de kommende år - så vi ikke alle skal tvinges til at "køre i små Suzuki Alto'er".

Igen - thumbs up for SAS og denne pris - godt gået - selvom Rønnebærrene er sure som vi siger i Danmark :up:

Back