SAS kansellerer opptil 3 ganger mer enn DY

Stikkordet er vel også her flyutnyttelse. For mange aktører (flyselskaper) skal flyet produsere noe også fra ankomststasjonen. Der en kan kansellere en rundtur til BGO ved å få plass til pax på neste fly er dette glimrende løsning - dog forteller det om svake bookingtall og dermed feilslått strategi fra network/revenue.. (..men sikker bare deilig for OPS og SGS)

Unskyld meg, men man driver ikke flyselskap på denne måten, den tanken kan du bare slå fra deg med en gang.
Og om du tror det må være deilig SAS og SGS og få masse kjeft og negativ oppmerksomhet så får du tenke gjennom en gang til.

Alt i alt hvis man ser forsinkelser og regularitet i sammenheng begynner DY og bli like gode som SAS. Hvis man da regner det som endel mer alvorlig at en rute er kansellert framfor forsinktet.

Blir spennende å se om DY henger fortsatt med til vinteren. Tror DY og SAS har veldig godt av å konkurrere, DY har måttet skjerpe seg på punktlighet akkurat som SAS har måttet skjerpe seg på priser.

Alt i alt hvis man ser forsinkelser og regularitet i sammenheng begynner DY og bli like gode som SAS. Hvis man da regner det som endel mer alvorlig at en rute er kansellert framfor forsinktet.

Blir spennende å se om DY henger fortsatt med til vinteren. Tror DY og SAS har veldig godt av å konkurrere, DY har måttet skjerpe seg på punktlighet akkurat som SAS har måttet skjerpe seg på priser.

Tor du er nærme sakens kjerne her
SK har fokus på å senke sine enhetskostnader for å kunne konkurrere med DY (evt blø saktere i konkurransen)
Elementer her er mer effektiv operasjon som:
Bedre crewutnyttelse piloter (nærmere 900 timer/år). Kan virke som at effekter er tatt ut før metodikken er endret ref annen tråd her om pilotmangel. Årsaker som fører til svak utnyttelse er typisk lokale tilleggsavtaler utover Subpart Q.

Bedre Flyutnyttelse (flere ABH's pr.dag/individ). Leser at 7-8 individer er ute, vil tro at SK merker kjøret på halvgammelt matriell (tidlige NG + 4-500 CL serien). Dette blir svært synlig når en knepper til i utnyttelsen. Denne helgen har mye "Tx" delays fremkommet i tillegg til Rotasjonsdelays.

Å ha ett eller flere fly uproduktive er svært kostbart i en bransje med små marginer. At en i tillegg crew'er opp de uproduktive timene/flyene gjør ikke saken bedre. Som kjent er det snakk om en riktig grense/balanse mellom "slakk" i produksjonen for å kunne absorbere irr og effektiv drift.

En organisasjon som ikke kontunuerlig utfordrer denne grensen har ikke livets rett.

All honnør til de i SAS som tør å ta nødvendige grep!

Her tror jeg man er inne på sakens kjerne.

SAS MÅTTE gjøre noe, i alle deler av selskapet, og mye av det er gjort. Selskapet er blitt betydelig mer lønnsomt, strømlinjeformet, og ikke minst effektivt. Men etter en slik prosess tror jeg det bare er naturlig at det blir litt "uro".

På kabinsiden sies det at resurrssituationen nå er optimal, men man mangeler vikarer. ( derfor nyrekrutering til ressurspool )
Muligens det samme for SGH, uten at jeg vet det sikkert, men det kan jo se slik ut på enkelte peak dager.

På flightdeck siden er det kanskje mer komplisert, men også der er man betydelig mer effektive. Men er kanskje blitt for få i henhold til produksjon. Men det vil bli justert. Det er jeg ganske sikker på at er under kontroll.

Flyparken er bra nok, men har vært endel snag i det siste, men det er vel sikkert også som resultat at flyene benyttes mer effektivt, og har flere flytimer.

Når dette er under kontroll, at alle jsuteringene er gjort, og vi bikker over i 2011, da tror jeg at SAS vil være en formidabel konkurent og et utrolig effektivt selskap. Det har tatt tid, og mye hard jobbing. Men man begynner nå å se resultater.

Alltid spennende tider i flybransjen, og det vil bare fortsette. Md like

Back