SAS januar 2019 trafikktall

Someone

Moderator
Medlem
Passasjerer: 1,832 +0,3%
ASK: +0,0%
RPK: +1,5%
Belegg: 64,9% +0,9pp
Yield: 0,98 +5,2%
RASK: 0,64 +6,8%

Kort sagt, SAS har nullvekst i kapasitet, men har litt flere passasjerer som betyr flyene er litt mindre tomme, for januar å være. Samtidig betaler hver passasjer litt mer. SAS taper alltid penger i Januar, men rent isolert sett er dette brukbare tall, men spørsmålet om det veier opp for økte drivstoffkostnader eller ikke, for å avgjøre om det blir bedre enn fjoråret eller ikke, som jo totalt sett ble bra

https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...llion-flew-with-sas-during-january-190207.pdf
 
BU662 - jeg husker ikke, om jeg tidligere har spurgt, men har du mulighed for at køre samme analyse på SAS’ tal, som du gør på Norwegians? Kunne være særdeles interessant også at få lidt kommentarer herinde.
 
BU662 - jeg husker ikke, om jeg tidligere har spurgt, men har du mulighed for at køre samme analyse på SAS’ tal, som du gør på Norwegians? Kunne være særdeles interessant også at få lidt kommentarer herinde.
Ja! Det hadde vært storveis!
For oss som ikke leser tall som om de var poesi, kunne en sammenlignende analyse være meget velkommen.
 
Jeg har ikke kikket så dypt inn i SAS sine tallene i det siste. Derfor må du vente litt før jeg kjører dypere analyser. Kanskje med Q1 tallene.

Ser man på traffik-tallene så er RASK oppgang selvsagt positiv. Men den lave SLF er en stort problem og viser hvor stort overkapasitæt er i Norden. Uten stort matematikk er SAS den "free mid-seat airline". 1 av 3 seter ble alltid tom in JAN19.
LH gir sine traffik-tall for JAN19 neste uke, men i JAN18 hadde de 75,6% som Group og LH isolert 76,6%.
 
Jeg har ikke kikket så dypt inn i SAS sine tallene i det siste. Derfor må du vente litt før jeg kjører dypere analyser. Kanskje med Q1 tallene.

Ser man på traffik-tallene så er RASK oppgang selvsagt positiv. Men den lave SLF er en stort problem og viser hvor stort overkapasitæt er i Norden. Uten stort matematikk er SAS den "free mid-seat airline". 1 av 3 seter ble alltid tom in JAN19.
LH gir sine traffik-tall for JAN19 neste uke, men i JAN18 hadde de 75,6% som Group og LH isolert 76,6%.

Spørsmål fra en ignoramus: "Norden" = all kapasiteten til SAS, eller kun flyvningene innen norden (Norge-Danmark-Sverige-Finland)? Jeg har alltid sett for meg at kanskje særlig domestic Norway går meget bra, men at resten av Europa-flightene ofte går med en del ledige seter. Det kan man kanskje ikke se ut i fra disse tallene uansett? :)
 
Spørsmål fra en ignoramus: "Norden" = all kapasiteten til SAS, eller kun flyvningene innen norden (Norge-Danmark-Sverige-Finland)? Jeg har alltid sett for meg at kanskje særlig domestic Norway går meget bra, men at resten av Europa-flightene ofte går med en del ledige seter. Det kan man kanskje ikke se ut i fra disse tallene uansett? :)

Jeg mener med "Norden" all kapasitæt til SAS. Siden vi bare fa CASK og PASK for heile selskap, må vi også bruke de ASK for hel-heten.

Likevel tror jeg ikke at - extreme thinking - alle domestic flights er stappa-fulle og de Europa flygninger er tomme. Jeg bare ser dette SLF, forliker dette med andre store nettverkselskaper og den er lavt. Disse tomme seter (=waste) koster SAS jo penger å produsere... Dersom en tredjel av din produsjon er kastet / ubrukt, så må man spøre om det er nødvendig å produsere så mye. Men det er opp til aksjonærer ...
 
SAS pleier da ha noe->mye ledig i rushen på hoved-triangelet i Norge, men med en ekstrem gjennomsnittspris. Jeg har inntrykk av at taktikken er å opprettholde frekvens og antall flyseter på SVG/BGO/TRD slik at det skal være lett å finne et ledig sete på en flight som passer, for de som legger igjen virkelig mye penger.
Min erfaring er også at utenfor rush er flyene gjerne fullere, men med en helt annen sammensetning av passasjerene.
 
SAS pleier da ha noe->mye ledig i rushen på hoved-triangelet i Norge, men med en ekstrem gjennomsnittspris. Jeg har inntrykk av at taktikken er å opprettholde frekvens og antall flyseter på SVG/BGO/TRD slik at det skal være lett å finne et ledig sete på en flight som passer, for de som legger igjen virkelig mye penger.
Min erfaring er også at utenfor rush er flyene gjerne fullere, men med en helt annen sammensetning av passasjerene.

det å ha høyest frekvens på disse tre er vel også det siste SAS fortsatt ''har igjen'' her i landet og, DY har jo tatt fra dem både rollen som største på OSL og over hele Avinor-systemet. Så jeg tror nok det er litt symbolsk at de holder frekvensen oppe selv om fyllingsgraden er såpass lav som det rapporteres om her. DY benytter seg jo også av større materiell, så derfor litt vanskelig å regne på hvem som har flest seter, men slik ser det ut i morgen på frekvenssiden:

SAS
OSL-BGO: 14
OSL-TRD: 16
OSL-SVG: 15

DY:
OSL-BGO: 12
OSL-TRD: 12
OSL-SVG: 10

størst forskjell på SVG altså, så hva skjer da den dagen Statoil bestemmer seg for å gå til rødnesene?;)
 
Back
Top