SAS innfører paid upgrades på IC-ruter
Billigare flyga bekvämt på SAS långdistansflyg
SAS är första europeiska flygbolag som från och med idag erbjuder alla resenärer att köpa en uppgradering till en bekvämare klass på interkontinentala resor. Resenären blir uppgraderad i mån av plats och får en bekräftelse ett dygn före avgång. Därmed finns möjligheten att resa både bekvämt och billigt på samma gång.
Hittills har flygbolag traditionellt enbart erbjudit uppgradering mot poäng, till exempel inom SAS EuroBonus. Nu kan alla registrera sig för att köpa en uppgradering direkt efter bokning om resan sker inom sju månader. Finns lediga säten i den högre klassen blir uppgraderingen bekräftad 24 timmar före avgång, och resenären får även SAS EuroBonus-poäng, eller motsvarande annat kundprogram hos SAS partners, enligt den högre klassen.
SAS flyger med tre klasser ombord på de interkontinentala flygningarna, Economy, Economy Extra och Business class till USA, Kina, Japan, Thailand och i höst även
Förenade Arabemiraten.
Priset för en uppgradering varierar mellan 250 US dollar och 1 100 US dollar beroende på destination och önskemål om klass ombord. Att uppgradera från Economy till Economy Extra kostar från 250 US dollar, från Economy till Business class från 700 US dollar och från Economy Extra till Business class från 400 US dollar.
Eftersom erbjudandet endast gäller i mån av plats, samtidigt som även möjligheten finns att uppgradera med poäng från SAS EuroBonus eller motsvarande, finns ingen garanti att en uppgradering alltid är möjlig. I så fall återbetalas förstås hela beloppet.
- Högsta bekvämlighet till lägsta pris är ju det alla resenärer letar efter. Vår vinst är flygplanen blir mer välfyllda, säger Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige.
Det finns två sätt att uppgradera sig, antingen direkt på www.sas.se eller genom att logga in på www.optiontown.com. Det sistnämnda kräver att kunden betalar en nominell avgift till Optiontown.
Hvis jeg forstod det riktig er prioriteringen slik:
1. De som har betalt for C eller Y+, naturligvis.
2. Oppgradering mot cash frem til 24t før avgang.
2.(3?). Oppgradering mot poeng frem til 24t før avgang (til *A-satsene - akkurat på nivå med de foreslåtte økningene).
4. Stand-by oppgradering mot poeng (til de gamle satsene).
Om det tidligere var kaos om å få en stand-by oppgradering mot poeng, vil det bare bli verre fremover. Langt færre seter i Y+ og C kommer trolig til å være tilgjengelig på avreisedagen, så her gjelder det å ha status (helst EBP
).
Opplegget er nok bra for SAS sin inntjening, men gjør jo hele "kampen" vi kjempet - og vant - i vinter fånyttes. Dessverre.
Da SAS gikk ut og sa at de gikk tilbake på den planlagte poengøkningen for stand-by oppgraderinger, kunne man lese mellom linjene at de kom til å prøve andre måter å få ut enten poeng eller penger fra passasjerene på. Det har de nå klart:Jeg klager selvfølgelig ikke men jeg tror at det vil føre til at SAS "skrur opp prisene" når det gjelder poengbruk - slik som de prøvde seg på for ikke så lenge siden.
Billigare flyga bekvämt på SAS långdistansflyg
SAS är första europeiska flygbolag som från och med idag erbjuder alla resenärer att köpa en uppgradering till en bekvämare klass på interkontinentala resor. Resenären blir uppgraderad i mån av plats och får en bekräftelse ett dygn före avgång. Därmed finns möjligheten att resa både bekvämt och billigt på samma gång.
Hittills har flygbolag traditionellt enbart erbjudit uppgradering mot poäng, till exempel inom SAS EuroBonus. Nu kan alla registrera sig för att köpa en uppgradering direkt efter bokning om resan sker inom sju månader. Finns lediga säten i den högre klassen blir uppgraderingen bekräftad 24 timmar före avgång, och resenären får även SAS EuroBonus-poäng, eller motsvarande annat kundprogram hos SAS partners, enligt den högre klassen.
SAS flyger med tre klasser ombord på de interkontinentala flygningarna, Economy, Economy Extra och Business class till USA, Kina, Japan, Thailand och i höst även
Förenade Arabemiraten.
Priset för en uppgradering varierar mellan 250 US dollar och 1 100 US dollar beroende på destination och önskemål om klass ombord. Att uppgradera från Economy till Economy Extra kostar från 250 US dollar, från Economy till Business class från 700 US dollar och från Economy Extra till Business class från 400 US dollar.
Eftersom erbjudandet endast gäller i mån av plats, samtidigt som även möjligheten finns att uppgradera med poäng från SAS EuroBonus eller motsvarande, finns ingen garanti att en uppgradering alltid är möjlig. I så fall återbetalas förstås hela beloppet.
- Högsta bekvämlighet till lägsta pris är ju det alla resenärer letar efter. Vår vinst är flygplanen blir mer välfyllda, säger Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige.
Det finns två sätt att uppgradera sig, antingen direkt på www.sas.se eller genom att logga in på www.optiontown.com. Det sistnämnda kräver att kunden betalar en nominell avgift till Optiontown.
Hvis jeg forstod det riktig er prioriteringen slik:
1. De som har betalt for C eller Y+, naturligvis.
2. Oppgradering mot cash frem til 24t før avgang.
2.(3?). Oppgradering mot poeng frem til 24t før avgang (til *A-satsene - akkurat på nivå med de foreslåtte økningene).
4. Stand-by oppgradering mot poeng (til de gamle satsene).
Om det tidligere var kaos om å få en stand-by oppgradering mot poeng, vil det bare bli verre fremover. Langt færre seter i Y+ og C kommer trolig til å være tilgjengelig på avreisedagen, så her gjelder det å ha status (helst EBP

Opplegget er nok bra for SAS sin inntjening, men gjør jo hele "kampen" vi kjempet - og vant - i vinter fånyttes. Dessverre.