SAS innfører paid upgrades på IC-ruter

ILS2

ScanFlyer Gold
SAS innfører paid upgrades på IC-ruter

Jeg klager selvfølgelig ikke men jeg tror at det vil føre til at SAS "skrur opp prisene" når det gjelder poengbruk - slik som de prøvde seg på for ikke så lenge siden.
Da SAS gikk ut og sa at de gikk tilbake på den planlagte poengøkningen for stand-by oppgraderinger, kunne man lese mellom linjene at de kom til å prøve andre måter å få ut enten poeng eller penger fra passasjerene på. Det har de nå klart:

Billigare flyga bekvämt på SAS långdistansflyg
SAS är första europeiska flygbolag som från och med idag erbjuder alla resenärer att köpa en uppgradering till en bekvämare klass på interkontinentala resor. Resenären blir uppgraderad i mån av plats och får en bekräftelse ett dygn före avgång. Därmed finns möjligheten att resa både bekvämt och billigt på samma gång.

Hittills har flygbolag traditionellt enbart erbjudit uppgradering mot poäng, till exempel inom SAS EuroBonus. Nu kan alla registrera sig för att köpa en uppgradering direkt efter bokning om resan sker inom sju månader. Finns lediga säten i den högre klassen blir uppgraderingen bekräftad 24 timmar före avgång, och resenären får även SAS EuroBonus-poäng, eller motsvarande annat kundprogram hos SAS partners, enligt den högre klassen.

SAS flyger med tre klasser ombord på de interkontinentala flygningarna, Economy, Economy Extra och Business class till USA, Kina, Japan, Thailand och i höst även
Förenade Arabemiraten.

Priset för en uppgradering varierar mellan 250 US dollar och 1 100 US dollar beroende på destination och önskemål om klass ombord. Att uppgradera från Economy till Economy Extra kostar från 250 US dollar, från Economy till Business class från 700 US dollar och från Economy Extra till Business class från 400 US dollar.

Eftersom erbjudandet endast gäller i mån av plats, samtidigt som även möjligheten finns att uppgradera med poäng från SAS EuroBonus eller motsvarande, finns ingen garanti att en uppgradering alltid är möjlig. I så fall återbetalas förstås hela beloppet.

- Högsta bekvämlighet till lägsta pris är ju det alla resenärer letar efter. Vår vinst är flygplanen blir mer välfyllda, säger Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige.

Det finns två sätt att uppgradera sig, antingen direkt på www.sas.se eller genom att logga in på www.optiontown.com. Det sistnämnda kräver att kunden betalar en nominell avgift till Optiontown.

Hvis jeg forstod det riktig er prioriteringen slik:
1. De som har betalt for C eller Y+, naturligvis.
2. Oppgradering mot cash frem til 24t før avgang.
2.(3?). Oppgradering mot poeng frem til 24t før avgang (til *A-satsene - akkurat på nivå med de foreslåtte økningene).
4. Stand-by oppgradering mot poeng (til de gamle satsene).

Om det tidligere var kaos om å få en stand-by oppgradering mot poeng, vil det bare bli verre fremover. Langt færre seter i Y+ og C kommer trolig til å være tilgjengelig på avreisedagen, så her gjelder det å ha status (helst EBP ;) ).

Opplegget er nok bra for SAS sin inntjening, men gjør jo hele "kampen" vi kjempet - og vant - i vinter fånyttes. Dessverre.

Re: Doble grunnpoeng fra SAS!! Faa status dobbelt saa fort til 31. august

Denne endringen synes jeg er meget positiv! Hvor mange tror du er interessert i å betale mer enn 700 dollar for oppgradering? Relativt få, majoriteten er interessert å oppgradere med poeng, ikke cash og siden det ikke ble noen økning, er den eneste endringen at man kan oppgradere med cash 24 timer før. Jeg hadde nok benyttet meg av dette, mens jeg tviler på at mange vil benytte seg av dette tilbudet, så kampen som ble vunnet er i høyeste grad viktig da det ikke ble noe endringer på antall poeng man trenger for upgrades

Har noen prislisten for alle destinasjoner?? Jeg synes dette er meget interessant og et "good move" fra SAS. Ser mulighet for rimeligere reiser i Y+ og C og få full bonusopptjening. Eks: OSL-NYC i aug i Y er 4089NOK + oppkjøp til Y+ for la oss si 500USD (3225NOK) blir 7300 for Y+ iso ca 11000 som er vanlig pris. Men det hele avhenger jo av prisene på de ulike destinasjonene (og at det er plass dagen før selvfølgelig)

Må si meg enig med Tommy. Denne endringen er veldig positiv fordi det kan være med på å gi SAS IC mer penger. Ingen vits for oss å ha kjempemange poengfordeler i et flyselskap som ikke lenger flyr noen steder.
Jeg har kjøpt flere slike oppgraderinger hos BA forøvrig...

Dette kunner også hvert en ide og hatt på resten av rutene som SAS driver, som OSL-LHR

Re: SAS innfører paid upgrades på IC-ruter

Fra 250USD for å oppgradere fra Y til Y+ kan nok være det mest ineressante her. Siden dette bare gjelder IC så må vel ca 250USD være New York området, om prisen for upgrade ikke er vanvittig mye høyere til andre destinasjoner vil det helt klart være interessant for meg. Arbeidsgiver dekker ikke mer enn Y i de aller fleste tilfeller, men jeg betaler gladelig selv for å slitte litt bedre. Fikk tilbudet for HNL-SEA-AMS med NW for 300USD, og angret allerede før jeg landet i SEA på at jeg ikke slo til.

Enig i at dette er et godt tilbud. Prisforskjellen mellom Y+ og C er jo temmelig stor så 400 usd for en upgrade her er jo kjempebra. Kjøp billigste Y+billett og kjøp oppgradering er et godt tilbud.

Men betyr dette at SAS har problemer med å selge disse setene. Jeg ser for meg at dersom de får solgt flesteparten av setene hadde de ikke gitt ut et slikt tilbud?

Jeg ser for meg at dette vil gjøre det vanskeligere å få upgrade for poeng da mange sikkert vil sikre seg et C sete gjennom forhåndsbetaling.

Men som en annen sa her så ville jeg satt pris på en lignende mulighet for å kjøpe seg opp til biz inter-europeisk også!

BF:cool2

Men betyr dette at SAS har problemer med å selge disse setene. Jeg ser for meg at dersom de får solgt flesteparten av setene hadde de ikke gitt ut et slikt tilbud?

SAS har selvsagt problemer med å selge alle setene, særlig i Business Class. Derfor er dette et meget bra grep - som forhåpentligvis vil bidra til økt inntjening, økt kabinfaktor i Economy Extra og Business Class og mer fornøyde kunder. Håper bare at de ikke "gjemmer" bort muligheten ved ikke å markedsføre dem på nettsidene sine og på mail.

SAS tilbyr oppgradring på langrutene

http://www.boarding.no/art.asp?id=36815

Hmmm... for USD 100 - USD 250 avhengig av destinasjon og serviceklasse.
Er det virkelig så god plass på businessklass at det er rom for å gjøre dette?

Tipper at det nå bare kommer å bli færre pax på business og at folk heller spekulerer i at det kommer til å finnes ledig plass 24 hrs før avgang.

Jeg kommer ihvertfall til å spekulere i dette. Er jo "good business" om man lykkes!

Ja, og lykkes man ikke så lykkes man ikke. Paid upgrades har også fordelen at de som faktisk ønsker å reise bedre, om enn ved å betale av egen lomme, lettere kan gjøre dette på jobbreiser, hvor regning sendes direkte fra reisebyrå til økonomiavdeling.

Noen som har link til fullstendig prisliste?

Lurer litt på de derre http://www.optiontown.com/ Ser ut som man må betale et "service-fee" for å bestille en upgrade. Litt snodig av SAS (som har et godt varemerke) å sette dette ut til et selskap som ingen kjenner og som tar betalt (ikke-refunderbart) for at du skal få legge inn en stand-by-oppgradering.

Hadde i alle fall vært greit å vite hva prisen er helt konkret.

Lurer litt på de derre http://www.optiontown.com/ Ser ut som man må betale et "service-fee" for å bestille en upgrade. Litt snodig av SAS (som har et godt varemerke) å sette dette ut til et selskap som ingen kjenner og som tar betalt (ikke-refunderbart) for at du skal få legge inn en stand-by-oppgradering.

Enig i det. Har spurt akkurat det spørsmålet til EB ledelsen. Men jeg er ganske sikker på at man kan bestille direkte fra SAS uten gebyr (se pressemelding)

Ja, det høres rart ut om man må gjøre dette via en harry tredjepart. Oppfordrer SAS til å selge oppgraderinger til Business på Europa-ruter også!

Enig i det. Har spurt akkurat det spørsmålet til EB ledelsen. Men jeg er ganske sikker på at man kan bestille direkte fra SAS uten gebyr (se pressemelding)

1. Bestil en SAS Economy eller Economy Extra billet
  2. Log ind på www.optiontown.com
  3. Find din booking ved at indtaste dit PNR-nummer/booking reference, efternavn og e-mail adresse.
  4. Vælg det fly som du ønsker at blive upgraded på
  5. Betal en mindre sign-up pris og en yderligere nominel opgraderingspris*
    (Du kan spare op til 75% sammenlignet med en normal SAS Economy Extra og Business billet)
  6. Du vil modtage en e-mail før afgang som vil informere dig om din opgradering var succesfuld (mindst 4 timer før afgang). Hvis det ikke var muligt at opgradere din flyvning ved denne lejlighed, vil den fulde opgraderingspris automatisk blive refunderet.
http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Booking/Kob-opgradering/?WT.ac=Forside_Kob-opgradering

Er det lovlig, eller veldig på kanten, å kreve penger for "kanskje" å få lov til å betale for oppgradering? Uansett er jeg sikker på at det blir bruduljer dersom "sign-up price" er litt mer enn 10 kroner. Begynner å ligne veldig på "gebyr for gebyr"-selskapene.

What is UTo Sign-up price? UTo Sign-up price is the non-refundable amount paid to participate in UTo Sign-up.
https://www.optiontown.com/jsp/MTP/MTP_UTO_FAQ.jsp#MTP7

Og med et telefonnummer i India virker det enda mer suspekt... (ja, jeg vet det er normalt å ha call-center der, men for mange ser det snodig ut å taste inn kredittkortinfo på en "tilsynelatende" Indisk site)

Last edited:

Ser at SAS nå har lagt inn bannere på sidene sine... Det er bra!

Ser ut som prisen for oppgadering varierer (ihht. den samme suspekte siten)

Upgrade Price depends on several factors such as availability, days to departure, time of UTo Sign-up and others. So, Upgrade Price may or may not be same for your outbound and return journey.

Back