Nå er det vel med de-icing som med første snøfall forøvrig.
Det tar gjerne noen dager før rutinen kommer tilbake til det den var.
Nå sier vel DY noe annet enn SAS sier (SAS sier at det tar opp mot 30 minutter for DY å de-ice, mens DY sier 10-15 minutter; DY sier at de bruker i gjennomsnitt 2 biler per fly, SAS sier at DY bruker 1 bil per fly), så hvem vet hva som er det korrekte.
Hvis det er slik som SAS sier at DY er årsaken til forsinkelsene deres så er det forståelig at de er litt misfornøyde, men jeg antar at kun en rullebane i bruk også forklarer noe av dette.
Problemet i dag var redusert rate inn til OSL 10/60 grunnet kombinasjonen single runway ops og redusert sikt. Videre slet man voldsomt med å holde oppstillingsplasser og taxi veier snø og isfrie. En lang rekke bussavganger til/fra fly hjalp heller ikke til.
Så SAS sin sutring virker bare underlig.
Det var kø til de-ice platformen, hvor Nordic Aero kun opererte med en bil.
Hvorpå SGH etterhvert hjalp til med å de-ice DY sine fly for å få unna køen.
Så SAS sin sutring er berettiget.
Snøfallet har vært varslet lenge, så hvorfor Nordic Aero ikke bemanner opp er en gåte.
Det er jo heller ikke første gang det skjer. Så sålenge det ikke får konsekvenser for de, så skjer det nok igjen, og passasjerene får lide.
Vi var godt forberedt, og hadde opp til fire biler som gjorde jobben, men det gikk tregere hos konkurrentene. Det sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
- Jeg skulle gjerne sett at vi hadde fått vår egen fil, i og med at vi hadde så ulik prioritering på utfordringene i dag. Vi har i dag hatt et gjennomsnitt på 4 minutter og 50 sekunder. Da er det ganske fortvilende å måtte vente så lenge, uttaler han.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian føler seg ikke truffet. - Vi har hatt folk på jobb som har stått på og klart å avise flyene med en snittid på 10-15 minutter, og vi har hatt opp til tre biler per fly gjennom hele dagen, sier Sandaker-Nielsen. Han mener bemanningen har vært forsvarlig.
Knoll og tott:
Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.
Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.
For info, jeg observerte elendigheten via bakkeradaren og kameraene på Osl....
Og hadde andre på OSL hatt tilgang til dette på lik linje med SGH sin OP så hadde det vært desto lettere å koordinere også.
Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.
Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.
Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.
Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.
Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?
OSL burde drevet de-iceing, så fakturerte man hvert selskap ettersom hvor mange fly de har de-icet. Da kan man utnytte de-iceing bilene til det maksimale, og man slipper å stå i unødvendig kø bak "de som har et annet selskap".
Hva skal så det mannskapet som utfører de-ising på flyene gjøre mellom de periodene de de-iser?
Du kan ikke bruke brøytemannskapene til det. De vil være opptatt i og med at periodene med de-ising sammenfaller med de periodene det er sterkt behov for brøyting.
Vidar
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.