SAS ikke helt fornøyd med DY sin deicing

Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Nå er det vel med de-icing som med første snøfall forøvrig.
Det tar gjerne noen dager før rutinen kommer tilbake til det den var.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Nå er det vel med de-icing som med første snøfall forøvrig.
Det tar gjerne noen dager før rutinen kommer tilbake til det den var.

Fast om SAS klarade att ha tillräcklig beredskap så är väl det minsta man kan begära att om Norwegian inte klarar det (betalar för tillräckligt många bilar) så får de hålla sig till en egen kö där de kan hålla på så länge de vill utan att blockera övriga boiag.

Ett sätt att hålla kostnaderna nere är ju att inte köpa mer de icing än man tror sig behöva (vilket uppenbarligen i det här fallet inte var det bästa alternativet).
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Problemet i dag var redusert rate inn til OSL 10/60 grunnet kombinasjonen single runway ops og redusert sikt. Videre slet man voldsomt med å holde oppstillingsplasser og taxi veier snø og isfrie. En lang rekke bussavganger til/fra fly hjalp heller ikke til.
Så SAS sin sutring virker bare underlig.
 
Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Nå sier vel DY noe annet enn SAS sier (SAS sier at det tar opp mot 30 minutter for DY å de-ice, mens DY sier 10-15 minutter; DY sier at de bruker i gjennomsnitt 2 biler per fly, SAS sier at DY bruker 1 bil per fly), så hvem vet hva som er det korrekte.

Hvis det er slik som SAS sier at DY er årsaken til forsinkelsene deres så er det forståelig at de er litt misfornøyde, men jeg antar at kun en rullebane i bruk også forklarer noe av dette.

Dette er vel et greit regnestykke - antall De-icing biler i drift -1 (i slikt vær er vel alltid bil avgårde for etterfylle deicing veske) delt på antallet avganger pr.time inkludert de andre selskapene man handler) Tar vi opplysningene fra talspersonene høres det ut som SAS hadde 4 biler -1 altså 3, mens DY hadde 2 -1 altså 1 , det kan være noe i det SAS sier i dette tilfellet ;)
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Problemet i dag var redusert rate inn til OSL 10/60 grunnet kombinasjonen single runway ops og redusert sikt. Videre slet man voldsomt med å holde oppstillingsplasser og taxi veier snø og isfrie. En lang rekke bussavganger til/fra fly hjalp heller ikke til.
Så SAS sin sutring virker bare underlig.

Det var kø til de-ice platformen, hvor Nordic Aero kun opererte med en bil.
Hvorpå SGH etterhvert hjalp til med å de-ice DY sine fly for å få unna køen.
Så SAS sin sutring er berettiget.

Snøfallet har vært varslet lenge, så hvorfor Nordic Aero ikke bemanner opp er en gåte.
Det er jo heller ikke første gang det skjer. Så sålenge det ikke får konsekvenser for de, så skjer det nok igjen, og passasjerene får lide.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det var kø til de-ice platformen, hvor Nordic Aero kun opererte med en bil.
Hvorpå SGH etterhvert hjalp til med å de-ice DY sine fly for å få unna køen.
Så SAS sin sutring er berettiget.

Snøfallet har vært varslet lenge, så hvorfor Nordic Aero ikke bemanner opp er en gåte.
Det er jo heller ikke første gang det skjer. Så sålenge det ikke får konsekvenser for de, så skjer det nok igjen, og passasjerene får lide.

Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Knoll og tott sier følgende til NRK P2 i dag:

Vi var godt forberedt, og hadde opp til fire biler som gjorde jobben, men det gikk tregere hos konkurrentene. Det sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

- Jeg skulle gjerne sett at vi hadde fått vår egen fil, i og med at vi hadde så ulik prioritering på utfordringene i dag. Vi har i dag hatt et gjennomsnitt på 4 minutter og 50 sekunder. Da er det ganske fortvilende å måtte vente så lenge, uttaler han.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian føler seg ikke truffet. - Vi har hatt folk på jobb som har stått på og klart å avise flyene med en snittid på 10-15 minutter, og vi har hatt opp til tre biler per fly gjennom hele dagen, sier Sandaker-Nielsen. Han mener bemanningen har vært forsvarlig.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.

Det var en rate på 10 ankomster i timen ja, en rullebane og ikke preparerte oppstillingsplasser ja. Taxi vei til de-ice sør var brøytet og der stod køen..
Nordic Aero opererte kun 1 de-ice truck.
Så du mener at den skulle kunne ta seg av alle DY`s avg like hurtig som SGH`s 4 ?

Få deg kunnskap om situasjonen før du uttaler deg....

For info, jeg observerte elendigheten via bakkeradaren og kameraene på Osl....
 
Last edited:
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Så 10/60 rate, en rullebane, ikke preparerte oppstillingsplasser og taxi veier har ingen betydning? Det blir for litt for galt at SAS forsøker å lempe dette over på Norwegian.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke har betydning?
Det som påpekes er at noen, i dette tilfelle DY, har underdimensjonert grovt og derfor gjør at hele situasjonen blir verre enn det den hadde behøvd å være.
 
Last edited:
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

For info, jeg observerte elendigheten via bakkeradaren og kameraene på Osl....

Og hadde andre på OSL hatt tilgang til dette på lik linje med SGH sin OP så hadde det vært desto lettere å koordinere også.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Og hadde andre på OSL hatt tilgang til dette på lik linje med SGH sin OP så hadde det vært desto lettere å koordinere også.

Hva har det med at Nordic Aero KUN stillte med en De-ice truck?
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.

Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.

Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.

Har ikke dokumentert at utalelsene stemmer, har bare kommet med hva jeg selv har sett.. Og det var ikke i sgh sin ops...
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det får du ta med Nordic Aero sine de-ice coordinatorer som sitter med kun en radio i bilen, og uten større fasiliteter. De har 5 biler i parken og at du som du sier har dokumentert at alle uttalelsene stemmer så stemmer nok helt sikkert det, selvom det etter 14:00 har vært minst 2 biler på vært fly med rød nese, KLM og AF.

Det har også blitt rapportert av mannskap ved de-ice at det var 4 fly som kun ble møtt av en bil, og hvis SAS må ut i media å sutre over det, so be it.

Vel, dersom SAS bruker 4 minutter og 50 sekunder og DY bruker 10-15 minutter per propagandaministerne deres, er vel det offisielt? Da bruker DY 2-3 ganger saa lang tid paa a deice.

SAS har aapenbart en case her. Saa istedetfor aa proeve aa bortforklare og skylde paa underleverandoerer (kjent DY stil) og OSL, er det kanskje bedre aa legge seg flate og innroemme at det ikke er godt nok og kanskje kalle underleverandoeren inn paa teppet?;)
 
Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?

En ting er å bli kvitt eller i det minste smelte snøen/isen. En utfordring er vel å unngå at dette fryser på nytt eller ny snø legger seg i det man takser ut fra deice. Var det ikke dette som skjedde da de forsøkte seg med "teltet"?
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Teltets største problem var vel at det ikke klarte å ta de mengdene med sne som skyene over Galemoen dumper på flyene .. Hvis jeg husker rett fungerte det utmerket med en cm eller to, men ikke mer.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Det blir litt som en SAS-pilot tørt uttalte:"Det er ikke alt som lønner seg å legge ut på anbud..."
Fikk også inntrykk av at Norwegians trege de-iceing var medvirkende til problemene denne dagen. Man kunne lett lande flere enn 10pr/t, men de-iceing tok knapt unna fly, så det var fullt på gatene og taxebanene, så GM kunne ikke ta imot mer.
Blir like tullete som når man la ut brøyting av fortau i Oslo på anbud: ett selskap brøyter 25m, mens et annet brøyter de neste 20m. Idiotisk.
OSL burde drevet de-iceing, så fakturerte man hvert selskap ettersom hvor mange fly de har de-icet. Da kan man utnytte de-iceing bilene til det maksimale, og man slipper å stå i unødvendig kø bak "de som har et annet selskap".
Kjos som er flink å kritisere alle andre bør gå i egne rekker her, for dette var lite imponerende.
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

OSL burde drevet de-iceing, så fakturerte man hvert selskap ettersom hvor mange fly de har de-icet. Da kan man utnytte de-iceing bilene til det maksimale, og man slipper å stå i unødvendig kø bak "de som har et annet selskap".

Hva skal så det mannskapet som utfører de-ising på flyene gjøre mellom de periodene de de-iser?
Du kan ikke bruke brøytemannskapene til det. De vil være opptatt i og med at periodene med de-ising sammenfaller med de periodene det er sterkt behov for brøyting.



Vidar
 
Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Hva skal så det mannskapet som utfører de-ising på flyene gjøre mellom de periodene de de-iser?
Du kan ikke bruke brøytemannskapene til det. De vil være opptatt i og med at periodene med de-ising sammenfaller med de periodene det er sterkt behov for brøyting.

Vidar

Den problemstillingen er jo den samme uansett hvor de er ansatt.
 
Back
Top