Sas Ic

Merrilfield

ScanFlyer Blue
SKI Financial Results 2007

SAS International recorded an EBT (net result) of 48MSEK for 2007 compared to 169MSEK in 2006. SAS Cargo's contribution to SAS International in 2007 was approximately 90MSEK lower than budgeted, while an increase in the price of fuel, maintenance and flightdeck also affected our profitability in 2007. SAS International would most probably have recorded a better 2007 result had our business not been affected by so many extraordinary events.

During 2007, SAS International carried a total of 1.35 million passengers. Average cabin factor (CF)increased to 81% while yields showed an impressive development.

With our new strategy in place, we now offer a more dynamic traffic program, a better and more flexible price structure, and a product range that surpasses many of our competitors. With all this, I strongly believe that the commercial changes that were carried out during 2007 will make 2008 SAS International's best year to date.

However, the year ahead brings three major challenges: cost reduction, quality improvement and the introduction of a 12th aircraft. If SAS International is to secure a profitable future, then we must successfully reduce our unit costs, through greater efficiency within our organization and related operational costs. This must be complemented by improved quality throughout our product chain – thereby ensuring a product delivery that exceeds our customers' expectations.

This year will be promising as we continue to expand our route network (following the launch of four new routes last year), through the planned addition of a12th aircraft for our Intercont service. We will get back to you with more details of our new routes, once final negotiations have been concluded and we have a definite timeframe, we will get back to you with more details.

:nor:DEN:SWE

--------------------------------------------------------------------------------

Last edited:
Ikke veldig imponerende i en tid amerikanske flyselskaper (og andre) raker inn på intercontinentale ruter..

This year will be promising as we continue to expand our route network (following the launch of four new routes last year), through the planned addition of a12th aircraft for our Intercont service. We will get back to you with more details of our new routes, once final negotiations have been concluded and we have a definite timeframe, we will get back to you with more details.

Ser ut som vår pilot venn har rett: Her har november 2008 blitt til når vi er klare... For et amatørmessig opplegg, jeg gremmes. Her har man introdusert rutene til pressen, på websidene og til og med trykke dem i Scanorama som ruter før dette er klart...

Skuffende lesing. Har i det lengste håpet at det 12te individet snart skulle vært annonsert.

SAS bør anskaffe flere A340/330 for videre ekspansjon:

Hong Kong
Mumbai
Shanghai
Osaka
Denver
New York/Newark fra OSL
Bangkok/OSL

burde være ruter SAS kunne tjene gode penger på.

Shanghai er antakelig ikke noe, der har de trukket seg, og stort sett alle selskap med materiell større en B200 i Europa flyr jo dit?

-A

If SAS International is to secure a profitable future, then we must successfully reduce our unit costs, through greater efficiency within our organization and related operational costs.

Effektivisering KAN vel oppnås på andre måter enn å kutte ned på personale? Virker alltid som at det er førstevalget. :angry:

Ja, hvorfor klarer ikke SAS å opprettholde en rute til Shanghai?
De fleste andre selskaper øker jo kapasiteten dit, mens SAS altså kutter den.

Effektivisering KAN vel oppnås på andre måter enn å kutte ned på personale? Virker alltid som at det er førstevalget. :angry:

Vel, sånn som jeg kjenner SAS International, kan jeg love deg at personalet har mange fordeler ansatte i andre flyselskaper bare kan drømme om... Særlig fremst i flyet

Vel, sånn som jeg kjenner SAS International, kan jeg love deg at personalet har mange fordeler ansatte i andre flyselskaper bare kan drømme om... Særlig fremst i flyet

SAS International leier jo bare personell av SAS selskapene i danmark, sverige og norge. eller ikke så mye norge lenger akkurat på kabinsiden..... hvilke fordeler er det andre bare kan drømme om?

Det har tidligere vært nevnt stopp med to overnattinger på enkelte destinasjoner. I Seattle ligger pilotene to netter, vi traff jo selv BAs piloter som bodde på Sheraton da vi var der. De ligger kun til neste dag og ble rimelig overrasket da det hørte at SAS sine piloter ligger to netter

Det har tidligere vært nevnt stopp med to overnattinger på enkelte destinasjoner. I Seattle ligger pilotene to netter, vi traff jo selv BAs piloter som bodde på Sheraton da vi var der. De ligger kun til neste dag og ble rimelig overrasket da det hørte at SAS sine piloter ligger to netter

.... også ligger ikke akkurat SK på Sheraton når de er i Seattle heller da...

Det er nok ikke antall netter på hotell for pilotene som gjør det store utslaget. Også SAS IC sine piloter flyr bortimot maksimalt antall årlige flytimer ( ikke sant FBU4EVER? )
Nå er det vel heller ikke alle destinasjonene de ligger 2 netter på, og antall netter henger sammen med antall avganger pr uke og total flytid. MEN, på de kortere rutene til USA`s østkyst har SAS av en for meg ukjent årsak fortsatt 3 piloter med på turen mens samtlige konkurrenter flyr med 2 .. Her går det vel noen ekstra kostnader, uten at dette nødvendigvis er det utslagsgivende. Hovedproblemet slik jeg ser det er for få flyindivid som skal betale for alt Overhead som er i SAS IC. Får man inn flere maskiner uten å øke Overheadkost begynner det å ligne på noe.

Det er nok ikke antall netter på hotell for pilotene som gjør det store utslaget. Også SAS IC sine piloter flyr bortimot maksimalt antall årlige flytimer ( ikke sant FBU4EVER? ) .
Jeg skjønner ikke at de vil være borte fra hjemmet mer enn nødvendig. Det er sikkert mer slitsomt å fly tilbake etter en overnatting enn to, men likevel, det er jo hjemme man vil være når man har fri, ikke på hotell i en eller annen utestasjon.

MEN, på de kortere rutene til USA`s østkyst har SAS av en for meg ukjent årsak fortsatt 3 piloter med på turen mens samtlige konkurrenter flyr med 2 ..

CO flyr vel fremdeles med 3, dvs 3 vestover og 2+1 passiv østover.
NW flyr med 3 på AMS-DTW

.... også ligger ikke akkurat SK på Sheraton når de er i Seattle heller da...

Nei, de bor billigere i Seattle, men jeg tror BA har en world wide avtale med Starwood, så jeg tror prisen på Sheraton er rasende billig. SAS crewet har dog som kompensasjon for dette, SAS crewet har 20 leiebiler stående fast ved hotellet i Seattle til fri disposisjon (gjelder både FAs og piloter), noe som garantert koster en god del bob.

Helt enig med Dag. Så lenge hvilen er forsvarlig, vil jeg heller være hjemme enn å ligge parkert på et hotell et eller annet sted rundt om i verden.

Det er klart det koster masse penger når man til en hver tid har et pilot crew på 3 liggende på hotell i Seattle og Bangkok. det må jo tilsvare rundt 10 årsverk å ha denne dealen?

Jeg tror også CO har 2 piloter på en del av sine trans atlantiske ruter? Dag?

Nei, de bor billigere i Seattle, men jeg tror BA har en world wide avtale med Starwood, så jeg tror prisen på Sheraton er rasende billig. SAS crewet har dog som kompensasjon for dette, SAS crewet har 20 leiebiler stående fast ved hotellet i Seattle til fri disposisjon (gjelder både FAs og piloter), noe som garantert koster en god del bob.

Helt enig med Dag. Så lenge hvilen er forsvarlig, vil jeg heller være hjemme enn å ligge parkert på et hotell et eller annet sted rundt om i verden.

Det er klart det koster masse penger når man til en hver tid har et pilot crew på 3 liggende på hotell i Seattle og Bangkok. det må jo tilsvare rundt 10 årsverk å ha denne dealen?

ja jeg vet at de har 20 leiebiler der, men nå blir vel Seattle sett på som et trivselsstopp og de bor faktisk i Bellevue og ikke Seattle by så det er jo et stykke å ta seg rundt i tillegg til et rimelig beskjedent hotell. også 3 bangkok slinger i mars som er satt opp med 21 timers stopp. Det høres fett ut, eller hva?

noen her vil jo ha det til å høres ut som de ligger å velter seg i luksus, bader i boblebad og drikker champagne fram til avgang....:lol:

noen her vil jo ha det til å høres ut som de ligger å velter seg i luksus, bader i boblebad og drikker champagne fram til avgang....:lol:

En ting er Tommy777 som troller i ene enden av skalaen, men noe må til for å veie opp for de som sitter på andre siden og påstår at alt er skrellt til beinet og nå er det bare sadisme og barbarisme som kan få til mer kostnadskutt.

Tallenes tale er ganske klar, SAS bruker for mye penger og så kan man prate til kyrene kommer hjem om hva det er, men en politisk angrepsvinkel med splitt og hersk og et mål om å bare ikke sitte igjen med skylden selv fungerer dessverre ikke.

-A

Naa dreier det seg vel ikke om 20 biler, uansett saa er disse bilene stillt til raadighet av Coast Hotell kjeden...dette er en del av dealen som gjorde at Coast fikk avtalen med SAS

Vi hadde en sommersesong med to piloter på USA østkyst for 3-4 år siden. Flytiden vestover kan variere veldig mye. Det er en grense på flytid for to piloter: 8:30 block hours (altså fra gate til gate) og fra Skandinavia er flytiden til EWR, IAD og ORD svært ofte lengre enn det. Flight'ene ble schedulert med 2 piloter i utgangspunktet. Når Flight Planning var klar med sin jobb, viste det seg at flygningen ville ta mer enn 8:30, og en tredje pilot ble kalt ut på standby. Med dertil tilhørende forsinkelse. Egentlig ingenting å hente for SAS IC.

To netter i SEA er en deal vi har fått beholde ved å gå ned fra 4 dager på hjemmebase til å bare ha 3 dager etter endt flyging. Bilene stilles til disposisjon av hotellkjeden som nevnt. Vi betaler for bensin. Altså ikke helt gratis. Som nevnt, så ligger hotellet noe usentralt til og praktisk talt midt i et veikryss. Nest etter hotellet i Chicago, så er vel dette ett av de dårligste, men billigste, hotellene vi bor på. Cabinbesetningen hadde en periode kun en natt i SEA, men det var altfor mange som sovnet under aktiv tjeneste på hjemreisen til at SAS så det hensiktsmessig å opprettholde denne ordningen. Man har, tross alt, en fokus på det sikkerhetsmessige fremdeles i dette bolaget.

Vi har endel ruter som ikke går daglig. Spesielt ut fra ARN. Her er det uunngåelig at det blir 2 netter på crewet, og det tar SAS IC med i beregningen. For noen år siden ble crew pax'et fra PEK til NRT og v.v. med andre selskap for å redusere stoppenes lengde. Men disse flyene var stadig smekkfulle, og SAS måtte da betale full pris for crewet. Det ble dyrt, det!

Det ble også nevnt at vi helt forrest har goder som alle andre flygere bare kan drømme om. Hvilke goder? Vi flyr ca. 80-85 prosent av maks. tillatt tjeneste. I fjor sommer fløy jeg 119 timer på 5 uker. Vi har ca. 75-80 prosent av lønnen til de selskapene vi normalt blir sammenlignet med, med tildels vesentlig høyere skatt. Kostnadene er egentlig et resultat at SAS er "bosatt" i Skandinavia, med store personalkostnader forbundet med lovpålagte saker som arbeidsgiveravgift, forsikringer, etc., etc. Det er ikke så mye mer vi kan gi i kostnadslette til IC. IC har selv sagt at man må opp på minst 15-16 fly i flåten for at det skal bli butikk av det. Det er snakk om 5-6 milliarder kroner, og det er ikke de ansattes jobb å skaffe tilveie disse flyene.

Jeg veit ikke noe om betingelsene til de SAS ansatte. Men er ganske overbevist om at problemet er overhead som må fordeles på for få individ. Samt at disse få individene kanskje ikke fører til optimal utnyttelse av personalet. Tror faktisk at SAS IC er den delen av SAS som kan vokse seg ut av problemene. Men det krever flere fly.

Ingen må bli fornærmet i denne debatten. Som jeg sa tidligere, så lenge sikkerheten ikke settes i fare, bør man se på hvordan SAS sitt oppsett er i forhold til andre flyselskaper.

Når BA kun har en natt i Seattle, opptrår de da uforsvarlig? Flytiden til Seattle en halvtime lengre enn til Chicago i følge tidtabellen. Klarer ikke å se hvordan den halvtimen kan slite crewet ut.

Back