SAS IC-ruter og rykter.

Re: SAS ruter

per i dag så finnes det ikke fly, å da ei heller mulighet for nye ruter. Uten å eventuelt legge ned, eller redusere på andre. Noe som sannsynligvis ikke vil skje.

En viktig fråga blir förstås hur många widebodies som SAS kommer att beställa när man väl tar beslut om vad som ska ersätta A330/340.

Re: SAS ruter

Det oppdaget jeg ja, men har det noe å si? Tror ikke folk flest bryr seg om det står SK eller AA først i flightnummeret så lenge de kommer fram til destinasjonen sin som planlagt ;)

Jeg er ret sikker på at mange går op i den slags, fx statuskunder. Gebyrfritagelse, priority boarding, loungeadgang, pointoptjening er nogle af de fordele du har med UA/US og ikke med AA, hvis du er EGB/*G.

Selvsagt kan det være moro å spekulere i nye IC-ruter fra OSL, men tror vi skal være inneforstått med at dette er eventyr for det aller meste. SAS tenker nok på en rute til Asia, dvs. BKK. Kanskje. At de skulle introdusere en ny IC-destinasjon fra OSL anser jeg som ekstremt usannsynlig.;)

At EWR-ruten går bra er selvsagt hyggelig, men ærlig talt det skulle etter min mening også bare mangle...:rolleyes:

Men selv hvor bra den enn går; det er småpenger man tjener på slike ruter og jeg tror SAS gjør lurt i å legge fokuset på "brødet og smøret". Altså rutene som virkelig betyr noe, dvs. kortere ruter innen Europa til typiske business-destinasjoner. Her synes jeg SAS i alt for lang tid har latt til å tro at disse rutene går av seg selv og i alt for liten grad har sørget gor produktoppdateringer. I tillegg er selvsagt viktig rutene innen Skandinavia og innenriks i Sverige og særlig Norge. Her er min mening at man har gjort mye. Kanskje litt for mye...?:)

Vet det kan skape litt problemer for folk med AA-flightnr. hvis selskapet går konkurs (som de nå står i fare for, jf. annen tråd), men det er jo langt fra noen dagligdags situasjon.

Ved Ch. 11 er det business as usual. Chapter 7 er det ingen fare for - AA har store mengder cAAsh fortsatt...

Finner både ORD-MIA og MIA-EWR med AA som hhv. første og siste leg OSL-MIA når jeg søker via sas.no.

Ser dette - interessant ...

Neida, for kundene er det liten forskjell annet enn at det gjerne medfører litt lengre avstander ved terminalbytter samt at man ikke alltid får boardingkort for alle flighter.

Last edited:
Men selv hvor bra den enn går; det er småpenger man tjener på slike ruter og jeg tror SAS gjør lurt i å legge fokuset på "brødet og smøret". Altså rutene som virkelig betyr noe, dvs. kortere ruter innen Europa til typiske business-destinasjoner. Her synes jeg SAS i alt for lang tid har latt til å tro at disse rutene går av seg selv og i alt for liten grad har sørget gor produktoppdateringer. I tillegg er selvsagt viktig rutene innen Skandinavia og innenriks i Sverige og særlig Norge. Her er min mening at man har gjort mye. Kanskje litt for mye...?:)

Hvor mye penger tjener de for eksempel på ruten OSL- Newark, kontra da en typisk business destinasjon i europa?

Jeg håper uansett på flere IC ruter fra Oslo, gjerne til flere spennende destinasjoner.

men ruter til MIA, Houston, Seattle og LAX hadde spart meg for mange timer i jobb sammenheng, dog det er usansynlig :-)

Så noen spennende tall på Flyertalk nå. Antall Eurobonuskunder fordelt på land.
Overraskende nok var det minst i Danmark og nesten likt mellom Sverige og Norge tross vi er befolkningsmessig underlegne. Så burde være marked for mere SAS IC ifra OSL.

EuroBonus members, in thousands [2010, 2009 Change]
No. of members 2720 2679 1.5%
of which in Denmark 534 529 0.9%
of which in Norway 729 731 –0.2%
of which in Sweden 763 738 3.4%
of which in Finland 243 226 7.3%
of which international 451 455 –0.9%
Total number of gold members 60,3 64 –5.4%
Total number of silver members 128 136 –5.7%

Last edited:
Som mange andre sier. Rykter er gøy, og det er også litt morsomt å fabulere om hvor rutene eventuelt bør gå.

Jeg synes SAS skulle sette i gang OSL-MIA eller OSL-MCO.

Back