*** SAS IC på OSL mandag 19/4 ***

Status
Not open for further replies.
Re: *** SAS IC på OSL mandag 19/4 ***

Jeg kan bekrefte det .... grunnet 'Swedish Airspace Closed' - hva nå det må bety ... Det er ikke vanlig 'asketerminologi' ..
Kanskje man ikke gidder hele "due ash eynafjellavuttavatta" regla og har kutta. Ingenting som tyder på annet enn aske. Stengt fra "en linje mellom ARN og Strömstad og sørover".

904 og 946 har ETA på hhv 0630 (7 min siden) og 0704 forøvrig.

Tenkte bare å ta opp et litt stusslig paradoks.

Nå til dags er den vanlig på såkalt "green approach" der man glir mer eller mindre ned til flyplassen, og jeg leste hos Finnair at de sin A340 sparer ca 500 liter drivstoff på en slik nedstigning.

SAS bruker også denne nedstigningen, bl.a. i på Arlanda , se her: http://www.sweden.se/eng/Home/Education/Research/Reading/Swedens-green-approach-to-air-travel/

Paradokset her er at det er 400 km kortere til Oslo over Atlanteren til USA, kontra Kastrup og Arlanda, og en A340 maskin bruker ca 4000 liter drivstoff mer på å dra til Kastrup og Arlanda, kontra Gardermoen.

Så da kan man jo spørre seg om det såkalte "green approach" en et spill for galleriet, for hva er poenget med å spare 500 liter, om man "sløser bort" 4000 liter på en legere rute ?

Problemet er jo at SAS i mine øyne leker butikk mer en de driver, og da har man jo lov til å overse fakta av og til.

Men for all del, forstår at det er mange andre elementer som passasjergrunnlag, osv.

Uansett, jeg er 110% sikker på at i fremtidens luftfart, som blir knallhard på konkurranse, vil det aldri bli tillatt med en slik form for sløsing.

Som nordmann, er jeg jo helt enig i det du sier. Men hva hadde kostnadene med å flytte alt til OSL vært, og ville man i såfall mistet mye transfertrafikk fra Europa? Kommer danskene til å ville fly nordover til OSL for å dra til USA, Svenskene vestover for å dra til Østen? Men det er synd at CO gjør det så bra på EWR-OSL og at SAS har gitt opp ruta.

Problemet er jo at SAS i mine øyne leker butikk mer en de driver, og da har man jo lov til å overse fakta av og til.

Jeg vil nå påstå at det vil være å leke butikk (i hvert fall drive den veldig dårlig) hvis SAS mener det ikke er kommersielt fornuftig å fly fra OSL, men likevel velger å gjøre det for å spare noen liter drivstoff.

Som en miljøverner sa en gang:"Den mest miljøvennlige reisen er den som ikke blir foretatt".

<mod>
Denne tråden var om "SAS IC på OSL mandag 19/4". Det meste skulle nå være tilbake på track så da stenger vi denne...
</mod>

Status
Not open for further replies.
Back