SAS i møter med FlyLAL

Re: SAS i møter med FlyLAL

Drivstoff, landingsavgifter, underveisavgifter, handlingavgifter, og alle andre kostnader relatert til flytid, på samme måte som en bil; forsikring, teknisk vedlikehold (går stort sett på flytimer, og den kostnaden er STOR!), etc.

Kort oppsummert så er det vel kun kapitalkostnader og til dels crew kostnader som gjenstår om en planlegger kanselleringer flere måneder fremover. Og hvis en kan si opp, eller la være å ansette crew så sparer en der også...

Som sagt før; Jeg er 190% enig i at SAS har satset ALTFOR lite på IC i de gode årene vi har hatt, men akkurat nå så er jeg vel nesten enig i at de skal ligge litt lavt....

Drivstoff, landingsavgifter, underveisavgifter, handlingavgifter, og alle andre kostnader relatert til flytid, på samme måte som en bil; forsikring, teknisk vedlikehold (går stort sett på flytimer, og den kostnaden er STOR!), etc.

Kort oppsummert så er det vel kun kapitalkostnader og til dels crew kostnader som gjenstår om en planlegger kanselleringer flere måneder fremover. Og hvis en kan si opp, eller la være å ansette crew så sparer en der også...

Nå begynner vi vel å komme litt ut på siden av det denne tråden handler om, og jeg ber om unnskyldning for det....;)

Jeg vil vel anta at kostnader til crew må regnes som en fast kostnad når man f.eks. kansellerer en avgang som ligger mindre enn en måned frem i tid? Så kjapt klarer man vel ikke å sparke folk....:) (med mindre man må ha folk ut på overtid, om det er noe som heter det i den bransjen...).

Nå vet ikke jeg hvordan kontraktene med handlingselskapene ser ut, men jeg antar at avtalen ikke er så løs at man har en slags pay-as-you-go løsning, men betaling per handlede fly. Jeg ville kanskje trodd at det er en fast komponent basert på et gitt antall planlagte flybevegelser (og evt ekstra flybevegelser betales ekstra), og at handlingselskapet er bemannet i henhold til disse planene. Hvis det er i nærheten av å være riktig så er vel handlingkostnader også fast på så kort tid som man har sett på her (f.eks. så er en rekke avganger CPH-SEA i januar kansellert, som er nokså kort tid til. Jeg tar et forbehold om at avtaler med diverse parter kan være gjort lenge før dette ble offentlig kjent).

I tillegg kommer vel ekstrakostnadene ved å booke om passasjerer som er booket på de kansellerte avgangene over på andre selskap. Det er vel heller ikke helt gratis, og man kan vel ikke regne med at alle aksepterer å bookes om til neste tilgjengelige SAS avgang.

Nå vet ikke jeg hvordan kontraktene med handlingselskapene ser ut, men jeg antar at avtalen ikke er så løs at man har en slags pay-as-you-go løsning, men betaling per handlede fly. Jeg ville kanskje trodd at det er en fast komponent basert på et gitt antall planlagte flybevegelser (og evt ekstra flybevegelser betales ekstra), og at handlingselskapet er bemannet i henhold til disse planene.

Her borte betaler man per 'turn', eller rotasjon, som regel med en penalty hvis man blir forsinket. Likedan har man spesielle satser for f.eks. overnattende fly. Ved kansellering betaler man som regel full takst, med mindre kanselleringen skjer mer enn et visst antall timer før ankomst - som regel 24. Så i et slikt tilfelle, med kansellering en maaned før, vildet ikke påkomme noen kostnader, men mindre man må bemanne en skranke eller to for å fange opp de som evt. ikke har fått beskjed ...

Må vel beklage jeg også da... Ikke så mye LAL her lenger nei....

Crew (spesielt cabin) slutter det tosifret av i måneden i hvert land, så jo lenger en kan utsette nyansettelse, jo mer sparer en. Videre så reduserer en fridagssalg, en kan legge ut maks ferie over noen måneder med lav produksjon etc etc...

Handling er til en viss grad fast, men her kan faktisk SAS med temmelig kort varsel endre i de planene som er lagt. Det er IKKE en fast kostnad, uavhengig av om flyet lander eller ei. Nesten all handling kostnad går bort hvis en kansellerer slik SAS har gjort nå.

Men den store innsparingen er vel fuel og teknisk vedlikehold, som samlet vel utgjør nærmere 1.000.000 nok på en rundtur til SEA.

Men; Det er helt sikkert kostnader også, og jeg jobber IKKE i SAS revenue, så jeg håper de folkene vet hva de gjør. I stor grad så gjør jeg det, men jeg VET ikke...!

Og igjen; Beklager at vi ødela LALen, hvis noen vil snakke enda mer IC så passer nok en annen tråd bedre....

Last edited:

Kanskje det ikke står så ille til alikevel. Satsningen i Øst er vel absolutt fornuftig - airBaltic selges fordi man ikke får kontroll - i flyLAL kan man kanskje få kontroll. liker godt at SAS satser jeg...

Høres veldig merkelig ut i mine ører.

Her selger de seg ut av AirBaltic og Spanair. Man skulle ikke tro at tiden var inne for å kjøpe seg opp i andre selskaper. Trodde de hadde mer enn nok med å finne ut av sin egen krise?

BF:cool2

BT ble ikke solgt for å skaffe cash og bli kvitt et tapsforetak, men fordi de ikke klarte å oppnå full kontroll over selskapet

Jeg er maalloes.. Blir dette gjort paa trass for aa "vise" de korrupte myndighetene i Baltikum? Mangelen fokus er ganske saa aapenbart i SAS..

Her vil jeg faktisk si at de for en gangs skyld har fokus og holder seg til sin vedtatte strategi. SAS har alltid sagt at Baltikum er et fokusområde, men at de ikke ønsker å være minoritetseiere i andre flyselskaper. Når man da ikke fikk full kontroll over BT så solgte man seg like gjerne helt ut, og begynner å si på andre kandidater.

Det samme vil skje med Estonian. Enten selger de estiske myndigheter til SAS, eller så selger SAS sin andel og selskapet for klare seg selv

Hvis de fortsatt skal ha en IC så er de HELT avhengige av feeding fra utenfor Skandinavia, så jeg forstår jo at de ønsker å gjøre noe når både Baltic og Estonian ser ut til å glippe. Om LAL er svaret gjenstår å se....

Naa tviler jeg paa at andel av feeds fra baltikum er saerlig stort, men man maa vel noedvendigvis ha ett fornuftig, stabilt, konkurransedyktig produkt aa selge foer man satser i noe omraade.

I tillegg har jo Baltic og Estonian majoriteten av sine ruter utenfor Skandinavia, Estonian er jo en lilleputt med sine faa 737 maskiner..

BT ble ikke solgt for å skaffe cash og bli kvitt et tapsforetak, men fordi de ikke klarte å oppnå full kontroll over selskapet

Her vil jeg faktisk si at de for en gangs skyld har fokus og holder seg til sin vedtatte strategi. SAS har alltid sagt at Baltikum er et fokusområde, men at de ikke ønsker å være minoritetseiere i andre flyselskaper. Når man da ikke fikk full kontroll over BT så solgte man seg like gjerne helt ut, og begynner å si på andre kandidater.

Det samme vil skje med Estonian. Enten selger de estiske myndigheter til SAS, eller så selger SAS sin andel og selskapet for klare seg selv

Nei, 220 mill SEK er vel ikke mye aa rope hurra for.. Hvor mye dette eventyret har kostet SAS er vel vanskelig aa si.

SAS holder seg til en strategi ved aa vise interesse i LAL?? Naar kassa er lekk som en sil, boer kanskje man ha fokus paa sin kjernevirksomhet og gjoere denne loennsom foer man hiver seg ut paa nye eventyr i ett marked som er kjent for dirty business, saerlig slik som situasjonen er naa.

Foroeverig, er SAS minoritetseier i BMI og blir det snart i Spanair, en velkjent rolle de har hatt i flere investeringer gjennom alle aar.

Nei, dette stinker arroganse lang vei, SAS har faatt seg en paa snuta av myndighetene i disse korrupte baltiske landene og selger seg ut og skal trasse seg inn i ett nytt selskap og de gaar garantert i samme fella igjen. Det er greit at man skal ekspandere/gjoere seg klar for bedre tider naar det er nedgangstider, men dette boer foerst gjoeres etter at man har sikret kjernevirksomheten har en positiv drift. Blue1 boer kanskje vaere et alternativ aa satse paa i Baltikum istedetfor aa kaste penger etter en andel av FlyLAL??

Dersom SAS har nok cash og ikke trenger aa selge, gjoer de det paa verst mulig tidspunkt. Skal bli spennende aa se hvor mange milliarder de har tapt paa Spanair naar kjoepsprisen blir kjent rundt enden av januar.

Tommy777, hva er galt med baltiske myndighetene?

Problemet er at man oppfører seg på vis ulikt her hjemme og snakker fremmede språk. Hadde man bare kalt det "nettverk" og slike ting så hadde det vært helt uten korrupsjon og over bordet. I Norge, anyway. ;)

-A

Ihvertfall det var konstig at BT fikk stor support fra Riga mens priser fra Vilnius var mye lavere enn fra Riga, fordi i Riga hadde man monopol. Lettland gav penger for uppstod av sin BT i krigen mot FlyLAL i VNO. Det er ikke fair og Litauens vreden er naturell isaafall.

Her i linken har man bare lettiske vypunkt.

Ordinary legal practice is that security for lawsuits is ensured and properties are put under arrest only in those cases in which there is reason to believe that the respondent will seek to avoid a judgment or engage in malicious activities which lead to a situation in which there are no assets to collect. The Latvian state owns 52% of airBaltic and 100% of the Riga International Airport, and it is liable for the activities of those two enterprises with all of its property. The ruling in Vilnius apparently means that the judge believes that the Republic of Latvia would not be able to make payment if the court were to rule that monies are to be collected.

Kanskje Domstolen slik trodde :)

Foroeverig, er SAS minoritetseier i BMI og blir det snart i Spanair, en velkjent rolle de har hatt i flere investeringer gjennom alle aar.

Nå er posten i BMI til salgs og eneste grunnen til at de ikke selger seg helt ut av Spanair er at det ikke finnes noen som er villige til å overta hele selskapet. Så jeg mener fortsatt at her holder SAS seg til strategien ved å fokusere på Norden og Baltikum og å forsøke å komme seg ut av minoritetsposter. At de derimot sliter med å bli kvitt disse postene er en annen sak, men det er ikke dagens SAS ledelse som anskaffet dem

Nå er posten i BMI til salgs og eneste grunnen til at de ikke selger seg helt ut av Spanair er at det ikke finnes noen som er villige til å overta hele selskapet. Så jeg mener fortsatt at her holder SAS seg til strategien ved å fokusere på Norden og Baltikum og å forsøke å komme seg ut av minoritetsposter. At de derimot sliter med å bli kvitt disse postene er en annen sak, men det er ikke dagens SAS ledelse som anskaffet dem

Ja, og du tror at LH kjoeper den siste delen av BMI?? Ikke naa som de ikke maa..

Se tilbake paa historien. SAS har vaert minoritetseier i en rekke selskaper, saa ikke noe nytt for dem. De selskapene de har vaert minoritetseier har de faktisk cashet inn masse paa, kanskje det beviser at naar SAS styrer skuta i fremmede omraader, gaar det aat skogen??

Naa viser det seg at FlyLAL er blakke og trenger penger for aa betale avgifter umiddelbart. Da er mitt raad til SAS aa holde seg unna, fordi det blir enda ett nytt tapsluk, strategi eller ikke

...eller kanskje det er et forhandlingsutspill i spillet om airBaltic? Aksjene i bmi har de vel aldri fått uttelling for -Bishop`n har stort sett gjort som han selv har ønsket... Å eie WF 100% har jo ikke være bare dumt - eller hva?

Tja - Baltikum er vel et hjemmeområde for oss i Skandinavia. I allefall ser man alt fra flyselskap, til klesbutikker, matbutikker, banker og eiendomsselskap fra Skandinavia etablere seg i nettopp Baltikum.

Er det ikke heller slik at innbyggerne i de baltiske statene føler seg hjemme i Skandinavia? Spesielt er vel dét tilfellet for estlendere.

FlyLAL har fått utvidet tidsrammen:

Fly LAL har inngått en tidsbregrenset avtale med Vilnius International Airport. Denne gjør det mulig å få avviklet jule og nyttårstrafikken. Denne gir selskapet et lite "pusterom" i arbeidet med å betale gjelden til flyplassen.

FlyLAL får fortsatt fly på Vilnius

Back