• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS i møter med FlyLAL

MD11

ScanFlyer Dusty
SAS i møter med FlyLAL

SAS er intressert i Baltikum og har kastet sine øyne på Litauen og FlyLAL i følge boarding.

SAS har kastet sine øyne på markedet i Litauen - det mest folkerike landet i Baltikum. Representanter fra konsernet skal i dagene før julaften ha vært i møte med landets transportminister og toppledelsen i det nasjonale flyselskapet FlyLAL

http://www.boarding.no/art.asp?id=34537

Men legg merke til bildet fra kabinen på deres B737-300 i artikkelen. Se på overheadbins her. Disse tilhører defintivt ikke original B737-300 interiør. Dette er NG interiør. Så tydeligvis må selskapet ha oppgradert sine kabiner på classicen til NG.

Re: SAS i møter med FlyLAL

Høres veldig merkelig ut i mine ører.

Her selger de seg ut av AirBaltic og Spanair. Man skulle ikke tro at tiden var inne for å kjøpe seg opp i andre selskaper. Trodde de hadde mer enn nok med å finne ut av sin egen krise?

BF:cool2

Skulle akkurat til å nevne dette med krise, skulle tro de hadde mere enn nok å konse seg om...
Nå er ikke jeg økonom, men skjønner ikke helt opplegget her, så vidt de greier å holde vingene i lufta fra førr...

Kan SAS lykkes på tredje forsøket?

Lithuanian Airlines var jo i utgangspunktet statlig før det ble privatisert og omdannet til flyLAL for noen år siden. At det igjen kan bli statlig forteller vel det meste... Selskapet har slitt enormt i konkurransen med airBaltic.

Jeg innbiller meg at SAS har lyst til å ha noen føtter i Baltikum. Når det ikke kunne skje ved å øke eierandelene i BT er det vel naturlig å se på andre løsninger.

Jeg synes dette høres meget bra ut hvis dette er riktig. For FlyLAL trenger en opptur og det kan være et greit tidspunkt å komme inn der på og bli en meget god samarbeidspartner til SAS. Tror SAS trenger et brohode i Baltikum og de trenger å styrke seg i Litauen kanskje spesielt. Mitt inntrykk er at for eksempel Vilnius ikke er like konkurranseutsatt som f eks Riga ift lavprisselskaper. I tillegg er det et stort marked her for både mer turist- og forretningstrafikk. Vilnius er virkelig en flott by!

I tillegg har du jo en mer forretningspreget destinasjon som Kaunas. Hvis SAS og FlyLAL kunne blitt enige tror jeg begge kunne tjent på det.

Men legg merke til bildet fra kabinen på deres B737-300 i artikkelen. Se på overheadbins her. Disse tilhører defintivt ikke original B737-300 interiør. Dette er NG interiør. Så tydeligvis må selskapet ha oppgradert sine kabiner på classicen til NG.

Det ewr sannsynligvis ex-ATA maskinen. Den ble oppgradert foer ATA satte den i trafikk.

Men vil det ikke være smartere av SAS å la NO/DK/SE forsyne seg av Baltikum? Ja, disse selskapene har høyere kostander enn de baltiske. Men det ser jo ikke ut som SAS evner å reduserer disse. Da vil det vel være bedre økonomi i å utnytte ressurseren bedre.

Trodde de hadde en eierandel i Estonian også? Hvis de da fikk kjøpe opp Air Baltic og FlyLAL også, hadde de jo hatt full kontroll over baltikum. Så kunne de jo døpe om selskapene til Blue 2, 3 og 4? :colgate:

BF:cool2

Ja, saanne overhead bins skulle jeg gjerne sett ombord i majoriteten av dine fly, MD11.

Jeg er maalloes.. Blir dette gjort paa trass for aa "vise" de korrupte myndighetene i Baltikum? Mangelen fokus er ganske saa aapenbart i SAS..

Ja, saanne overhead bins skulle jeg gjerne sett ombord i majoriteten av dine fly, MD11.

Jeg er maalloes.. Blir dette gjort paa trass for aa "vise" de korrupte myndighetene i Baltikum? Mangelen fokus er ganske saa aapenbart i SAS..

De kommer fortløpende nå Tommy så fremtiden ser lys ut:)

Flyme var også interessert i FlyLAL før de gikk konkurs!

SAS må jo bruke pengene (jeg visste ikke at de hadde noen...) på noe, og å investere de i egen drift (IC...) er tydglivis ikke noe de synes er lurt.

Hvis de fortsatt skal ha en IC så er de HELT avhengige av feeding fra utenfor Skandinavia, så jeg forstår jo at de ønsker å gjøre noe når både Baltic og Estonian ser ut til å glippe. Om LAL er svaret gjenstår å se....

Hvis de fortsatt skal ha en IC så er de HELT avhengige av feeding fra utenfor Skandinavia, så jeg forstår jo at de ønsker å gjøre noe når både Baltic og Estonian ser ut til å glippe. Om LAL er svaret gjenstår å se....

På meg virker det vel egentlig som at SAS ikke egentlig vil ha noen IC-del. Det er iallefall veldig mye underlig som kommer fra den kanten - i det ene øyeblikket skal man starte en rekke nye ruter (f.eks. SFO), og i det neste så kansellerer man avganger en mass, og reduserer slik at man per i dag ikke har en eneste destinasjon med daglige avganger (iallefall om Tommy777 har rett i sine utsagn).

Vi kan sikkert veldig lett bli enige om at SAS er ALTFOR defensiv i sin IC satsing, og at de burde gjort mer når tallene pekte oppover, men at de akkurat nå reduserer med det antall legs som er nevnt i andre tråder er ikke akkurat noen stor bombe... Hvis de ikke hadde redusert så hadde jeg nok blitt mer nervøs - jeg har sett anslag over bookingtallene både til SAS og andre IC operatører fremover. Not very nice!!!

På meg virker det vel egentlig som at SAS ikke egentlig vil ha noen IC-del.

Nei det stemmer nok ikke .. imidlertid lider de under en beslutningsvegring som omtrent lammer dem. Og den kommer ikke nødvendigvis fra IC selv, men fra de som sitter over ... og da er det lite IC kan gjøre annet enn å banke hodet i veggen ...

Nei det stemmer nok ikke .. imidlertid lider de under en beslutningsvegring som omtrent lammer dem. Og den kommer ikke nødvendigvis fra IC selv, men fra de som sitter over ... og da er det lite IC kan gjøre annet enn å banke hodet i veggen ...

Vel, går ikke det ut på ett...? Om man faktisk vil ha en IC-del i SAS så må naturligvis styret foreta beslutninger som støtter opp om et slikt ønske. Beslutningsvegring tolker jeg mer i retning av et litt for lite sterkt ønske om å opprettholde den delen av selskapet.

Hva sparer SAS på de ikke-planlagte kuttene i rutetilbudet (jfr tidligere tråder)? Det må vel være drivstoff og landingsavgifter i all hovedsak, for de fleste andre kostnader er vel mer eller mindre faste over en så kort tidshorisont. Hvor mye kan det utgjøre?

Back