SAS hudflettes av forsker

Men! Hva betaler de i lønn til de deltidsansatte? Lærlingenivå? Vikarbyrånivå? Samme betingelser som resten?

Forhåpentligvis betaler SAS dem den lønna de har sagt dem skal betale dem.....

Nå er det jo ingen nyhet at bruk av mange deltidsstillinger er gunstig for bedrifter, og mindre gunstig økonomisk av arbeidstakerne. Er jo bare å se til omsorgssektoren.

Så vidt jeg vet får de nøyaktig de samme arbeidsvilkjårene som andre C/A'er. Samtidig er disse også en rekrutteringspool når man trenger flere i full stilling. Med 1600 kabinmendarbeidere i SAS i Norge tar det ikke lang tid før de som ønsker det har full stilling.

- I motsetning til i helsevesenet, hvor det er enorme mengder personell som jobber ufrivillig deltid, eller sitter på en samling av forskjellige deltidsbrøker som til sammen blir en stilling det går an å leve av.

Jeg skjønner ikke at dette er en stor sak, men det er mulig det er mer i denne saken enn det som står i de to artiklene. Det må vel være et stort antall bedrifter som har deltidsansatte. Når jeg studerte så hadde jeg en deltidsjobb som vel tilsvarte knapt 20% av full stilling, noe jeg var helt fornøyd med. Det er vel muligens slik at man har behov for mer folk i enkelte perioder av dagen, hvor et sett med flere deltidsansatte kan løse dette behovet (noe færre, men fulltidsansatte, ikke kan). Om det er snakk om maks 12% av arbeidsstokken, så kan vel dette ikke være et stort problem..?

jeg startet min karriære i SAS som telefonselger i 10%-stilling - en glimrende ordning når man var student, og det var vel ingen måned jeg jobbet kun de 4 timene...

Back