SAS harmoniserer servicekonsept

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
I arbeidet med å harmonisere servicekonseptet i SAS, kommer man fra 25OCT (starten av vinterprogrammet) til å ha samme servicekonsept på alle fly til/fra utedestinasjoner. Tidligere har kundene opplevd å ha mulighet til å kjøpe Business om man fløy OSL-CPH-NCE, men ikke m man fløy direkte NCE-OSL. En rekke destinasjoner fra ARN og OSL som ikke har hatt 3 klasser (mens det har vært 3-klassekonsept fra CPH) vil få Business, Economy Extra og Economy nå. Dette gjelder følgende ruter:
  • ARN-LIN
  • ARN-DUB
  • ARN-NCE
  • OSL-NCE
  • ARN-ATH
  • OSL-FCO
  • ARN-FCO
  • ARN-BCN
  • OSL-BCN
 
ett sted må man vel gjøre en cut-off, og starten på et sesongprogram har jo alltid vært en yndet tid til å gjøre endringer. Så fpr vi bare håpe at harmoniseringen i servicekonseptet fortsetter - over hele gruppen
 
Veldig bra - nå blir det mer oversiktelig! Selv om det er lite passasjerer i Economy Extra, og potensielt sett lite passasjerer i Business Class, på en del av disse rutene representerer de solide inntekter så muligheten for Business Class bør absolutt være til stede på alle ruter, synes jeg.

Jeg synes imidlertid ikke at det er nødvendig å ha skilt med både Business Class og Economy Extra oppe når det ikke er passasjerer i disse klassene. Det ser bare dumt ut!
 
Veldig bra - nå blir det mer oversiktelig! Selv om det er lite passasjerer i Economy Extra, og potensielt sett lite passasjerer i Business Class, på en del av disse rutene representerer de solide inntekter så muligheten for Business Class bør absolutt være til stede på alle ruter, synes jeg.

Jeg synes imidlertid ikke at det er nødvendig å ha skilt med både Business Class og Economy Extra oppe når det ikke er passasjerer i disse klassene. Det ser bare dumt ut!

Nå er vi litt OT, men det jeg har både sett og opplevd selv er å være eneste i biz (som ikke er like gøy som å være eneste i F på en 747), og så kommer den vanlige oppramsingen av service-tilbudet for turen etter avgang hvor man gjerne leser opp høyt hele remsen.

Er det 1-2 pax i C eller Y, så synes jeg det er like greitt at de bare kommer bort og forklarer det raskt og greitt, og så tar man heller en avkortet tale til de uvaskede massene.

-A
 
harmonisere, my :mol

:lol: Greit nok det, men hadde vært mye bedre om de harmoniserte litt mer mot de selskapene de "ligner".
Se f.eks innenriks i Norge, vet ikke i Sverige og Danmark, alle, uansett får frokost frem til kl9. Kunne de ikke harmonisert dette på de andre og, jeg kan godt ta til takke med et rundstykke, trenger ikke en continental frokost når jeg fly til Cph. Men nei, Sas overtar litt der BU lå med brukket rygg etter Best/Back konseptet

I Sas er det fremad i alle retninger, tenk hvor
lite det hadde kostet og gitt folk det lille ekstra.
 
Bra! Måtte SAS endelig få et servicekonsept over hele fjøla!

Enig, for meg er det veldig uklar hva SAS har som produkt. Og da er jeg litt over gjennomsnitlig interessert. Kunden skal ha klarhet i hva produktet er, de liker ikke selskap som bytter konsept og tilbud til stadighet. Ett SAS, ett konsept!
 
harmonisere, my :mol

:lol: Greit nok det, men hadde vært mye bedre om de harmoniserte litt mer mot de selskapene de "ligner".
Se f.eks innenriks i Norge, vet ikke i Sverige og Danmark, alle, uansett får frokost frem til kl9. Kunne de ikke harmonisert dette på de andre og, jeg kan godt ta til takke med et rundstykke, trenger ikke en continental frokost når jeg fly til Cph. Men nei, Sas overtar litt der BU lå med brukket rygg etter Best/Back konseptet

I Sas er det fremad i alle retninger, tenk hvor
lite det hadde kostet og gitt folk det lille ekstra.

Det SAS her gjoer er ett meget bra trekk. Janteloven gjelder nemlig ikke utenfor Norges grenser og betaler man for Extra/Biz boer man faa den servicen man betaler for. Det gjoer at SAS blir mer harmonisert og er meget smart.

Men som du sier, generell service over hele fjoela er ogsaa viktig og der feiler dessverre SAS gang paa gang. Flott at de proever seg, men hvorfor ikke ta en 100% overhaling?
 
Tommy & co - harminisering over hele fjøla kommer. Husk at dette er SAS - ting tar tid i "bolaget".
 
Bra at de gjør fremskritt/støt for å tiltrekke seg bedre betalende kunder,
men trenger de være, The Businessmans Airline/The In Between/And Norwegian. Har jo forsøkt "ørten" ganger på det.
Kan de ikke bli mer Sas. Selv AF klarer å servere alle på sine europeiske, iallefall den jeg fløy, ruter en liten sak å tygge på eller drikke bakerst i bussen.
Kunden forlanger ikke mye, kun kjekt med litt oppmerksomhet for de billigste reisende.

De, Sas kjører kampanje med 0 gebyr, tror nesten Ola Nordmenn d...... i DY's gebyrer, se bare bag gebyret f.eks, du betaler for bagasje, men er det en barnevogn fraskirver DY seg ansvar ved ev. skade., men tatt seg betalt for dem har dem like fordømt

Antar at regningen for et lille stykke brød el. kake til Hr. Hansen på 21E ikke hadde kosta så mye, iallefall ikke når en trekker fra det som cateringen som de ikke får solgt blir kastet:8:
 
Gratis er ikke gratis. Du blir selvfølgelig belastet for det gjennom billettprisen.
 
Gratis er ikke gratis. Du blir selvfølgelig belastet for det gjennom billettprisen.

Ja, hvis kostnadene blir større, og det er jeg ikke så sikker på at det blir. Og ihvertfall sammenlignet med prisen man tar idag.
 
Jeg er enig i at det er bra at SAS harmoniserer servicekonseptene, dette gjør det enklere for kundene å vite hva de får til en hver tid. Det har sikkert også mange fordeler internt, med standardisering av systemer osv.

Men spørsmålet er om SAS ikke burde ha kuttet ut en av klassene, for å forenkle ytterligere. Jeg vet at mange liker Economy Extra og at dette er noe som skiller SAS fra andre selskaper, og jeg går ut fra at de har gjort regnestykkene og tror de tjener penger på å fortsatt ha tre klasser. Men: Economy Extra gir også kostnader, og kompliserer tilbudet til passasjerene.

Hvorfor er SAS eneste (evt et av få?) selskapet med tre klasser i Europa? Har SAS skjønt noe som de andre ikke har, eller er det noe med kundene i Skandinavia som gjør Eco Extra spesielt relevant her? Tjener SAS egentlig penger på Eco Extra?
 
Dette med harmonisering av servicekonseptene i NO/SE/DK har ju vært sagt tidligere at man skulle gjøre (jeg hørte det når jeg var i SAS 2006).
Hva er det som sier at det nå kommer?
Dersom SAS klarer å kommunisere dette ut til kundene er jeg ganske sikker på at det vil bidra med å få flere kunder. Bare det å by på en liten brødbit + noe å drikke til/fra Europa er noe som burde bli prioritert.
Som noen skrev så kan man by på vann/brus/juice så kan man kjøpe alkoholhaltige drykker.
 
Back
Top