SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Jeg får inntrykk av at mange av de som føler seg mest krenket av denne reklamen er de som ellers hisser seg mest opp over andre grupper som føler seg krenket.
Det er ikke første gang SAS har reklamer som overvurderer og ender opp litt for smarte for sine egne kunder. Poenget med filmen ser jeg ikke noe galt eller feil ved, men de fleste har vel hisset seg opp så mye lenge før de kommer til slutten av snutten at de ikke får det med seg.
 
Jeg skjønner ikke poenget med reklamen, ingenting av det som formidles i den er nytt eller overraskende. Men hvorfor publisere noe sånt i en tid så polarisert som nå? Twitter-folket og andre går amok over hver minste ting og da måtte de forvente at dette ville skape reaksjoner. De burde heller konsentrere seg om å være flyselskap, å mate nettroll kan andre ta seg av.
 
Last edited:
Jeg ser ingenting i veien med filmen men Krenk.no et al er sinte

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Tror kanskje ikke du bidrar til en saklig debatt ved å fremstille alle som reagerer på filmen som rasister og nasser...

Jeg mente at det var sjokkerende at mange kommentarer var åpenbart rasistiske. Les det jeg skriver :headbang:rolleyes::angry:
 
Jeg skjønner ikke poenget med reklamen, ingenting av det som formidles i den er nytt eller overraskende. Men hvorfor publisere noe sånt i en tid så polarisert som nå? Twitter-folket og andre går amok over hver minste ting og da måtte de forvente at dette ville skape reaksjoner. De burde heller konsentrere seg om å være flyselskap, å mate nettroll kan andre ta seg av.
Så da mener du at man skal tenke seg nøye gjennom om man provoserer noen som helst på krenkenettet før man skal publisere en reklame? Ok.
 
Så da mener du at man skal tenke seg nøye gjennom om man provoserer noen som helst på krenkenettet før man skal publisere en reklame? Ok.

Når man fjerner en reklamefilm etter få timer, så har man åpenbart undervurdert et eller annet.
 
Var da voldsomt så fort vi polariserte her inne da?

Jeg synes filmen var litt naiv. Jeg skjønner poenget med den, og i en eller annen tankerekke kan jeg forstå at det virket som en god ide. I prinsippet er det en god ide også.

Men i praksis... Jeg tror ikke man trenger være rakettforsker for å forstå at ingen liker å høre at det de forbinder seg med ikke er noe.

På overflaten er det, det filmen sier. Og markedsføring (med mindre man er en politisk organisasjon) skal handle om produkt og ikke sin politiske overbevisning. Med mindre man vil skyve fra seg 50% av befolkningen.

Jeg skjønner at jeg sikkert er en sint og forsmådd mann på 50+ som sier det, men jeg fikk ikke en god stolt følelse av å se denne
 
Interessant. De fleste er vel enige om at man må være veldig vrang og lettkrenket på egen kultur/nasjons vegner vis man hisser seg voldsomt opp over det totale budskapet i denne filmen - gitt at man har sett hele. Samtidig kan man jo stille spørsmålet om de som har laget filmen har tilstrekkelig bakkekontakt (...) til å forstå potensielle reaksjoner, eller om man forventet slike reaksjoner og ville ha dem.

Det er vel antakelig et svensk byrå som har laget dette, og svenskene har kanskje en større andel som kan identifisere seg med "We are travellers" enn nordmenn, som i større grad bruker SAS som et helt ordinært og nødvendig transportmiddel, og synes generelt at dette budskapet, og denne filmen, blir å skyte både feil og over mål på en gang.
 
Interessant. De fleste er vel enige om at man må være veldig vrang og lettkrenket på egen kultur/nasjons vegner vis man hisser seg voldsomt opp over det totale budskapet i denne filmen - gitt at man har sett hele. Samtidig kan man jo stille spørsmålet om de som har laget filmen har tilstrekkelig bakkekontakt (...) til å forstå potensielle reaksjoner, eller om man forventet slike reaksjoner og ville ha dem.

Det er vel antakelig et svensk byrå som har laget dette, og svenskene har kanskje en større andel som kan identifisere seg med "We are travellers" enn nordmenn, som i større grad bruker SAS som et helt ordinært og nødvendig transportmiddel, og synes generelt at dette budskapet, og denne filmen, blir å skyte både feil og over mål på en gang.

Dansk byrå men svensk regissør
 
https://e24.no/naeringsliv/i/e84Plg...Social&utm_source=Facebook#Echobox=1581501534



Ærlig talt, her må sas ta seg en bolle. Mener de virkelig at folk liksom har gått sammen for å angripe selskapet? Hadde vært interesannt å hvite hvem de tror står bak...



Aftonbladet hevder i hvertfall det

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm

SAS reklamfilm om skandinavisk kultur satte igång ett internationellt jättedrev på sociala medier.

Här är graferna som visar hur inlägg om videon spred sig från svenska högerpopulistiska sajter till den ryska propagandajätten Sputnik – och vidare ut i världen.
.


Om det stemmer eller ikke aner jeg ikke. Uansett, så klarer jeg ikke helt får det store engasjementet til en reklamefilm. Som strengt tatt var helt på det jevne?
 
Her har jeg en følelse av (håper) at de tullingene som blir krenket av denne har det som en små sarkastisk motreaksjon på hvor mye alt annet blir krenket om dagen.

Personlig gir slike reklamer meg fint lite og jeg henger etter på dette området. Halvpolitiske reklamer som feks den kritiserte Telia reklamen osv er bare støy for meg og tegn på at designbrille-mafiaen på markedsavdelingen ikke alltid tenker på hva kunden vil se før de slenger ut noe.
 
SAS har nå tydeligvis fjernet mulighetene til å poste innlegg direkte på Facebook-veggen, men shitstormen fortsetter i kommentarfeltene til poster de selv har lagt ut.
 
Back
Top