SAS grounder 18 A320neo med teknisk 23/3

Someone

Moderator
Medlem
SAS har satt 18 A320neo på bakken, 12 hos SK og 6 hos Connect, mens de venter på inspeksjon og utskifting av en eller annen del.

Aj aj, kansellering av fly til Malaga, Larnaca, Granka, London, Tenerife etc på en dag med travel påskeutfart og fulle fly, dette blir litt endring for en god del passasjerer.

Aj aj, kansellering av fly til Malaga, Larnaca, Granka, London, Tenerife etc på en dag med travel påskeutfart og fulle fly, dette blir litt endring for en god del passasjerer.

SAS ønsker god påske [emoji15]

Wizzair har jo også groundet mange NEO maskiner. Er det samme type ting man må undersøke? Hvor lang tid er det beregnet å ta før alle fly er igang igjen?

Wizzair har jo også groundet mange NEO maskiner. Er det samme type ting man må undersøke? Hvor lang tid er det beregnet å ta før alle fly er igang igjen?

Så vidt jeg har skjønt, så har Wizz problemer med motorene (Pratt & Withney), som er et mye større problem. SAS har den andre motortypen (CFM).

Hva er årsaken til at det "bare" er 18 maskiner som er satt på bakken?

Veldig greit at man har en flight som er satt opp med CEO til uken.

Nå har jeg forsøkt å finne noe om dette i aviser fra noen andre steder i Europa uten å finne noe, men det hadde garantert vært store overskrifter rundt omkring i verden, ikke bare i Skandinavia, hvis dette hadde vært en flytype fra Boeing, for ikke å snakke om hvis det hadde vært en MAX!

PS.
Hvorfor sier alle at flyene er "grounded"? Er det ikke bedre å skrive norsk og si at flyene er satt på bakken?

Er jo ikke akkurat lei meg for at mannen min ikke ville fly SAS på siste del av hjemturen i morgen og at han betalte oss opp for å fly Lufthansa hele veien hjem.

Pyha…;) så var det godt, at jeg kom hjem med en A320N (SE-ROC) i går.
Derefter fløj den en retur til OSL, og i dag har den ikke været i luften.

Nå har jeg forsøkt å finne noe om dette i aviser fra noen andre steder i Europa uten å finne noe, men det hadde garantert vært store overskrifter rundt omkring i verden, ikke bare i Skandinavia, hvis dette hadde vært en flytype fra Boeing, for ikke å snakke om hvis det hadde vært en MAX!

PS.

Hvorfor sier alle at flyene er "grounded"? Er det ikke bedre å skrive norsk og si at flyene er satt på bakken?
Det ryktes at dette er en glipp hos maintenance hos SAS. Komponenten skulle vært byttet innen X tid. SAS glippet og må derfor grounde. Det er ikke varslet i resten av verden fordi andre selskap har fulgt produsentens instruksjoner om vedlikehold.

Med forbehold om at ryktene stemmer.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

Noen som vet status pr. lørdag kveld? En bekjent skal reise 07:20 fra OSL i morgen og har ikke hørt noe fra SAS.

Det ryktes at dette er en glipp hos maintenance hos SAS. Komponenten skulle vært byttet innen X tid. SAS glippet og må derfor grounde. Det er ikke varslet i resten av verden fordi andre selskap har fulgt produsentens instruksjoner om vedlikehold.

Med forbehold om at ryktene stemmer.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Kan se ut til at det stemmer, et stykke nedi artikkelen hos NRK er pressesjef Tonje Sund intervjuet og sier følgende:
Kan dere si noe mer om hva som gjorde at flyene ble satt på bakken?

– En rutinesjekk var ikke fullført innenfor den angitte tidslinjen, noe som førte til beslutningen om midlertidig ta flyene ut av drift. Det er ingen umiddelbar risiko, men i henhold til regelverket skal disse kontrollene utføres.
https://www.nrk.no/norge/sas-kansellerer-flyvninger-i-norge-og-sverige-1.16818798

Det er dessverre ikke første gangen dette har skjedd, selv om det såvidt jeg vet er en del år siden sist.

Back