SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Og jeg vil tro at Markedsføringskostnadene til SAS er meget konstante, den gjengen lever sitt eget liv og markedsfører uansett om det er en ny rute eller om en gjenninnfører service;)
...men jeg jfr. tråden i småprat, sansen for dagens reklame fra SAS om SMS:up:

Husk at Continental ogsaa hadde fire ukentlige avganger i vinterhalvaaret en stund. Det hadde selvfoelgelig vaert hyggelig om SAS hadde daglige hele tiden, men saa lenge de kan fly direkte med COntinental/United som flyr nesten samtidig fra samme flyplass en av, ser jeg ikke de store problemene med dette. Jeg floey med SAS fra EWR til OSL i forrige uke og det var en fin tur i Economy Extra (oppradert med poeng). Flyet var tilnaermet fullt i alle klasser.

Oslo-flyet gaar senere enn flyene til CPH og ARN, hvilket gjoer det mulig for andre passasjerer aa komme seg avgaarde med SAS senere. Jeg kom i snakk med en danske paa Newark foer avgang som ikke hadde kunnet reise med CPH flyet p.g.a. for tidlig avgang. Transferinformasjonen paa skjermene viste at det var mange som skulle videre med fly til utlandet (bl.a. Gdansk, Helsinki, Frankfurt, London, Stockholm og Koebenhavn, ikke bare til andre norske byer. Det er jo aa haaper at dette kan gi ruten et ekstra ben aa staa paa.

Var det slik at det bare var norske kabinpersonell SK907/908? Er det også slik at det blir tre dagers lay over for disse?

Var det slik at det bare var norske kabinpersonell SK907/908? Er det også slik at det blir tre dagers lay over for disse?

Det virket som det kun var norsk personell ombord ja. De var blide og serviceinnstilte. Jeg vet ikke hvordan de loeser oppholdet de dagene ruten ikke gaar til vinteren, men dansk og svensk personale klarer nok den oppgaven bra om noedvendig. Naa mangler kun skikkelige bonuspoeng i eco, saa er SAS bra paa IC igjen.

Husk at Continental ogsaa hadde fire ukentlige avganger i vinterhalvaaret en stund. Det hadde selvfoelgelig vaert hyggelig om SAS hadde daglige hele tiden, men saa lenge de kan fly direkte med COntinental/United som flyr nesten samtidig fra samme flyplass en av, ser jeg ikke de store problemene med dette.

Jeg tror ikke hovedproblemet/ankepunktet er mangelen på daglige avganger, selv om det selvsagt hadde vært flott. Det som er problemet, sett fra en på utsiden, er at de dagene de flyr på i vinter er mildt sagt lite egnet til mye av forretningstrafikken. Som Dag Viking nevner så hadde f.eks. fløyet x 24 eller x246 så hadde det vært en bedre løsning i forhold til å generere high yield trafikk.

Vedrørende dagene SAS flyr; jeg tror man må innse at OSL-EWR aldri kan bli en rute som kan basere seg på business-trafikk. Enkelt og greit. Ruten er dønn avhengig av (lang)weekend-turister. Større er ikke det norske business-markedet. Enten man tror det eller ei.

Ruten er dønn avhengig av (lang)weekend-turister. Større er ikke det norske business-markedet. Enten man tror det eller ei.

Pengesterke turister vi har i så fall

OSL Oslo Metro / Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
EWR New York Newark Liberty Intl NJ US [KEWR]
SAT 21 May 2011
SK 907 OSL 11:05 EWR 13:10 333 0 A0 C0 D0 J0 Z0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

EWR New York Newark Liberty Intl NJ US [KEWR]
OSL Oslo Metro / Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
SAT 21 May 2011
SK 908 EWR 19:00 OSL 08:20 +1 333 0 A0 C1 D1 J1 Z0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

Angående Discus post under:
OSL-EWR Dx246
ARN-EWR Dx13

Last edited:

Her er vinterprogrammet ("lånt" fra en tråd på Flyertalk) så kan man jo evt. også nevne hvor man evt. vil gjøre andre endringer enn "å fly mer/annerledes fra Oslo"

Copenhagen – Chicago Daily A330-300. (In W10 service changes to A340 from Jan 2011)
Copenhagen – Newark Daily A330-300, compared to 6 weekly A330 and 1 weekly A340 in W10
Copenhagen – Tokyo Narita Increase from 6 weekly in W10 to Daily. A340-300 operation
Copenhagen – Washington Dulles 5 weekly (Day x23) A340-300 service, compared to A330-300 in W10
Oslo – Newark Service operates 4 weekly (Day x234) in Winter 2011
Stockholm – Chicago 5 weekly (Day x57) A330-300 service, compared to 6 weekly A330/340 in W10
Stockholm – Newark 5 weekly (Day x16) A330-300 service, compared to 6 weekly A330/340 in W10

I Discus sin post så finner man da at ARN-EWR, ARN-ORD får reduksjoner i forhold til W10 , dette for at man skal satse på OSL , eller skvise ut Norske CC' på langrute ?

Er glasset halvfult, eller halvtomt ?

Man kan sikkert nøye seg med å være tilfreds, men nå er nå engang dette et debattforum og det er jo helt klare faktorer som gjør at dette virker litt halvveis.

Hvilke andre destinasjoner man evt skal fjerne/redusere vet ikke jeg, for med det begrensede materiellet SAS disponerer så er det ikke rom for så mye. Det er kanskje litt av poenget. Gitt at SAS faktisk ikke har den kapasiteten man kanskje burde hatt, så er det vel et åpent spørsmål om SAS egentlig har kapasitet til å satse på OSL. Et alternativ hadde kanskje vært ARN-OSL-EWR t/r, men såvidt meg bekjent er ikke det en aktuell løsning (sikkert både gode og dårlige grunner til det).

Angående størrelsen på det norske business markedet så vet ikke jeg noe om det. Jeg registrerer imidlertid fra jb1 sin post at mange av passasjerene skulle videre til andre europeiske destinasjoner så i likhet med flighter til ARN og CPH så kan man faktisk basere seg på litt feed fra andre deler av Europa. Det er etterhvert en del direkteflighter til/fra Oslo og ut i Europa.

Og jeg er en såpass enkel sjel at jeg tror ledelsen i SAS vet mye bedre hva de driver med enn synsere her inne.....
Hadde behovet vært til stede for avganger på andre dager hadde de valgt de dagene istedet. Nå om dagen har jeg ikke trua på at SAS leker butikk...

Nei, de viser jo måned etter måned at de har full kontroll på det å drive butikk...

Nei, de viser jo måned etter måned at de har full kontroll på det å drive butikk...

Formulerte meg teit, mente de ikke ønsker å leke butikk lengre, men at de nå prøver å gjøre riktigere grep for å snu skuta i riktig retning.

Å ser man på hva som er skjedd de siste to årene så man jo faktisk si at de er på rett vei.
Mulig det, men de er fortsatt ikke i nærheten av å tjene penger, og timeglasset renner sakte men sikkert ut.

Og jeg er en såpass enkel sjel at jeg tror ledelsen i SAS vet mye bedre hva de driver med enn synsere her inne.....
Hadde behovet vært til stede for avganger på andre dager hadde de valgt de dagene istedet.

Nå er det sikkert slik at SAS selv vet mer om bakgrunnen for sine egne beslutninger enn oss her inne - det sier seg vel nesten selv...;) Det gjør jo ikke nødvendigvis det slik at alle beslutningene oppfattes som like gode av oss som debatterer her inne. Jeg tror ikke det er vanskelig å peke på en rekke beslutninger og uttalelser fra både SAS og andre selskaper som enkelt kan plasseres i kategorien "dårlige" selv om SAS & de andre selskapene har bedre informasjon enn oss. I tillegg er det vel ikke så enkelt at SAS bare kunne valgt å fly en annen dag, for de har ikke fleksibilitet nok til å omdisponere flåten sin så lett. Dermed står de overfor en rekke restriksjoner, men det kan godt tenkes at dette er det beste de klarer å få til.

Synes nogen her fremstår noget fintfølende - man burde måske overordnet set glæde sig over at SAS i det hele taget opretholder denne rute gennem hele vinteren, til et marked som traditionelt har det svært fra Skandinavien i vinterhalvåret.

SAS har fire stk. A333 i flåden og det er altså begrænset hvad man kan udrette med disse. For at opretholde OSL-EWR i W11 har det jo været nødvendigt at skære ARN-EWR/ORD hver med en ugentlig frekvens sammenlignet med den forgangne vintersæson. Så reelt er det vel svenskerne som burde surmule fremfor det brokkeri som udspiller sig her. Nej glæd i jer over at ruten rent faktisk er blevet prioriteret og at der fra OSL i den kommende vintersæson vil være 11 ugentlige flyvninger til USA/New York - det er vel aldrig tidligere set højere...

Back