• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS første A319...

Replying to Topic 'SAS første A319...'

Originally posted by Dag Viking


Originally posted by TOS

Det er kanskje noe med motorer o.a. som gjør at det kompliserer saken, men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde....:)

jy

Hehe, vi får satse på at det blir en 319 med CFM

Har de ikke det på mange av 737'ene da..? Da blir det jo ikke noe interessant...;)

jy
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Poenget var at 321 har IAE, så i for å gjøre forvirringen total så vil vel SAS ha 319 med CFM:sarc
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Originally posted by Dag Viking


Poenget var at 321 har IAE, så i for å gjøre forvirringen total så vil vel SAS ha 319 med CFM:sarc

Ja, det var det med min kompetanse på flymotorer....:D - mao. ikke veldig mye å skryte av....

Jan Y
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Hvilken Airbus var det SAS hadde på midten av 80-tallet? Ble ikke særlig lenge, ettersom jeg kan huske. Vanskelig å få solgt var den også, fordi den var skreddersydd.
:sarc
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Originally posted by ANX


Hvilken Airbus var det SAS hadde på midten av 80-tallet? Ble ikke særlig lenge, ettersom jeg kan huske. Vanskelig å få solgt var den også, fordi den var skreddersydd.
:sarc

Vakke det Airbus A300 dem hadde da?
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Her er en av A300'ene, heller dårlig stelt. Legg merke til motor-dekslene... :)

http://www.airliners.net/open.file/376329/L/
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Heisann, her bruker vi ikke mere penger på maling enn vi absolutt må, nei! :sarc
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Originally posted by LCH78
Originally posted by ANX
Hvilken Airbus var det SAS hadde på midten av 80-tallet? Ble ikke særlig lenge, ettersom jeg kan huske. Vanskelig å få solgt var den også, fordi den var skreddersydd.
:sarc
Vakke det Airbus A300 dem hadde da?
Det var på begynnelsen av ´80-tallet, nærmere bestemt fra 1980 til 1982.
4stk A300B2, levert til SAS i 1980 og 1981. http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=57242
Så bygd om til -B4 og de tre gjenværende (en forulykket under utleie til MAS), overført til Scanair fra 1982 til 1986. Så solgt til Conair, og ble med inn i Premiair i 1993. Solgt til tyrkiske selskaper før DK ble MyTravel.

Men dette var nå OT i forhold til 4 stk nye A319 til SAS. SAS-skjemaet er nå engang slik at det hjelper med variasjonen i antall flytyper, sett fra sidelinjen.....
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Der kom fakta'ene! (Hvorfor bruke tid på å lete i gamle arkiver når noen har det på rede hånd?) Takker og bukker.

SAS har jo gjennom tidene vært belemret med mange typer "blåruss" som har funnet på mer eller mindre fatale smarte kortsiktige løsninger for selskapet, for å håve inn poenger og bruke det som springbrett til en bedre jobb. Husker at noen engang talte motorer på DC-10 kontra B-747 og fant ut at 3 måtte bruke mindre fuel enn 4. Så ut med jumbo'n. Ingen gadd visst telle antall seter og billettintekter.

Synes den beste kommentaren var fra han som mente at enhetsflåte måtte bety én fra hver flytype!!!
:sarc
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Originally posted by ANX


Husker at noen engang talte motorer på DC-10 kontra B-747 og fant ut at 3 måtte bruke mindre fuel enn 4. Så ut med jumbo'n. Ingen gadd visst telle antall seter og billettintekter.

Jeg er ikke gammel nok til huske et slikt utsagn, men 747'ene til SAS ble vel gradvis byttet ut med DC-10'ere fra rundt '74, eller deromkring..? 747'ene var såvidt jeg har fått med meg ute av SAS service på midten (?) av 80-tallet, og DC-10'ene ble erstattet av 767 på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet.

Grunnen til utskiftingen vet jeg ikke, men det påstås vel at det ikke var fordi DC-10 hadde en motor mindre enn 747 (og 767 en motor mindre enn DC-10) men heller at passasjergrunnlaget på SAS sine longhaul ruter var for lite til en 747. Det er selvsagt en mye morsommere forklaring at økonomer talte opp antall motorer og konkluderte med at 3 er billigere enn 4....;)

jy
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

Er det noen som kan BEKREFTE (alle VET jo at piloter er de største ryktemakerne i bransjen):) at det kommer fire A319 til SAS??? Det interessante hadde jo vært om dette hadde vært A319LR'er som kunne ha fløyet f.eks. OSL-EWR, eller som kunne ha blitt brukt av regjeringene/kongefamiliene på langturer.
 
Replying to Topic 'SAS første A319...'

... får nå inderlig håper at i det minste 2 av de er LR'er for SK4907/SK4908 ....
 
Back
Top