SAS forbyr pakket håndbaggasje til USA

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
SAS forbyr pakket håndbaggasje til USA

På SAS hjemmeside, har de nå postet restriksjoner som overgår ALLE flyselskaper som skal fly til og fra USA (bortsett fra avganger til og fra Storbrittania). De amerikanske flyselskapene (bortsett fra avganger til og fra Storbrittania) har innført forbud mot flytende gjenstander, gel etc, men du kan fortsatt ta med deg lap top MED veske og Travel Pro med klær. Med andre ord, alt er normalt, bortsett fra flytende ting.

SAS har fått terrornoia:

Hos SAS må du sjekke alle kofferter og vesker, sjekk her fra www.sasbraathens.no,

Fra og med lørdag den 12. august og inntil videre er kun følgende gjenstander tillatt å ha med som håndbagasje på flygninger med SAS til USA:

- Barnemat, velling, bleier og morsmelkserstatning eller juice om man reiser med små barn.
- Papirlommetørkler (uten eske) og/eller lommetørkler
- Sanitetsbind, tamponger og våtservietter som er nødvendige for flyturen, uten esker.
- Briller, solbriller uten etui
- Kontaktlinser uten flaske med linseveske
- Reisedokument - reiselitteratur
- Laptop, mobiltelefon, fotoapparat og annen elektronisk utstyr uten bæreveske
- Lommebok og portemoné med innhold (f.eks. penger, kredittkort, ID kort m.m. (ikke håndvesker))
- Nøkkeler, da ikke nøkkeler med fjernkontroll (eksempel bilnøkkeler)
- Insulin og andre nødvendige medisiner som ikke er reseptbelagte kan tillates

ALLE GJENSTANDER SKAL PAKKES I GJENNOMSIKTIGE PLASTPOSER, OG DETTE MÅ FORBEREDES FRA AVGANGSSTASJON I NORGE!

Utenriksdepartementet har lagt ut informasjon til reisende til og fra USA på deres hjemmeside.

Og de henviser til Norway.org og har en link dit. Der står TSA og Homeland Securitys anbefalinger og pålegg, som er mye mildere enn SASs

Dette blir kaos og STINKER! Særlig når priority baggasje ikke fungerer.

Er det noen som har noe mer info om hvor lenge dette vil vare?

Re: SAS forbyr pakket håndbaggasje til USA

TSA forholder seg til stor grad til hva britene gjoer akkurat naa ... hos oss blir det tippet at det vil bli lempet paa de strengeste reglene i loepet av et par uker. Men det er nok slutt paa aa ta med seg Starbucks ombord .... iallefall i overskuelig fremtid.

Originally posted by LN-MOW

TSA forholder seg til stor grad til hva britene gjoer akkurat naa ... hos oss blir det tippet at det vil bli lempet paa de strengeste reglene i loepet av et par uker. Men det er nok slutt paa aa ta med seg Starbucks ombord .... iallefall i overskuelig fremtid.

Greit nok det, men SAS forbyr klær! Alt du skal ha med deg må lastes over i en transparent pose. Med andre ord mye strengere enn i USA

Er meldt på ett seminar i Tucson i oktober, men hvis det blir så mye tull, så blir jeg heller hjemme...... Og sånn tenker vel mange for tiden :cry:

*Sukk* - ikke overdramatiser ... dette vil roe seg. Og det er ingen problemer med aa reise innenriks i USA naa. Koene er paa normalt nivaa og alt gaar greit. Kun til/fra UK er det fortsatt problemer.

Originally posted by LN-MOW

*Sukk* - ikke overdramatiser ... dette vil roe seg. Og det er ingen problemer med aa reise innenriks i USA naa. Koene er paa normalt nivaa og alt gaar greit. Kun til/fra UK er det fortsatt problemer.

Kommer selvsagt til å reise, men jeg vet om flere FTere som har booket om sine billetter fra SK til LH/UA fordi de ikke ønsker å sjekke baggasjen. Vet at dette er forbigående, men det er meget dumt av SAS å innføre strengere tiltak enn alle andre, det kommer de til å tape på.

Og jeg skjønner ikke hvordan de har funnet på disse påleggene.. Pointless

Det kom et oppdatert sikkerhetsdirektiv i morges. Da jeg ikke klarer aa aapne dokumentet, kan jeg ikke bekrefte det, men jeg vil anta at de nye restriksjonene kommer derfra. Og da gjelder det selvfoelgelig for alle selskaper. Unntatt til/fra UK, som har et sett direktiver som er enda strengere.

Originally posted by Tommy777

Insulin og andre nødvendige medisiner som ikke er reseptbelagte kan tillates?

Så med andre ord er f.eks reseptbelagt hjertemedisin ulovlig?
( eller er det lovlig siden det er nødvendig?)
Trodde foresten insulin var resptbelagt?
Spiller det i det hele tatt noen rolle om medisinen er reseptbelagt eller ikke?
Enten så har noen tatt i litt når dem skrev dette ellers så er det totalt paranoia ute å går.

Får virkelig håpe at dette normaliserer seg snart igjen ... om det da gjør det da sett med de briller vi bruke i dag. Det å forby handbagasje slik som dette vil over tid være en umulighet slik jeg ser det.
Får håpe at det roer seg til 11/9 når jeg skal fly LH til MIA... Ser i ettertid at 5 årsdagen der kanskje ikke var den smarteste dato .. og jeg planlegger å bare reise med handbagasje denne gangen også... :p

Originally posted by Farmer

Får virkelig håpe at dette normaliserer seg snart igjen ... om det da gjør det da sett med de briller vi bruke i dag. Det å forby handbagasje slik som dette vil over tid være en umulighet slik jeg ser det.
Får håpe at det roer seg til 11/9 når jeg skal fly LH til MIA... Ser i ettertid at 5 årsdagen der kanskje ikke var den smarteste dato .. og jeg planlegger å bare reise med handbagasje denne gangen også... :p

Det går garantert greit for deg på LH, men for meg derimot, har jeg ORD-ARN med SK den dagen og får ikke ta med håndbaggasje (om de ikke endrer reglene, da)

Sikkerhet er aldri dumt...

Ja dette får de jaggu se å kutte ut! Med 50-100% mer innkommende bagasje på Ryanairs maskiner fra UK, så skal vi jaggu slite med å klare turnaround på 25 minutter...
Godt de pleier å komme tidlig disse slaskene... :rolleyes:

Originally posted by EB

Det spørs det gitt... Bruker du vernebriller sammen med stekepanne? ...eller fullt brannvernsutstyr når du fyller bensin på bilen? ...eller går du med vernesko til enhver tid?

Sikkerhet er fint det, men man kan overdrive også...:old

Originally posted by KennethGS

Originally posted by EB

Det spørs det gitt... Bruker du vernebriller sammen med stekepanne? ...eller fullt brannvernsutstyr når du fyller bensin på bilen? ...eller går du med vernesko til enhver tid?

Sikkerhet er fint det, men man kan overdrive også...:old

Det norske ordforrådet vi bruekr til daglig er noe svakt her. Det du beskriver er sikkerhet som i "safety". Det mye av flyplass-sikkerheten er for tide er sikkerhet som i "security" og "assurance", eller på godt norsk, en god porsjon oppvisning for å skape en offentlig "feelgood-greie" luftfarten og vise at her tar man ting på alvor, og dette er alltid noe som kommer som en reaktiv greie, veldig sjeldent proaktiv.

Så ja, om du jobber innen sikkerhet så blir det litt flåsete med den delen av det som er gjort for "feelgood"-delen av dette, sel vom mange foranstaltninger er veldig bra og korrekte, så er en del av hva vi gjør relativt nærmt svada.

-A

Originally posted by EB

Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre. Å forby selve kofferten eller vesken, samt klær har ingen hensikt.

Når alle andre flyselskaper, inkludert de amerikanske, ikke har et slikt forbud, vil forretningsreisende som bare har noen dager i USA/Europa og naturlig nok har kun håndbaggasje, velge andre flyselskaper, særlig når SAS ikke klarer å få ut prioritert baggasje først.

Da får de heller hyre inn flere folk ved USA gatene og gå igjennom all håndbaggasje manuelt. De tar jo stikkprøver ved gatene uansett.

Tenk deg 250 passasjerer med en plastpose, mange av dem med lap top. Venter i spenning på den første laptopen som går i gulvet grunnet hull i plastposen...

Blir sikkert galt med mer sikkerhetssjekker også...

Dette tror jeg ikke varer så lenge - så helt den stor medfølelsen får ikke de reisende fra meg. I allefall ikke biz pax - da synes jeg mer synd på barnefamilier...

Originally posted by EB

Dette tror jeg ikke varer så lenge - så helt den stor medfølelsen får ikke de reisende fra meg. I allefall ikke biz pax - da synes jeg mer synd på barnefamilier...

Men i disse tider med rabiate forsøk på null-toleranse for tap av menneskeliv i flybransjen, er dette i det hele tatt realistisk? For å sette dette i perspektiv:

Gulkrigen II så langt - ca 2.500 vestlige soldter døde
Antall mord hittil i år i USA - ca 9.000 personer
Antall drept i trafikken i USA så langt i år - ca. 25.000 personer

Jeg ser ikke de helt store sporene av væpnede vakter langs motorveiene i USA, med undrsøkelser av alt og alle på hver on/off-ramp og påbud om å bare kjøre i kabriolet så politiet kan se deg hele tiden.

-A

Originally posted by EB

Skikkelig synd på barnefamilier som reiser slike langturer hvert skuddår for 4500 spenn t/r mot en som er på jobb og flyr interkontinentalt 20-30 ganger i året og firmaet har betaler 30.000 + pr. billett.

Man kan vel ikke fortjene sympati når man: Reiser på jobb kl. 0700 og jobber til lunsj, deretter tar flytoget til OSL, flyr til CPH og er fremme i Chicago kl. 0030, for DERETTER å vente på udugelige SAS i minimum 45 minutter for å få baggasjen..

Whatever, dude...

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by EB

Men i disse tider med rabiate forsøk på null-toleranse for tap av menneskeliv i flybransjen, er dette i det hele tatt realistisk? For å sette dette i perspektiv:

Gulkrigen II så langt - ca 2.500 vestlige soldter døde
Antall mord hittil i år i USA - ca 9.000 personer
Antall drept i trafikken i USA så langt i år - ca. 25.000 personer

Jeg ser ikke de helt store sporene av væpnede vakter langs motorveiene i USA, med undrsøkelser av alt og alle på hver on/off-ramp og påbud om å bare kjøre i kabriolet så politiet kan se deg hele tiden.

-A

Ingen liker slike tall, men det er vel viktig å gjøre en størst mulig innsats for at alt tap av menneskeliv kan unngås.

Dog er dette trekket fra SAS idioti, da det skal mye til å drepe noen med en Travel Pro full av klær...

Back