SAS-flyger blendet av laserstråle

Re: SAS-flyger blendet av laserstråle

På PPRuNe karakteriserer de dette som terrorhandlinger som bør straffes deretter..

Ja, det står å lese med ujevne mellomrom desverre ... bevisst terror er det nok ikke, men definitivt straffbar handling.

Husker en gang jeg satt på parkering og jobbet ...
- Tower, Scandinavian xxx .. we're seeing some radar beams shooting through the clouds here!
- Scandinavian xxx, Fornebu Tower - don't worry about it. It's Pink Floyd holding a condert. Report if you see a flying pig, though!

Det hører til historien at det var på NOTAM, men de hadde vel oversett den .. ;)

Ja, det står å lese med ujevne mellomrom desverre ... bevisst terror er det nok ikke, men definitivt straffbar handling.

Husker en gang jeg satt på parkering og jobbet ...
- Tower, Scandinavian xxx .. we're seeing some radar beams shooting through the clouds here!
- Scandinavian xxx, Fornebu Tower - don't worry about it. It's Pink Floyd holding a condert. Report if you see a flying pig, though!

Det hører til historien at det var på NOTAM, men de hadde vel oversett den .. ;)

Muppet Show ; "Pigs in space..."

:p

Men skjønner ikke at folk har "glede" av sånt...
Håper personen/-e blir tatt og straffet slik som de skal!

Håper personen/-e blir tatt og straffet slik som de skal!

Hva er hjemmelen for å straffe noen for dette? (Jeg sier ikke at dette ikke burde være straffbart, men jeg klarer ikke komme på noen egnet lovhjemmel...)

Last edited:

Ordensforstyrrelse bør være ganske generell lovhjemmel.

Ordensforstyrrelse bør være ganske generell lovhjemmel.

Hva er strafferammen for det tror du? Det er en liten tur innom cellen for litt mat og drikke så rett ut igjen!

Jeg er ikke jurist, men rettferdighetsfølelse min sier at dette bør straffes hardt. Blender du fly med laser er det etter mitt skjønn en bevisst handling og som går utover flysikkerhet og setter andres liv i fare!

Hva er hjemmelen for å straffe noen for dette?

Jeg svarer meg selv: Straffeloven § 150 jf 148 (http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-018.html#150):

§ 148. Den som volder [..] luftfartsulykke hvorved tap av menneskeliv eller utstrakt ødelæggelse av fremmed eiendom lett kan forårsakes, eller som medvirker hertil, straffes med fengsel fra 2 år inntil 21 år, men ikke under 5 år såfremt noen på grunn av forbrytelsen omkommer eller får betydelig skade på legeme eller helbred.

[..]

§ 150. Med fengsel inntil 6 år straffes den som framkaller slik fare som nevnt i § 148[..]

e) ved å forstyrre den sikre drift av skip, jernbane, luftfartøy eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen eller

f) ved å medvirke til slik atferd som nevnt under a-e.

Voldes slik ulykke som nevnt i § 148, anvendes fengsel inntil 12 år.

Forsøk kan straffes på same måte som fullbyrdet forbrytelse.

Har nogen foretaget en ovennævnt Handling uden at være opmerksom paa Faren eller af Uagtsomhed, straffes han med Bøder eller med Fængsel indtil 1 Aar.

Altså: Strafferammen er inntil 6 år for å forstyrre et fly, men begrenset til 1 år (eller bot) dersom man ikke forstår konsekvensene av hva man holder på med. Dersom det faktisk skjer en ulykke er strafferammen inntil 12 års fengsel.

I Alta har politiet gitt en mannsperson tilsnakk etter "laserlek" mot biler...
En bilfører opplevde å bli pekt på med et grønt laserlys ved Shell på Elvebakken i Alta ved 20.30-tiden onsdag kveld. En mannsperson fortsatt med leken også mot en rekke andre biler.
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article221416.ece

Flere som tenker det samme som meg?

Last edited by a moderator:

Velger å dra tråden opp, da lignende skjedde i Bodø i går kveld. To fly ble lyst på med en grønn kraftig laser.

Politiet ser svært alvorlig på at to fly ble lyst på med laser søndag kveld.
En Widerøe-maskin som tok av fra Bodø lufthavn rundt 20.45 søndag kveld ble lyst på med en kraftig laser.
http://www.an.no/nyheter/article4076360.ece

Last edited by a moderator:

Kjenner til noen som synes det er fryktelig morsomt å lyse på "ting" med en slik laser. De har en enorm rekkevidde! Disse karene er 28år... Har heldigvis ikke observert de lyse på noen fly ennå. Sannsynligvis har de fornuften i behold...

Har selv en slik grønn laser i en eller annen skuff et sted. 20mW om jeg husker rett, og rekkevidden på denne er over 2 km. Artig sak, men intet leketøy.

Det merkelige er igrunn at slikt er tillatt solgt uten spørsmål eller alderskontroll. Jeg kjøpte min hos en Oslo-basert nettbutikk som har spesialisert seg på disse, og som selger grønne lasere med styrke fra 10 mW til 250 mW(!!!).

50mW er forøvrig kraftig nok til å poppe ballonger, så det sier seg selv at dette ikke er noe leketøy for hverken store eller små barn.

Var selv truffet av grønt laserlys før landing Flesland RWY 17 for en uke siden.
Fikk lyset inn fra venstre, ca 45 grader. Så ut som lyset kom fra en høyde noen km øst av BGO. Vi varslet tårnet, og straks etter ble lyset slått av. Tydligvis hadde de R/T radio, og avlyttet tårnfrekvensen. Tårnet informerte om at de hadde flere slike hendelser i det siste. Har selv lest rapporter hvor flygere var alvårlig blendet like før landing av slike lys. Farlig lek!!

For de mest bekymrede, så finnes det vernebriller for laser... Nytt standardutstyr i cockpit? :)

For de mest bekymrede, så finnes det vernebriller for laser... Nytt standardutstyr i cockpit? :)

Faktisk er ikke dette urealistisk.

Det jobbes aktivt med dette fra både Avinor og LT sin side og det kommer nok til å bli løftet opp til Samferdselsdept/Justisdept. Denslags salg og ihvertfall bruk bør reguleres.
Bruk av laser anses som anslag mot offentlig transport og bør behandles deretter.

Back