SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Rimelig identisk med hendelsen på OSL for noen måneder siden. Slik jeg har forstått det.

Manglet bare teamet fra NRK og TV2 som hadde håpet å lage to timers katastrofelivesending av hele skjiten...
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Men kvifor sirkle i fleire timar for å returner i staden for å reise nordover til ein plass med eigen teknisk støtte?
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Men kvifor sirkle i fleire timar for å returner i staden for å reise nordover til ein plass med eigen teknisk støtte?

Tja, det er jo egentlig et veldig godt punkt.

Du kan jo egentlig tenke deg at *alle* ombord skal hjem til julestria, og en ekstra dag i syden er jo deilig for mange, men ikke for de som ikke er ferdig til julestria.
Jeg kunne egentlig sett for meg at de brant opp mest mulig fuel på vei nordover, for evt. å ha en "priority landing" eller "safety landing" kanskje i CPH, OSL eller TRD. ?

Eller er hotellprisene nedi LPA såpass mye billigere?

Vil anta at alle fly er ganske fulle generellt fra CPH og OSL dersom de skulle diverte ned dit... Kan dette være en av grunnene?

Piloter som er her på forumet: Ville dere i denne situasjonen lagt frem til TRD eller returnert til LPA?
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Hvis man tenker på at man mest sansynlig har engstlige passasjerer ombord, er det kanskje ikke så greit å la de sitte i 6 timer og være redde for hva som skjer når de kommer frem til TRD?
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Ser at flere passasjerer sier de hørte et smell før flyet startet take off. De mente dekket punkterte ved enden av taxebanen. Likevel tok de altså av. Får ikke de i cockpit et varsel dersom et dekk punkterer?
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Det kan vel være de ikke ville sette avgårde over havet med langt til nærmeste alternate i tilfelle det oppsto noe forårsaket av episiden..
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Return to LPA. If you have a blown tire with rubber sticking out, the tire will not retract into the wheel bay due to sensors. If they hear/feel the blown tire before they attempt to retract the gears, then they shouldn't even try to retract them. Reason is that the tire spins very fast and you dont want to have a damaged spinning tire, spinning inside the wheel bay. This area is packed with hydraulics, flight controls, fire prevention and so on. B737 Capt.
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Og denne hendelsen har ikke blitt nevnt med et pip i NRKs sendinger, verken på radio eller tv. Litt merkelig, slik de heftig forsvarte seg med at det var helt nødvendig med en ekstrasending forrige gang det skjedde....
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Return to LPA. If you have a blown tire with rubber sticking out, the tire will not retract into the wheel bay due to sensors. If they hear/feel the blown tire before they attempt to retract the gears, then they shouldn't even try to retract them. Reason is that the tire spins very fast and you dont want to have a damaged spinning tire, spinning inside the wheel bay. This area is packed with hydraulics, flight controls, fire prevention and so on. B737 Capt.
Thanks for a very good explanation!
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Får ikke de i cockpit et varsel dersom et dekk punkterer?

Nei. Eneste er, som allerede er sagt av en annen 737-kusk, at wheel bay har sensorer rundt kanten som merker om det er løs gummi idet hjulet trekkes inn, og slipper ut understellet igjen hvis de slår ut.

Og denne hendelsen har ikke blitt nevnt med et pip i NRKs sendinger, verken på radio eller tv. Litt merkelig, slik de heftig forsvarte seg med at det var helt nødvendig med en ekstrasending forrige gang det skjedde....

Vi kan vel håpe at de har lært... :)
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Nei. Eneste er, som allerede er sagt av en annen 737-kusk, at wheel bay har sensorer rundt kanten som merker om det er løs gummi idet hjulet trekkes inn, og slipper ut understellet igjen hvis de slår ut.
Kanskje et spørsmål for teknisk forum, men hva slags caution utløser disse sensorene? Blir det rødt gear light, eller kommer en annen type M.Caution? Og inkluderer ikke option med bremsetemp osv på lower DU / SYS-skjerm sensorer for hjultrykk/skade?
 
Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

det er ingen sensor. Det er en "tapp" som slåes av dersom hjulet roterer med biter slengende rundt, og dermed spruter hydraulikkoljen ut i lufta, og hjulet faller ut igjen.

En annen ting er at når alt fungerer så skal ikke hjulet rotere når det taes opp, bremsene slåes på automatisk før retraction starter.
 
Back
Top