• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-fly måtte snu

Savipix

ScanFlyer Rusty
SAS-fly måtte snu

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=278070

SAS-fly måtte snu

(VG Nett) Et SAS-fly på vei fra Paris til Købenahvn måtte snu i luften i dag tidlig.

VG Nett følger:
Luftfart

- Flyet hadde problemer med hydraulikk-trykket, og valgte derfor å snu forklarer informasjonssjef Siv Meisingseth til VG Nett.

Flyet hadde 133 passasjerer. På god vei mot København oppdaget kapteinen at den ene pumpen som styrer trykket i kabinen ikke fungerte.

- Flyet har to pumper, og kan vanligvis fly selv om bare en virker. Men for å være på den sikre siden valgte kapteinen å snu, forklarer Meisingseth.

Kapteinen fløy derfor flyet tilbake til Paris. Det er usikkert om det var noen nordmenn ombord i flyet.

- Det var ikke fare for sikkerheten, og flyet landet normalt i Paris, sier Meisingseth.

Passasjerene må nå vente i Paris til flyet er reparert.


(VG NETT 21.05.05 kl. 08:44)
 
Re: SAS-fly måtte snu

Må jo være litt frustrerende for dem som synes VG alltid er ute etter å "ta" SAS....at slikt ikke får større overskrifter.
Kanskje ikke VG er så ille..

Men godt at det gikk bra og forståelig at kapteinen valgte snu selv om en fortsatt hadde en fungerende pumpe.
 
Re: SAS-fly måtte snu

det hadde nok vært større oppslag om det hadde vært et direktefly fra Norge - og særlig om det haade vært noen idrettskjendiser (eller noen fra Idol) med.. :)
 
Re: SAS-fly måtte snu

Sjovt nok er det kun norske aviser som skriver om denne slags hændelser..
Som Siv M. skriver ikke noget alvorligt, men udenlukkende grundet sikkerheden,,

og ja.....der var passagerer til Norge ombord som jo så istedet er kommet med
SK830 til OSL..

Hilsen
Ole
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by sk931

Sjovt nok er det kun norske aviser som skriver om denne slags hændelser..
Som Siv M. skriver ikke noget alvorligt, men udenlukkende grundet sikkerheden,,

og ja.....der var passagerer til Norge ombord som jo så istedet er kommet med
SK830 til OSL..

Hilsen
Ole

Nordmenn finner en vel fortsatt på de fleste SAS fly til København....
;)
 
Re: SAS-fly måtte snu

Greit nok at VG skriver om slike hendelser men jeg lurer på hvor de får opplysningene sine fra. Overskriften var "motor trøbbel" Når de skal utdype dette så er det pluttselig hydraulikktrykket, som igjen styrer cabintrykket det er noe galt med. Lurer virkelig på hvilken flytype dette er.
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by LN-SVR
Greit nok at VG skriver om slike hendelser men jeg lurer på hvor de får opplysningene sine fra. Overskriften var "motor trøbbel" Når de skal utdype dette så er det pluttselig hydraulikktrykket, som igjen styrer cabintrykket det er noe galt med. Lurer virkelig på hvilken flytype dette er.

Det er vel nogle af de norsk gæster der ringer til VG..

Flytypen var en MD80 LNRMO

Hilsen
Ole
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by sk931
Sjovt nok er det kun norske aviser som skriver om denne slags hændelser..

Å nei du, slike artikler finner man i svenske og danske (og i de fleste andre) aviser også. Men det er jo interessant at så mange flyfolk skriver innlegg om artikkelen før det kommer en som finner feil i den, - selv om det altså ikke står noe om "motortrøbbel" der?
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by sk931
Originally posted by LN-SVR
Greit nok at VG skriver om slike hendelser men jeg lurer på hvor de får opplysningene sine fra. Overskriften var "motor trøbbel" Når de skal utdype dette så er det pluttselig hydraulikktrykket, som igjen styrer cabintrykket det er noe galt med. Lurer virkelig på hvilken flytype dette er.

Det er vel nogle af de norsk gæster der ringer til VG..

Flytypen var en MD80 LNRMO

Hilsen
Ole
Kanskje SAS bør oppfordre norske passasjerer om ikke gjøre slike hendelser kjent blant norske aviser:D
 
Re: SAS-fly måtte snu

Det er vel endel fakta som ikke stemmer her..

En MD-80 har 3 Hyd-pumper. Og kabin trykket styres ikke hydraulisk..
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by Canopy
Det er vel endel fakta som ikke stemmer her..

En MD-80 har 3 Hyd-pumper. Og kabin trykket styres ikke hydraulisk..
Vil det si at kapteinen kanskje snudde av en helt annen årsak? ....som kanskje ville kommet på førstesiden av VG?:D
 
Re: SAS-fly måtte snu

Spørsmålet er om det er snakk om hyd.trykk eller cabin pressure her, sistnevnte blir regulert av hvor mye luft som slippes UT. Og luft INN kommer det jo så lenge minst en av motorene går.

Utifra hva som står i avisen regner jeg med at det er en misforståelse og at dette dreier seg om hydraulikk trykk, ikke cabintrykk.
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by LN-RKF
En hyd pumpe på hver motor pluss en på APU.
Feil..

En elektrisk hyd-pumpe som sitter i høyre hjulbrønn, men som kan få strøm fra APU'en da..APU'en gir strøm og luftrykk.
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by Canopy
Originally posted by LN-RKF
En hyd pumpe på hver motor pluss en på APU.
Feil..

En elektrisk hyd-pumpe som sitter i høyre hjulbrønn, men som kan få strøm fra APU'en da..APU'en gir strøm og luftrykk.
Og den har en kanskje ikke 2 av?
 
Re: SAS-fly måtte snu

Originally posted by DY
Originally posted by Canopy
Originally posted by LN-RKF
En hyd pumpe på hver motor pluss en på APU.
Feil..

En elektrisk hyd-pumpe som sitter i høyre hjulbrønn, men som kan få strøm fra APU'en da..APU'en gir strøm og luftrykk.
Og den har en kanskje ikke 2 av?

Nei,kun én elektrisk hydraulikkpumpe som gir trykk til det høyre systemet dersom høyre motordrevne pumpe legger av.Det finnes også en "transfer pump" som drives av trykkdifferense mellom høyre og venstre system.Denne gir kun trykk til et system så lenge det er hydraulvæske tilstede.Den kan ikke flytte væske fra det ene systemet til det andre.Uten å ha tilgang til dette spesifikke tilfellet,så virker det på meg som om det er tap av hydraulikkolje i ett av systemene som er årsaken.
 
Back
Top