Savipix
ScanFlyer Rusty
SAS-fly måtte snu da ruta sprakk
SAS-fly måtte snu da ruta sprakk
Et SAS Braathens-fly på vei fra Stavanger til Trondheim måtte fredag gjøre vendereis etter at et vindu i cockpiten sprakk.
VG Nett følger:
Luftfart
- Dette skjer fra tid til annen, og er helt udramatisk, forsikrer teknisk direktør Harald Rosnes i SAS Braathens overfor Stavanger Aftenblad.
Rutene i en flycockpit består av flere lag, og det er vanligvis kun én av dem som sprekker. Temperaturvekslinger eller spenninger i glasset er mulige årsaker.
- Selv om dette ikke er farlig, skal glasset ifølge våre regler skiftes så raskt som mulig. I dette tilfellet var det naturlig å vende tilbake til Stavanger lufthavn, Sola, der vi har verksted, sier Rosnes.
(© NTB 18.02.06 kl. 12:45)
SAS-fly måtte snu da ruta sprakk
Et SAS Braathens-fly på vei fra Stavanger til Trondheim måtte fredag gjøre vendereis etter at et vindu i cockpiten sprakk.
VG Nett følger:
Luftfart
- Dette skjer fra tid til annen, og er helt udramatisk, forsikrer teknisk direktør Harald Rosnes i SAS Braathens overfor Stavanger Aftenblad.
Rutene i en flycockpit består av flere lag, og det er vanligvis kun én av dem som sprekker. Temperaturvekslinger eller spenninger i glasset er mulige årsaker.
- Selv om dette ikke er farlig, skal glasset ifølge våre regler skiftes så raskt som mulig. I dette tilfellet var det naturlig å vende tilbake til Stavanger lufthavn, Sola, der vi har verksted, sier Rosnes.
(© NTB 18.02.06 kl. 12:45)